Aktualności
- Szczegóły
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgłosił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) odstępstwo ( LBSP/SPEC/O/2024-04 ) dotyczące etapu nr 2, etapu nr 3 oraz alternatywny sposób spełnienia wymagań etapu nr 9 do analizy ryzyka według metodologii SORA (zgodnie z akceptowalnymi metodami spełnienia wymagań (AMC) do rozporządzenia UE 2019/947)
- Szczegóły
W pierwszym kwartale 2024 roku w polskich portach lotniczych obsłużono prawie 11 mln pasażerów – o prawie 1,6 mln (16,7 proc.) więcej niż w 2023 roku i o ponad 1,6 mln (17,4 proc.) więcej niż w 2019 roku. Przewoźnicy wykonali w tym okresie prawie 85 tys. pasażerskich operacji lotniczych – o 15,7 proc. więcej niż w 2023 roku i o 0,3 proc. więcej niż w 2019 roku.
Wśród portów lotniczych liderem pozostaje Lotnisko Chopina w Warszawie, które obsłużyło w pierwszym kwartale roku prawie 4,3 mln pasażerów i osiągnęło największy wzrost ilościowy względem analogicznego okresu 2023 r. (+765 tys. pasażerów). W dalszej kolejności najwięcej pasażerów i największe wzrosty pod względem liczby obsłużonych pasażerów wykazały Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (2,2 mln pasażerów, +277,2 tys.) oraz Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (1,2 mln pasażerów, +200,5 tys.). Największe natomiast wzrosty procentowe odnotowały lotniska w Łodzi (+29,7 proc.), Zielonej Górze (+23,5 proc.) oraz Wrocławiu (22,7 proc.).
- Szczegóły
W poniedziałek 3 czerwca 2024 roku w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego zostało podpisane Porozumienie pomiędzy gen. bryg. pil. Robertem Cierniakiem Szefem Władzy Lotniczej, Adamem Ogrodnikiem wiceprezesem Urzędu Dozoru Technicznego oraz Julianem Rotterem p.o. prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o współdziałaniu w zakresie kwalifikacji i certyfikacji personelu badań nieniszczących w lotnictwie.
- Szczegóły
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o następujące odstępstwa, które obowiązują do 1 stycznia 2025 r.:• LBSP/SPEC/O/2024-02 - Zwolnienie operatorów, którzy wykonują operację rojem BSP z wymogu, aby każdy bezzałogowy statek powietrzny miał co najmniej jedno migające zielone światło zainstalowane w nocy oraz aktywny i aktualny system zdalnej identyfikacji.• LBSP/SPEC/O/2024-03 - Zwolnienie operatorów z podawania numerów seryjnych BSP we wniosku o zezwolenie na operację oraz nieuwzględnianie numerów seryjnych w wydanym zezwoleniu na operację w kategorii „szczególnej”
- Szczegóły
W dniach 23-24 maja 2024 r. w Warszawie odbyło się IX spotkanie Grupy Roboczej ds. Integracji Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS). Jego Gospodarzem był Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, który udostępnił uczestnikom sale na terenie Instytutu Techniki Cieplnej przy ul. Nowowiejskiej 21/25.
- Szczegóły
Informujemy, że komputerowa sesja egzaminacyjna w czerwcu odbędzie się w dniach 4-14 czerwca 2024 r., w godzinach 9.00-15.00.Rezerwacje zostaną uruchomione w dniu 27 maja 2024 r. o godz. 9.00.Do egzaminów w sesji czerwcowej będą mogły przystąpić:
osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja czerwcowa jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział w ramach rozpoczętego egzaminu – w dniach 4-14 czerwca osoby bez rezerwacji – w dniach 4-13 czerwca,Poczekalnia centrum egzaminacyjnego jest otwierana o godzinie 9. Prosimy o nieprzyjeżdżanie na egzaminy wcześniej ponieważ przed otwarciem poczekalni nie ma możliwości oczekiwania na egzamin wewnątrz budynku. W poczekalni działa kolejkomat, od godziny 9 można pobierać numerki.Prosimy o stosowanie się do zaleceń osób z komisji egzaminacyjnej w zakresie organizacji.Zwracamy się z prośbą o odwoływanie rezerwacji w przypadku braku możliwości uczestniczenia w sesji, aby inni kandydaci mogli skorzystać z rezerwacji. Nieodwołanie rezerwacji skutkuje zmniejszeniem limitu przysługujących rezerwacji w danej sesji.UWAGA! w dniu 14 czerwca 2024 osoby bez rezerwacji nie będą mogły przystępować do egzaminów w ULC.
- Szczegóły
W dniach 15 – 16 maja 2024 r. odbyła się w EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego) konferencja P&CA TeB 2024-1 dotycząca przejścia pomiędzy wymaganiami dotychczas obowiązujących przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z 26 listopada 2014 r. a wymaganiami, które wejdą do stosowania zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/989 z 22 maja 2023 r. zmieniającym rozporządzenie nr Komisji (UE) nr 1321/2014.Podczas konferencji ustalono:1) Szkolenia teoretyczne i praktyczne na typ rozpoczęte przed 12 czerwca 2024 r. mogą zostać zakończone zgodnie z zatwierdzonym programem ale świadectwa ukończenia szkolenia muszą zostać wydane na nowych formularzach EASA Form 149b o ile będą wydawane po 12 czerwca 2024 r.;2) Szkolenia OJT zatwierdzone i rozpoczęte przed 12 czerwca 2024 r. mogą zostać ukończone zgodnie z zatwierdzonym programem.
DAY2_AI14_Transition_related_to_Part-66_amended_regulation_final-WYBRANE.pdf163.7 KB
- Szczegóły
17 maja 2024 r. w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z p.o. prezesa ULC Julianem Rotterem oraz wiceprezesami ds. standadrów lotniczych oraz infrastruktury lotniczej.
- Szczegóły
Informujemy, że delegatura południowo-zachodnia ULC we Wrocławiu będzie nieczynna w dniach 21-22.05.2024 r. W sprawach pilnych prosimy o kontakt z Punktem Obsługi Klienta w Warszawie.Jednocześnie przypominamy, że wnioski lub pisma mogą być również wysłane za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej – ePUAP, bądź wysłane drogą pocztową na adres: ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa.Za powstałe niedogodności przepraszamy.