Aktualności
- Szczegóły
Uprzejmie informujemy, że osoby zainteresowane dofinansowaniem zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej oraz realizacji nadzoru, mogą składać wnioski do 31 stycznia 2025 r.
Wysokość udzielonej pomocy nie może przekroczyć 50 proc. łącznej wartości planowanych kosztów zakupu sprzętu lub urządzenia.
Wnioski zostaną rozpatrzone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie do 15 marca 2025 r.
Wzór wniosku stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 19 kwietnia 2019 r. w sprawie dofinansowania zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej i realizacji nadzoru w tym zakresie (Dz. U. 2019 r. poz. 905).
Pobierz wniosek – WNIOSEK.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
1. kopię odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, wydanego nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, a w przypadku, gdy aktualne dane nie zostały ujawnione w rejestrze – poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię dokumentu określającego formę prawną podmiotu ubiegającego się o pomoc oraz sposób jego reprezentacji, w szczególności kopię umowy spółki lub innego przewidzianego przepisami dokumentu dotyczącego ustanowienia, działalności i organizacji podmiotu ubiegającego się o pomoc;
2. oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo w przypadku nieotrzymania pomocy de minimis – oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743) podpisany przez osoby upoważnione do reprezentacji podmiotu zgodnie z KRS;
3. formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 Nr 53, poz. 311, z 2013 r. poz. 276 oraz z 2014 r. poz. 1543) podpisany przez osoby upoważnione do reprezentacji podmiotu zgodnie z KRS;
4. zatwierdzone sprawozdania finansowe za okres 2 ostatnich lat obrotowych,a w przypadku podmiotów prowadzących działalność przez okres krótszy niż 2 lata przed złożeniem wniosku – za okres 1 roku obrotowego, sporządzane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości bez uwzględnienia ewentualnych przychodów z otrzymanej pomocy de minimis objętej wnioskiem albo poświadczone za zgodność z oryginałem kopie tych sprawozdań.
W przypadku jeśli podmiot dokonuje zatwierdzenia poprzez powzięcie uchwały, zobowiązany jest do jej przekazania. W przypadku braku obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego należy przedłożyć stosowne oświadczenie podpisane przez osoby upoważnione do reprezentacji podmiotu zgodnie z KRS.
Uwaga:Jednocześnie w przypadku, gdy do podpisywania dokumentów w imieniu podmiotu upoważniona jest osoba, która nie figuruje z imienia i nazwiska w KRS (np. Dyrektor Aeroklubu), należy przestawić dokument potwierdzający upoważnienie do podpisywania ww. dokumentów (np. akt powołania, stosowną uchwałę).
Kryteria podziału kwoty:
Przy rozpatrywaniu wniosków i podejmowaniu decyzji o przyznaniu pomocy Prezes Urzędu bierze pod uwagę zwiększenie bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym oraz poprawę ruchu lotniczego, polegające na:
• zapewnieniu usunięcia w całości zagrożenia bezpieczeństwa istniejącego w działalności podmiotu;• dostosowaniu podmiotu do standardów bezpieczeństwa wynikających z wymogów zawartych w krajowych oraz międzynarodowych przepisach z zakresu lotnictwa cywilnego;• zwiększeniu bezpieczeństwa lotów przez wyposażenie załóg statków powietrznych w środki bezpieczeństwa;• dostosowaniu sprzętu lotniczego w środki zwiększające poziom bezpieczeństwa przy wykonywaniu lotów w zmiennych warunkach atmosferycznych;• wyposażeniu we wzrokowe pomoce nawigacyjne;• zapewnieniu bezpieczeństwa utrzymania pola naziemnego ruchu lotniczego;• zapewnieniu zasilania stanowisk kierowania ruchem lotniczym;• przyczynieniu się do realizacji zaleceń pokontrolnych z zakresu lotnictwa cywilnego.
W przypadku, gdy w 2025 roku złożone wnioski przekroczą łącznie kwotę przewidzianą w budżecie, Prezes Urzędu przy rozpatrywaniu wniosków i podejmowaniu decyzji o przyznaniu pomocy, oprócz kryteriów, o których mowa powyżej weźmie pod uwagę:1. ilość i wysokość dofinansowania przyznanego podmiotowi na zakup sprzętu i urządzeń w latach poprzednich;
2. poprawność wypełniania obowiązków wynikających z przyznanego w latach poprzednich przez Prezesa Urzędu dofinansowania na zakup sprzętu i urządzeń, w tym realizacji postanowień umów o dofinansowanie.
Jednocześnie Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że dotacja celowa na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. 2010 nr 238 poz. 1579), może dotyczyć tych sprzętów i urządzeń, których wartość początkowa nie przekracza kwoty uprawniającej do dokonania jednorazowo odpisu amortyzacyjnego, określonej w art. 16f ust 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, 2105 i 2269), których jednostkowa wartość początkowa przekracza kwotę 10.000 zł.
W przypadku pytań bądź wątpliwości informacji udzielać będzie:
Przewodniczący Komisji ds. rozdziału środków budżetowych ULC tel. kom. 538-551-756; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Szczegóły
W obliczu dynamicznych zmian na poziomie globalnym, zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie lotniczym pozostaje kluczowym elementem dla wszystkich zainteresowanych stron - od przemysłu lotniczego, przez operatorów lotniczych, aż po społeczeństwo, które jest bezpośrednim beneficjentem tego sektora transportu.
Nowe wydanie Krajowego Program Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym uwzględnia przede wszystkim zmiany w wymaganiach ICAO i Unii Europejskiej dotyczących zarządzania bezpieczeństwem. Zostały wprowadzone istotne modyfikacje w obszarze techniki lotniczej, bezzałogowych statków powietrznych oraz w systemie raportowania i analizowania zdarzeń na poziomie krajowym (w tym ECCAIRS 2 i ERCS). Program uwzględnia również zmiany organizacyjne w strukturze Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Krajowy Program Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym zawiera wymagania zawarte w załączniku 19 oraz jest w spójny z Europejskim Programem Bezpieczeństwa Lotniczego (EASP), zapewniając tym samym zgodność z międzynarodowymi i europejskimi standardami bezpieczeństwa.
KPBwLC jest nie tylko narzędziem krajowym, ale również integralnym elementem systemu międzynarodowego, który przyczynia się do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa na poziomie globalnym. Systematyczne aktualizowanie programu oraz dostosowywanie go do zmieniających się wyzwań, takich jak rozwój technologii, zmiany klimatyczne, czy też pojawiające się nowe zagrożenia, pozwala na utrzymanie skutecznego nadzoru nad sektorem lotnictwa cywilnego, zarówno w Polsce, jak i w całym systemie międzynarodowym.
Dokument jest dostępny do pobrania poniżej. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się treścią zaktualizowanego programu. Wszelkie uwagi i sugestie dotyczące dokumentu prosimy kierować na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Szczegóły
Szanowni Państwo,
informujemy, że komputerowa sesja egzaminacyjna w lutym odbędzie się w dniach 4-14 lutego 2025 r., w godzinach 9.00-15.00.
Rezerwacje zostaną uruchomione w dniu 27 stycznia 2025 r. o godz. 9.00.
- Szczegóły
W dniach 14-15 stycznia 2025 r. Raúl Medina Caballero, Dyrektor Generalny Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL), złożył swoją pierwszą, po objęciu stanowiska 1 stycznia 2023 roku, wizytę w Polsce.
- Szczegóły
Informujemy, że do końca tego tygodnia tj. do 17 stycznia Jednostka Terenowa w Krakowie będzie nieczynna. W sprawach pilnych prosimy o kontakt z Punktem Obsługi Klienta w Warszawie.
Jednocześnie przypominamy, że wnioski lub pisma mogą być również wysłane za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej – ePUAP, bądź wysłane drogą pocztową na adres: ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa.Za powstałe niedogodności przepraszamy.
- Szczegóły
W związku z rosnącą liczbą małych statków powietrznych wyposażonych w balistyczne systemy ratownicze (BRS – Ballistic Recovery Systems) przedstawiamy prezentację, której celem jest zwiększenie świadomości ratowników, służb porządku publicznego oraz innych osób zaangażowanych w działania ratownicze na temat zagrożeń oraz postępowania w przypadku wypadków samolotów wyposażonych w te systemy.
- Szczegóły
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w 2025 roku planuje zmianę przepisów dotyczącą rozporządzeń UE 2019/945 oraz UE 2019/947. Plan zakłada zebranie komentarzy i opinii do II kwartału 2025 roku a następnie publikację propozycji przepisów (NPA - Notice of Proposed Amendment), które będą skierowane do konsultacji publicznych.
- Szczegóły
Zbliża się koniec roku, zatem czas na podsumowania.
Przedstawiamy najważniejsze aktywności Urzędu oraz istotne wydarzenia związane z lotnictwem cywilnym, które miały miejsce w 2024 roku.
W Nowym 202 Roku życzymy wszystkim Klientom oraz sympatykom lotnictwa, aby spełniły się wszystkie plany oraz marzenia.
Niech Nowy Rok będzie czasem inspirujących wyzwań, odkrywania nowych horyzontów oraz perspektyw.
Do siego roku!
- Szczegóły
Przypominamy, że w związku z uruchomieniem w kwietniu 2024 r. nowej platformy drony.gov.pl dotychczasowy system nie jest już aktualizowany i 31 grudnia 2024 r. zostanie wyłączony.Od 1 stycznia 2025 r. nie będzie możliwości zalogowania się na „starą” stronę drony.ulc.gov.pl.Zachęcamy do zakładania kont w nowym systemie drony.gov.pl i przenoszenia swoich danych.
- Szczegóły
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o następujące odstępstwo, które obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.:LBSP/SPEC/O/2024-07 - Odstępstwo dotyczące operacji rojem dronów od wymogu wyposażenia każdego BSP w przynajmniej jedno migające, zielone światło w nocy oraz w aktywny i aktualny system zdalnej identyfikacji.