Aktualności
-
Sesja egzaminacyjna w styczniu 2023 r.
Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że komputerowa sesja egzaminacyjna w styczniu odbędzie się w dniach 10-20 stycznia 2023 r., w godzinach 9.00-15.00.
Rezerwacje zostaną uruchomione 2 stycznia 2023 r. o godz. 9.00
Do egzaminów w sesji styczniowej będą mogły przystąpić:
• osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja styczniowa jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział – w dniach 10-20 stycznia.
• osoby bez rezerwacji – w dniach 10-19 stycznia.19.12.2022 Aktualizacja: 19.12.2022
-
Drugi Światowy Szczyt Lotniczy ds. Równości Płci
W dniach 5-7 lipca 2023 r. w Madrycie Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wraz z nadzorem lotniczym Hiszpanii organizują Drugi Światowy Szczyt Lotniczy ds. Równości Płci.
16.12.2022 Aktualizacja: 16.12.2022
-
Materiały doradcze SM-ICG dotyczące zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym
Informujemy, że stronie internetowej ULC w zakładce „Zarządzanie Bezpieczeństwem” - w podzakładce „Materiały Doradcze SM-ICG” – (pobierz link) zostały zamieszczone informacje dotyczące materiałów doradczych przygotowanych przez Międzynarodową Grupę Współpracy ds. Zarządzania Bezpieczeństwem (SM-ICG).
15.12.2022 Aktualizacja: 04.07.2023
-
Polsko-czeskie porozumienie w sprawie wzajemnego uznawania zatwierdzeń typu dla ultralekkich samolotów
12 grudnia 2022 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson oraz Wiceprezes Stowarzyszenia Lekkich Statków Powietrznych Republiki Czeskiej (Letecka Amaterska Asociace - LAA) Jan Fridrich podpisali porozumienie w sprawie w sprawie harmonizacji wymagań technicznych w zakresie zdatności do lotu ultralekkich samolotów i wzajemnej walidacji zatwierdzeń typu dla importowanych samolotów ultralekkich o maksymalnej masie startowej do 600 kg.
13.12.2022 Aktualizacja: 13.12.2022
-
Zmiana terminu wejścia w życie ECCAIRS 2.0- spotkanie informacyjne
Szanowny Państwo,
informujemy, że planowane wdrożenie systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych za pomocą portalu ECCAIRS 2.0 zostało przesunięte na 1 lutego 2023 r.
9 stycznia 2023 r. EASA dokona zmian w wersji operacyjnej portalu ECCAIRS 2.0. Zmiany będą dotyczyć wyglądu portalu oraz zostaną dodane nowe funkcjonalności po stronie zgłaszających oraz właściwego organu. W celu uniknięcia problemów w korzystaniu z nowej platformy, wprowadzenie do stosowania ECCAIRS 2.0 przesunięto na późniejszy termin.
Urząd Lotnictwa Cywilnego organizuje kolejne spotkanie informacyjne, które odbędzie się 21 grudnia 2022 r. w godz. 10:00-13:00 w formule on-line. Warunkiem uczestnictwa w spotkaniu jest przesłanie do 20 grudnia 2022 r. zgłoszenia za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.
Ewentualne pytania prosimy kierować do Departamentu Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym (p. Piotr Kaczmarczyk, ).13.12.2022 Aktualizacja: 26.06.2023
-
W pierwszej połowie 2022 roku w polskich portach lotniczych obsłużono ponad 16,6 mln pasażerów- statystyki i analizy
W pierwszej połowie 2022 roku w polskich portach lotniczych obsłużono ponad 16,6 mln pasażerów w 144,7 tys. operacji lotniczych.
Pierwsze miesiące sezonu letniego przyniosły zdecydowaną poprawę ruchu lotniczego względem poprzednich lat. W drugim kwartale tego roku obsłużono łącznie 10,9 mln pasażerów, co razem z wynikiem z pierwszego kwartału (prawie 5,7 mln pasażerów) oznaczało obsłużenie 16,6 mln pasażerów w całym pierwszym półroczu. Jest to wynik ponad 4-krotnie wyższy niż w pierwszej połowie 2021 roku, ale nadal o 25,5 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie 2019 roku.
W pierwszym półroczu 2022 roku w polskich portach lotniczych miało miejsce 144,7 tys. operacji lotniczych, a więc 3-krotnie więcej niż w roku 2021, ale o 23,3 proc. mniej niż w 2019 roku.
07.12.2022 Aktualizacja: 07.12.2022
-
Propozycje zmian do rozporządzeń UE 2019/945 oraz 947
W listopadzie 2022 r. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) MAB powołała grupę ekspertów UAS TeB. Zadaniem tej grupy jest wypracowanie propozycji zmian przepisów, które ułatwią wykonywanie operacji BSP (zwłaszcza w operacjach niskiego i średniego ryzyka). Aktualnie trwają prace nad precyzyjnym zidentyfikowaniem problemów z regulacjami UE i opracowywane są działania naprawcze w tym zakresie.
Obejmują one m.in.: opracowaniem szablonów dokumentów wymaganych w kategorii szczególnej, ułatwieniami przy wnioskowaniu o zezwolenia w kategorii szczególnej w operacjach niskiego ryzyka (SAIL I oraz II), przygotowaniem wytycznych dot. spełnienia wymagań SORA oraz harmonizacją publikowania stref geograficznych. Jednym z kolejnych zadań jest zebranie od Państw Członkowskich propozycji zmian do samych rozporządzeń 2019/945 oraz 2019/947. Jest to realna szansa na zmianę przepisów!
Zachęcamy do zgłaszania uwag do rozporządzeń UE 2019/945 oraz 947 do dnia 31 grudnia 2022 r. na adres: używając załączonego szablonu w języku polskim lub angielskim.
Przykładowe uwagi:
Uwagi_do_945_oraz_947.xlsx47.3 KB
Zebrane uwagi od Państwa zostaną opracowane przez ULC a następnie przesłane oficjalnie do EASA.
07.12.2022 Aktualizacja: 07.12.2022
-
Dziś Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego
Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego został ustanowiony w 1994 roku w ramach 50. rocznicy działalności Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). W 1996 roku, zgodnie z inicjatywą ICAO oraz przy wsparciu rządu kanadyjskiego, Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych oficjalnie uznało 7 grudnia jako Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego.
07.12.2022 Aktualizacja: 07.12.2022
-
Nowe lotnisko dla śmigłowców LPR
Informujemy, że 1 grudnia 2022 r., do rejestru lotnisk cywilnych zostało wpisane lotnisko dla śmigłowców Kraków Baza LPR (EPKX), pod numerem 75 jako lotnisko użytku wyłącznego:
1) ze strefą końcowego podejścia i startu FATO, bez nawierzchni sztucznej, w kształcie kwadratu o wymiarach 25m x 25m wraz ze strefą bezpieczeństwa o wymiarach 32 m x 32m;
2) z punktem celowania wyznaczonym jako trójkąt równoboczny o długości boku 9,0 m i szerokości 1,0 m;
3) ze strefą przyziemienia i wznoszenia TLOF 1 o nawierzchni sztucznej, oznaczonej jako okrąg o średnicy zewnętrznej 10,5 m. Strefa ta została zlokalizowana na rampie o wymiarach 14 m x 16,8 m i wysokości 0,35 m. Miejsce przyziemienia śmigłowca to przesuwnica o wymiarach 5,625 m x 4,0 m i wysokości 0,35 m;02.12.2022 Aktualizacja: 02.12.2022
-
Zakończenie Krajowej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym
Szanowni Państwo,
za nami kolejna edycja Krajowej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym, zorganizowanej we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Serdecznie dziękujemy Gospodarzom wydarzenia, Prelegentom oraz wszystkim Uczestnikom za wkład merytoryczny, ciekawe pytania oraz dyskusję.30.11.2022 Aktualizacja: 30.11.2022
Strona 15 z 115