W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku w polskich portach lotniczych obsłużono 40,2 mln pasażerów, a więc o 6,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku i o 30,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku. W tym czasie przewoźnicy wykonali łącznie 287,5 tys. operacji lotniczych – o 5,5 proc. mniej niż w 2019 roku, ale o 16,3 proc. więcej niż w trzech kwartałach 2022 roku.
Najwięcej pasażerów w okresie styczeń – wrzesień 2023 r. obsłużyły: Lotnisko Chopina w Warszawie – 14,1 mln pasażerów, Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice – 7,1 mln pasażerów, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy – 4,5 mln pasażerów.
Największe wzrosty w obsłudze pasażerów w analogicznym okresie 2019 roku osiągnęły: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (+863,9 tys. pasażerów), Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach (+554,8 tys.), Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (+395,1 tys.).
Natomiast w porównaniu do tego samego okresu 2022 roku największe wzrosty odnotowały: Lotnisko Chopina w Warszawie (+3,4 mln pasażerów), Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (+1,7 mln), Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (+1,1 mln).
Spośród przewoźników w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku najwięcej pasażerów obsłużyli: Ryanair – 12,2 mln pasażerów, PLL LOT – 8,9 mln pasażerów, Wizz Air – 7,9 mln pasażerów.
Największe wzrosty w obszarze przewozu pasażerów względem trzech pierwszych kwartałów 2019 roku wykazali: Ryanair (+3,2 mln pasażerów), Wizz Air (+716,3 tys.), Enter Air (+494,9 tys.), a w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku: Wizz Air (+2,3 mln), Ryanair (+2,2 mln pasażerów), PLL LOT (+2,1 mln).
Przewozy międzynarodowe
Na trasach międzynarodowych od stycznia do września 2023 roku przewieziono 37,3 mln pasażerów (+30,4 proc. do 2022 r. i +7,3 proc. do 2019 r.) i wykonano 247,2 tys. operacji lotniczych (+18,3 proc. do 2022 r. i -5,5 proc. do 2019 r.).
Z międzynarodowych przewozów regularnych w tym okresie skorzystało 31,2 mln pasażerów (+7 mln do 2022 r. i +1,1 mln do 2019 r.), a z czarterowych 6 mln pasażerów (+1,7 mln do 2022 r. i +1,5 mln do 2019 r.). Najwięcej pasażerów w ruchu międzynarodowym przewieźli: Ryanair (11,7 mln), Wizz Air (7,9 mln) i PLL LOT (6,5 mln).
Przewozy krajowe
W ruchu krajowym w okresie od stycznia do września obsłużono 2,9 mln pasażerów (+26,2 proc. do 2022 r. i +1,2 proc. do 2019 r.). Najwięcej podróżnych skorzystało z oferty: PLL LOT (2,4 mln) i Ryanair (537,6 tys.).
Przewozy regularne
W ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym w okresie od stycznia do września 2023 roku przewieziono łącznie 34,2 mln pasażerów (+28,6 proc. do 2022 r. i +3,3 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii (5,8 mln pasażerów, +1,3 mln do roku 2022), Włoch (2,9 mln, +636,3 tys. do roku 2022) i Niemiec (2,9 mln, +726,1 tys. do roku 2022). Natomiast największe wzrosty w stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2019 roku odnotowano w przypadku: Włoch (+937 tys. pasażerów), Hiszpanii (+627,2 tys.) i Turcji (+310,2 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym w tym okresie przyjęły: Lotnisko Chopina w Warszawie (12,6 mln, +2,9 mln do roku 2022), Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (6,9 mln, +1,6 mln do roku 2022) i Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (4,1 mln, +1 mln do roku 2022). Największymi wzrostami względem trzech pierwszych kwartałów 2019 roku wyróżniają się porty lotnicze w krakowskich Balicach (+788,4 tys. pasażerów), Gdańsku (+392,5 tys.) i Warszawie/Modlinie (+262,6 tys.).
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku obsłużyły linie: Ryanair (12 mln, +2,1 mln pasażerów do 2022 r.), PLL LOT (8 mln, +1,8 mln pasażerów do 2022 r.) oraz Wizz Air (7,9 mln, +2,3 mln pasażerów do 2022 r.). W analogicznym okresie 2019 roku największe wzrosty osiągnęły Ryanair (+3 mln pasażerów), Wizz Air (+715,2 tys.) oraz flydubai (+109,8 tys.).
Przewozy czarterowe
W trzech kwartałach 2023 roku w ruchu międzynarodowym i krajowym obsłużono 6 mln pasażerów czarterowych (+39,2 proc. do 2022 r. i +32,4 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Turcji (2 mln pasażerów, +634,4 tys. do roku 2022), Grecji (1,3 mln, +198 tys. do roku 2022) i Egiptu (736,6 tys., +235,2 tys. do roku 2022). Największe wzrosty w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku odnotowano dla: Turcji (+851 tys. pasażerów), Egiptu (+337,6 tys.) i Tunezji (+143,1 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w okresie od stycznia do września 2023 roku obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (2,2 mln pasażerów, +479,9 tys. do roku 2022), Lotnisko Chopina w Warszawie (1,5 mln, +517,3 tys. do roku 2022) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (767 tys., +164,1 tys. do roku 2022). Największe wzrosty względem trzech pierwszych kwartałów 2019 roku uzyskały Lotnisko Chopina w Warszawie (+533,8 tys.), Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (+437,6 tys. pasażerów) i Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka (+168,2 tys.).
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w tym okresie obsłużyły: Enter Air (1,7 mln, +627,6 tys. pasażerów do 2022 r.), Buzz (1,2 mln, +221,2 tys. pasażerów do 2022 r.) i PLL LOT (893,4 tys., +257,5 tys. pasażerów do 2022 r.). W stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2019 r. największe wzrosty osiągnęły PLL LOT (+682,6 tys. pasażerów), Enter Air (+401,9 tys.) oraz Buzz (+332,5 tys.).
Przewozy cargo
W przewozach lotniczych cargo odnotowano wzrost o 7,2 proc. w stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2022 roku i o 68,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Łącznie przewieziono 151,1 tys. ton cargo lotniczego i obsłużono 6,9 tys. operacji lotniczych cargo (-19,1 proc. do 2022 r. i +11,5 proc. do 2019 r.).
Analiza oraz infografiki
Więcej informacji oraz szczegółowe dane znajdują się w zakładce "Statystyki, analizy"