Dane statystyczne wskazują, że rynek lotniczy w znacznej mierze odbudował się po epidemii COVID-19. W pierwszej połowie roku w polskich portach lotniczych obsłużono 23,2 mln pasażerów, a więc o 4 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2019 roku i o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Obsłużono 172,8 tys. operacji lotniczych – o 8 proc. mniej niż w 2019 roku, ale o 19 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2022 roku.
Wśród portów lotniczych najwięcej pasażerów obsłużyły: Lotnisko Chopina w Warszawie: 8,3 mln pasażerów, Port Lotniczy Kraków-Balice: 4,4 mln pasażerów oraz Port Lotniczy Gdańsk: 2,6 mln pasażerów. Największe wzrosty w porównaniu do 2019 roku osiągnęły porty lotnicze: Kraków-Balice (+565,5 tys. pasażerów), Katowice w Pyrzowicach (+216,8 tys.) i Gdańsk (+171,8 tys.), natomiast w porównaniu do 2022 roku: Lotnisko Chopina w Warszawie (+2,5 mln pasażerów), Kraków-Balice (+1,2 mln) i Gdańsk (+786 tys.).
Najwięcej pasażerów przewieźli: Ryanair: 7,6 mln pasażerów, PLL LOT: 5,3 mln pasażerów i Wizz Air: 4,7 mln pasażerów. W przypadku przewoźników największe wzrosty w pierwszej połowie 2023 roku względem tego samego okresu 2019 roku wykazali: Ryanair (+1,7 mln pasażerów), Wizz Air (+477 tys.) i Enter Air (+169,5 tys.). a w porównaniu do pierwszej połowy 2022 roku: Ryanair (+1,72 mln pasażerów), Wizz Air (+1,69 mln) i PLL LOT (+1,66 mln).
Przewozy międzynarodowe
Na trasach międzynarodowych w pierwszej połowie 2023 roku przewieziono 21,4 mln pasażerów (+39,7 proc. do 2022 r. i +4,6 proc. do 2019 r.) i wykonano 146,9 tys. operacji lotniczych (+21,2 proc. do 2022 r. i -8,6 proc. do 2019 r.).
Z międzynarodowych przewozów regularnych skorzystało 19 mln pasażerów (+5,3 mln do 2022 r. i +380,3 tys. do 2019 r.), a z czarterowych 2,3 mln pasażerów (+753,6 tys. do 2022 r. i +568,8 tys. do 2019 r.). Najwięcej pasażerów w ruchu międzynarodowym przewieźli: Ryanair (7,3 mln), Wizz Air (4,7 mln) i PLL LOT (3,8 mln).
Przewozy krajowe
W ruchu krajowym obsłużono 1,8 mln pasażerów (+42,4 proc. do 2022 r. i -0,5 proc. do 2019 r.). Najwięcej podróżnych skorzystało z oferty: PLL LOT (1,5 mln) i Ryanair (305,3 tys.).
Przewozy regularne
W ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym przewieziono łącznie 20,9 mln pasażerów (+39,2 proc. do 2022 r. i +1,8 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii (3,8 mln pasażerów, +1,1 mln do roku 2022), Włoch (1,8 mln, +516.2 tys. do roku 2022) i Niemiec (1,8 mln, +501,9 tys. do roku 2022). Natomiast największe wzrosty w stosunku do pierwszej połowy 2019 roku odnotowano w przypadku: Włoch (+616,3 tys. pasażerów), Hiszpanii (+377,1 tys.) i Cypru (+177,2 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym przyjęły: Lotnisko Chopina w Warszawie (7,7 mln, +2,3 mln do roku 2022), Port Lotniczy Kraków-Balice (4,3 mln, +1,1 mln do roku 2022), Port Lotniczy Gdańsk (2,5 mln, +754 tys. do roku 2022). Największymi wzrostami względem pierwszej połowy 2019 roku mogły pochwalić się porty lotnicze: Kraków-Balice (+542,7 tys. pasażerów), Gdańsk (+179,7 tys.) i Poznań-Ławica (+90,4 tys.)
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyły linie: Ryanair (7,5 mln, +1,6 mln pasażerów do 2022 r.), PLL LOT (5 mln, +1,5 mln pasażerów do 2022 r.), oraz Wizz Air (4,7 mln, +1,7 mln pasażerów do 2022 r.). W stosunku do pierwszej połowy 2019 roku największe wzrosty osiągnęły Ryanair (+1,7 mln pasażerów), Wizz Air (+476,7 tys.) oraz flydubai (+62,5 tys.).
Przewozy czarterowe
W polskich portach lotniczych w pierwszej połowie 2023 roku odprawiono w ruchu międzynarodowym i krajowym 2,4 mln pasażerów czarterowych (+47,3 proc. do 2022 r. i +31,8 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Turcji (697,4 tys. pasażerów, +259,8 tys. do roku 2022), Egiptu (408,7 tys., +107,2 tys. do roku 2022) i Grecji (402,5 tys., +99,3 tys. do roku 2022). Największe wzrosty w stosunku do pierwszej połowy 2019 roku odnotowano dla: Turcji (+266,4 tys. pasażerów), Egiptu (+173,2 tys.) i Hiszpanii (+49,5 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (862,3 tys. pasażerów, +205,6 tys. do roku 2022), Lotnisko Chopina w Warszawie (651,4 tys., +244,8 tys. do roku 2022) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (289,1 tys., +84 tys. do roku 2022). Największe wzrosty względem pierwszej połowy 2019 roku uzyskały Lotnisko Chopina w Warszawie (+231,4 tys.), Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (+173,1 tys. pasażerów) i Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka (+74,9 tys.)
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym obsłużyły: Enter Air (692 tys., +227,2 tys. pasażerów do 2022 r.), Buzz (390,8 tys., +121,9 tys. pasażerów do 2022 r.) i PLL LOT (384,4 tys., +118,9 tys. pasażerów do 2022 r.). W stosunku do pierwszej połowy 2019 r. największe wzrosty osiągnęły PLL LOT (+290,4 tys. pasażerów), Enter Air (+134,5 tys.) oraz Buzz (+94,1 tys.).
Przewozy cargo
W przewozach lotniczych cargo odnotowano wzrost o 9,6 proc. w stosunku do pierwszej połowy 2022 roku i o 70 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Łącznie przewieziono 97,4 tys. ton cargo lotniczego i obsłużono 4,7 tys. operacji lotniczych cargo (-22 proc. do 2022 r. i +16,1 proc. do 2019 r.).
Analiza przewozów w polskich portach lotniczych w drugim kwartale 2023 r.1.74 MB
Infografiki w formacie PDF2.27 MB
Więcej informacji oraz szczegółowe dane znajdują się w zakładce "Statystyki, analizy"