17.05.2023 Aktualizacja: 08.07.2024

Alternatywne sposoby spełnienia wymagań

 

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (Acceptable Means of Compliance – AMC)

Wymogi zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2018/1139[1] oraz aktach  delegowanych i wykonawczych przyjmowanych na jego podstawie[2] są niejednokrotnie uzupełniane przez dodatkowe opracowania Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Zgodnie z art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 1139/2018 Agencja wydaje m.in. akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC), które definiuje się jako niewiążące normy przyjęte przez Agencję w celu przedstawienia sposobów spełnienia wymagań. Uzyskanie zgodności z AMC oznacza spełnienie odpowiednich wymagań przepisów wykonawczych.

 

Alternatywne sposoby spełnienia wymagań (Alternative Means of Compliance – AltMoC)

Mając na uwadze niewiążący charakter AMC, podmiot działający zgodnie z przepisami wymienionych rozporządzeń (np. przewoźnik lotniczy czy zarządzający portem lotniczym) może równolegle opracować i przedstawić własne rozwiązania, alternatywne w stosunku do AMC. W tym przypadku podmiot ten musi udowodnić, że proponowane przez niego rozwiązania zapewniają analogiczny do sposobów spełniania wymagań opisanych w AMC poziom bezpieczeństwa oraz, że nie są one sprzeczne z przepisami rozporządzenia bazowego, rozporządzeń wykonawczych i aktów delegowanych.

W odniesieniu do przepisów prawa Unii Europejskiej, taki podmiot musi przekazać właściwemu organowi władzy lotniczej pełen opis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań, który powinien zawierać następujące elementy:

  • wszelkie zmiany/aktualizacje instrukcji lub procedur, mogące mieć istotne znaczenie dla oceny proponowanego AltMoCa przez właściwy organ władzy lotniczej;
  • ocenę potwierdzającą zgodność proponowanego AltMoCa z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi do niego.

Przepisy rozporządzeń wykonawczych stanowią, iż właściwy organ, w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ocenia alternatywne sposoby spełnienia wymagań proponowane przez właściwy podmiot, analizując przedłożoną dokumentację i oceniając zgodność z przepisami rozporządzeń oraz – jeżeli uzna to za niezbędne – przeprowadzając inspekcję.

Jeżeli Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzna, iż proponowany alternatywny sposób spełnienia wymagań jest zgodny z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi, powiadamia o tym wnioskodawcę poprzez wydanie właściwej decyzji administracyjnej, a także informuje EASA oraz państwa członkowskie EASA.

EASA, po otrzymaniu notyfikacji o zaakceptowanym przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego AltMoCu, przeprowadza stosowną procedurę weryfikacyjną, której wynikiem może być:

  • brak zastrzeżeń do treści AltMoCa ze strony EASA, a AltMoC zostaje umieszczony na liście EASA, dostępnej na oficjalnej stronie internetowej EASA, albo
  • zgłoszenie zastrzeżeń EASA do treści AltMoCa; w takiej sytuacji EASA może przesłać wniosek o ponowną ocenę AltMoCa przez ULC i ewentualne przedłożenie AltMoCa w nowym brzmieniu, które czyni zadość zastrzeżeniom EASA, albo
  • wniosek EASA o wycofanie danego AltMoCa przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w przypadku negatywnej oceny Agencji.

Spis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) zatwierdzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego:

ObszarNumer referencyjny EASAPrzedmiot AltMoC'aWłaściwe rozporządzenieWłaściwy przepis rozporządzeniaStan prawny
ADR

Alt/23/0061

Korzystanie z oświetlenia awaryjnego pojazdów służb porządkowych zgodnie z wymogami krajowymi Rozporządzenie (UE)  139/2014

ADR.OPS.B.080

Obowiązujący
OPS Alt/23/0077 Przewóz ładunku w kabinie pasażerskiej Rozporządzenie (UE)  965/2012

CAT.OP.MPA.160

Obowiązujący
OPS

Alt/24/0013

Wymiana rejestratora paramentów lotu (FDR) Rozporządzenie (UE)  965/2012 CAT.IDE.A.190 Obowiązujący
ADR Alt/23/0008 Wydłużenie ważności szkoleń przeciwpożarowych - EPWA Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.010

Wygasł 31.03.2023

 

ADR   Ćwiczenia w sytuacji zagrożenia dla lotniska Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.005 Wygasł 31.12.2022
ADR   Ćwiczenia w sytuacji zagrożenia dla lotniska Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.005 Wygasł 31.12.2022
ADR 2022 - PL0003 Alternatywny sposób przeprowadzenia szkolenia RFFS - EPGD Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.010 Wygasł 30.09.2023
ADR 2021-00012 Wydłużenie ważności szkoleń służb publicznych - EPSY Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.005 Wygasł 31.12.2021
ADR 2021-00011 Wydłużenie ważności szkoleń służb publicznych - EPGD Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.005 Wygasł 30.09.2022
ADR   Wydłużenie terminu szkolenia RFFS oraz powiązanych odpowiednich środków Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.010 Wygasł 31.05.2022
ADR   Alternatywny sposób przeprowadzenia szkolenia RFFS Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.010 Wygasł 31.12.2022
ADR   Wydłużenie ważności szkoleń Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OR.D.005, ADR.OPS.B.005, ADR.OPS.B.010 Wygasł 31.12.2022
ADR PL0002 Wydłużenie ważności SMS, RFFS oraz szkoleń kierowców na polach ruchu naziemnego - EPBY, EPGD, EPKK, EPKT, EPLB, EPLL, EPMO, EPPO, EPRZ, EPSC, EPSY, EPWA, EPWR, EPZG Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OR.D.005, ADR.OPS.B.010, ADR.OPS.B.025 Wygasł 31.07.2020
ADR PL0001 Wydłużenie 2-letniego interwału na testowanie planu działania w sytuacji zagrożenia - EPBY, EPGD, EPKK, EPKT, EPLB, EPLL, EPMO, EPPO, EPRZ, EPSC, EPSY, EPWA, EPWR, EPZG Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.005 Wygasł 31.07.2020
OPS 2022-00041 Ssak i pulsoksymetr w apteczce dodatkowego sprzętu medycznego AME (Additional Medical Equipment) Rozporządzenie (UE) 965/2012 CAT.IDE.A.220 of annex IV, CAT.IDE.A.225 of annex IV Obowiązujący
OPS 2021-00042 Ssak i pulsoksymetr w apteczce dodatkowego sprzętu medycznego AME (Additional Medical Equipment) Rozporządzenie (UE) 965/2012 CAT.IDE.A.225 of annex IV Obowiązujący
OPS 2021-00027 Ważenie statku powietrznego Rozporządzenie (UE) 965/2012 CAT.POL.MAB.100(b) of annex IV Obowiązujący
OPS 2017-00018R HEMS Husair Sp. z o.o. Rozporządzenie (UE) 965/2012 CAT.POL.H.305(b)(3) Obowiązujący
ACW 2018-00009 Zatwierdzenie ograniczonego uprawnienia akrobacyjnego po skróconym szkoleniu w locie na kategorię szybowcową Rozporządzenie (UE) 1178/2011 FCL.800

Obowiązujący

UAS Alt/24/0055 Określenie wymogów dotyczących przyległego obszaru podczas przeprowadzania oceny ryzyka operacyjnego z wykorzystaniem metodologii SORA dla operacji wykonywanych w kategorii specjalnej z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o typowym rozmiarze do 3 metrów. Rozporządzenie (EU) 947/2019 AMC1 Article 11 Rules for conducting an operational risk assessment:
2.5.3 Step #9 – Adjacent area/airspace considerations
Obowiązujący

 

 

[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady  (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91;

[2]  

  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
  • Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies