Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Informacje ogólne

 Szkolenie teoretyczne do kompetencji pilota STS, zgodnie z treścią scenariuszy standardowych STS-01 i STS-02 nie jest wymagane. Mimo to zaleca się, by w ramach przygotowania do egzaminu teoretycznego do kompetencji pilota w kategorii szczególnej wykorzystać możliwość szkolenia do kompetencji pilota A2 oferowanego komercyjnie lub bezpłatnie oraz skorzystać z oferty operatorów szkolących i przejść część teoretyczną szkolenia do STS. To znacznie ułatwi każdemu zapoznanie się z wymaganiami prawnymi opisanymi w treści scenariuszy standardowych (UE) i jednocześnie przygotuje kandydata do szkolenia praktycznego. Przystępnie i profesjonalnie poprowadzony wykład o wymaganiach wynikających z STS ułatwi zdanie egzaminu teoretycznego i przyspieszy proces szkolenia praktycznego w oparciu o zdobytą wiedzę.

Kolejność zdobywania kompetencji pilota do STS jest dowolna – zgodnie z prawem nie ma znaczenia czy w pierwszej kolejności kandydat przejdzie szkolenie praktyczne czy zda egzamin teoretyczny, jednak wieloletnia praktyczka pokazuje, że taka kolejność: szkolenie teoretyczne (nieobowiązkowe przy STS) – egzamin teoretyczny – szkolenie praktyczne daje najlepsze rezultaty i cały proces powinien być odbywać się bez długich przerw.

Egzamin teoretyczny

Kandydat chcący uzyskać kompetencje pilota do STS (certyfikat wiedzy teoretycznej pilota BSP w kategorii szczególnej), zgodnie z warunkami zapisanymi w treści STS-01 i STS-02, musi posiadać kompetencje pilota A1/A3 oraz zdać dodatkowy egzamin teoretyczny prowadzony przez wyznaczony przez Prezesa ULC podmiot. Egzamin prowadzony jest w formie testu, składa się z:

  • dla posiadaczy kompetencji A2: 30 pytań (z dziedzin: przepisy lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi, ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych), czterech odpowiedzi przy każdym pytaniu z czego tylko jedna jest prawidłowa, egzamin uznaje się za zaliczony jeśli kandydat uzyska co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi,

  • dla posiadaczy kompetencji A1/A3: 40 pytań (z dziedzin: przepisy lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi, ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu), czterech odpowiedzi przy każdym pytaniu z czego tylko jedna jest prawidłowa, egzamin uznaje się za zaliczony jeśli kandydat uzyska co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi.

Podmiot wyznaczony (egzaminujący) prowadzi egzamin w imieniu Prezesa ULC, z wykorzystaniem bazy pytań jeśli taka jest udostępniona i na warunkach określonych w decyzji administracyjnej oraz wytycznych Prezesa ULC. Kandydat, po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu, otrzymuje od podmiotu wyznaczonego (egzaminującego) potwierdzenie tego faktu. Potwierdzenie to powstaje w dwóch egzemplarzach (jeden dla osoby zdającej, drugi pozostaje w aktach podmiotu) stanowi dowód na zaliczenie z wynikiem pozytywnych tego egzaminu. Dokumenty te mogą, za zgodą kandydata, funkcjonować wyłącznie w wersji elektronicznej jeżeli podmiot wyznaczony, a dokładnie jego personel i sam kandydat dysponują podpisem kwalifikowanym lub osobistym. Potwierdzenie powinno zawierać co najmniej: nr dokumentu, nazwę podmiotu wyznaczonego, nr decyzji o wyznaczeniu, imię i nazwisko egzaminowanego kandydata, jego nr w rejestrze operatorów, datę egzaminu, uzyskany wynik w %, informację o rodzaju egzaminu (STS-01 czy STS-02 oraz A2), datę i podpis przedstawiciela podmiotu wyznaczonego, datę i podpis osoby zdającej egzamin.

Podmiot wyznaczony, nie później niż w 7 dni po egzaminie informuje drogą elektroniczną Prezesa ULC o przeprowadzonych z wynikiem pozytywnym egzaminach przesyłając na wskazany przez ULC adres mailowy raport z przeprowadzonych egzaminów. Kandydat uzyskuje kompetencje po wydaniu certyfikatu wiedzy przez Prezesa ULC (elektronicznie poprzez rejestr operatorów na drony.gov.pl).

Potwierdzenie (WZÓR) zaliczenia egzaminu teoretycznego do STS - plik do pobrania

Szkolenie praktyczne

Szkolenie praktyczne do STS musi odbywać się z wykorzystaniem bezzałogowego statku powietrznego oznaczonego klasą C5 (do STS-01) lub C6 (do STS-02). Szkolenie to nie ma ram czasowych a o ilości czasu potrzebnego do zakończenia szkolenia decyduje operator szkolący. Szkolenie prowadzone jest zgodnie z treścią każdego z STSów, po jego zakończeniu operator szkolący sporządza Sprawozdanie z oceny umiejętności praktycznych zgodnie z treścią dodatku 3 do rozporządzenia 2019/947 i

Potwierdzenie (WZÓR) ukończenia szkolenia praktycznego do STS - plik do pobrania


Obydwa dokumenty sporządzane są w dwóch egzemplarzach, po jednym Sprawozdaniu i jednym Potwierdzeniu dla operatora szkolącego i ucznia – pilota.

Szkolenie praktyczne może odbywać się również w ramach wydanego wcześniej zezwolenia z uwzględnieniem odstępstwa nr LBSP/SPEC/O/2025-02 - operacje w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) przy użyciu BSP do 105 kg, do celów: rolniczych, ochrony zwierząt, profesjonalnej prezentacji systemu, z wyłączeniem lotów sportowych i rekreacyjnych.

Wniosek o szkolenie w ramach odstępstwa – plik do pobrania

Wymagania dla operatora w ramach odstępstwa nr LBSP/SPEC/O/2025-02 – plik do pobrania

Odstępstwo to zostało wydane przez Prezesa Urzędu na podstawie art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 na okres 8 miesięcy (do 06.01.2026 r.).

O fakcie zakończenia procesu szkolenia, Prezesa ULC informuje operator szkolący przesyłając na wskazany przez ULC adres mailowy raport z wykazem osób które ukończyły szkolenie.


Pilot – uczeń uzyskuje kompetencje na podstawie raportów dostarczonych przez podmiot egzaminujący/szkolący. Po nadaniu kompetencji jest ona widoczna w rejestrze operatorów, w profilu pilota na drony.gov.pl.

PAMIĘTAJ: legalne wykonywanie lotów według STS wymaga od pilota zaliczenia egzaminu teoretycznego i ukończenia szkolenia praktycznego. Tylko gdy kandydat spełnia oba te warunki łącznie staje się pilotem, który może wykonywać loty dla operatora posiadającego ważne potwierdzenie przyjęcia i kompletności oświadczenia w kategorii szczególnej .

Oświadczenia w ramach scenariuszy standardowych STS należy składać poprzez system KSID.

W rejestrze operatorów, w profilu pilota kompetencja STS jest uwidoczniona dopiero w momencie dostarczenia przez podmiot egzaminujący raportu z zaliczonego egzaminu teoretycznego oraz raportu z ukończonego szkolenia praktycznego przez operatora szkolącego.

Kandydat ma możliwość sprawdzenia zaliczonego egzaminu / ukończonego szkolenia w swoim profilu na drony.gov.pl w zakładce „wyniki”.