Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (Acceptable Means of Compliance – AMC)
Wymogi zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2018/1139[1] oraz aktach delegowanych i wykonawczych przyjmowanych na jego podstawie[2] są niejednokrotnie uzupełniane przez dodatkowe opracowania Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Zgodnie z art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 1139/2018 Agencja wydaje m.in. akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC), które definiuje się jako niewiążące normy przyjęte przez Agencję w celu przedstawienia sposobów spełnienia wymagań. Uzyskanie zgodności z AMC oznacza spełnienie odpowiednich wymagań przepisów wykonawczych.
Alternatywne sposoby spełnienia wymagań (Alternative Means of Compliance – AltMoC)
Mając na uwadze niewiążący charakter AMC, podmiot działający zgodnie z przepisami wymienionych rozporządzeń (np. przewoźnik lotniczy czy zarządzający portem lotniczym) może równolegle opracować i przedstawić własne rozwiązania, alternatywne w stosunku do AMC. W tym przypadku podmiot ten musi udowodnić, że proponowane przez niego rozwiązania zapewniają analogiczny do sposobów spełniania wymagań opisanych w AMC poziom bezpieczeństwa oraz, że nie są one sprzeczne z przepisami rozporządzenia bazowego, rozporządzeń wykonawczych i aktów delegowanych.
W odniesieniu do przepisów prawa Unii Europejskiej, taki podmiot musi przekazać właściwemu organowi władzy lotniczej pełen opis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań, który powinien zawierać następujące elementy:
- wszelkie zmiany/aktualizacje instrukcji lub procedur, mogące mieć istotne znaczenie dla oceny proponowanego AltMoCa przez właściwy organ władzy lotniczej;
- ocenę potwierdzającą zgodność proponowanego AltMoCa z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi do niego.
Przepisy rozporządzeń wykonawczych stanowią, iż właściwy organ, w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ocenia alternatywne sposoby spełnienia wymagań proponowane przez właściwy podmiot, analizując przedłożoną dokumentację i oceniając zgodność z przepisami rozporządzeń oraz – jeżeli uzna to za niezbędne – przeprowadzając inspekcję.
Jeżeli Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzna, iż proponowany alternatywny sposób spełnienia wymagań jest zgodny z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi, powiadamia o tym wnioskodawcę poprzez wydanie właściwej decyzji administracyjnej, a także informuje EASA oraz państwa członkowskie EASA.
EASA, po otrzymaniu notyfikacji o zaakceptowanym przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego AltMoCu, przeprowadza stosowną procedurę weryfikacyjną, której wynikiem może być:
- brak zastrzeżeń do treści AltMoCa ze strony EASA, a AltMoC zostaje umieszczony na liście EASA, dostępnej na oficjalnej stronie internetowej EASA, albo
- zgłoszenie zastrzeżeń EASA do treści AltMoCa; w takiej sytuacji EASA może przesłać wniosek o ponowną ocenę AltMoCa przez ULC i ewentualne przedłożenie AltMoCa w nowym brzmieniu, które czyni zadość zastrzeżeniom EASA, albo
- wniosek EASA o wycofanie danego AltMoCa przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w przypadku negatywnej oceny Agencji.
Spis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) zatwierdzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego:
Obszar | Numer referencyjny EASA | Przedmiot AltMoC'a | Właściwe rozporządzenie | Właściwy przepis rozporządzenia | Stan prawny | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ADR |
|
Korzystanie z oświetlenia awaryjnego pojazdów służb porządkowych zgodnie z wymogami krajowymi | Rozporządzenie (UE) 139/2014 |
|
Obowiązujący | ||
OPS | Alt/23/0077 | Przewóz ładunku w kabinie pasażerskiej | Rozporządzenie (UE) 965/2012 |
|
Obowiązujący | ||
OPS |
|
Wymiana rejestratora paramentów lotu (FDR) | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.IDE.A.190 | Obowiązujący | ||
ADR | Alt/23/0008 | Wydłużenie ważności szkoleń przeciwpożarowych - EPWA | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.010 |
Wygasł 31.03.2023
|
||
ADR | Ćwiczenia w sytuacji zagrożenia dla lotniska | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.005 | Wygasł 31.12.2022 | |||
ADR | Ćwiczenia w sytuacji zagrożenia dla lotniska | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.005 | Wygasł 31.12.2022 | |||
ADR | 2022 - PL0003 | Alternatywny sposób przeprowadzenia szkolenia RFFS - EPGD | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.010 | Wygasł 30.09.2023 | ||
ADR | 2021-00012 | Wydłużenie ważności szkoleń służb publicznych - EPSY | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.005 | Wygasł 31.12.2021 | ||
ADR | 2021-00011 | Wydłużenie ważności szkoleń służb publicznych - EPGD | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.005 | Wygasł 30.09.2022 | ||
ADR | Wydłużenie terminu szkolenia RFFS oraz powiązanych odpowiednich środków | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.010 | Wygasł 31.05.2022 | |||
ADR | Alternatywny sposób przeprowadzenia szkolenia RFFS | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.010 | Wygasł 31.12.2022 | |||
ADR | Wydłużenie ważności szkoleń | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OR.D.005, ADR.OPS.B.005, ADR.OPS.B.010 | Wygasł 31.12.2022 | |||
ADR | PL0002 | Wydłużenie ważności SMS, RFFS oraz szkoleń kierowców na polach ruchu naziemnego - EPBY, EPGD, EPKK, EPKT, EPLB, EPLL, EPMO, EPPO, EPRZ, EPSC, EPSY, EPWA, EPWR, EPZG | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OR.D.005, ADR.OPS.B.010, ADR.OPS.B.025 | Wygasł 31.07.2020 | ||
ADR | PL0001 | Wydłużenie 2-letniego interwału na testowanie planu działania w sytuacji zagrożenia - EPBY, EPGD, EPKK, EPKT, EPLB, EPLL, EPMO, EPPO, EPRZ, EPSC, EPSY, EPWA, EPWR, EPZG | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.005 | Wygasł 31.07.2020 | ||
OPS | 2022-00041 | Ssak i pulsoksymetr w apteczce dodatkowego sprzętu medycznego AME (Additional Medical Equipment) | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.IDE.A.220 of annex IV, CAT.IDE.A.225 of annex IV | Obowiązujący | ||
OPS | 2021-00042 | Ssak i pulsoksymetr w apteczce dodatkowego sprzętu medycznego AME (Additional Medical Equipment) | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.IDE.A.225 of annex IV | Obowiązujący | ||
OPS | 2021-00027 | Ważenie statku powietrznego | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.POL.MAB.100(b) of annex IV | Obowiązujący | ||
OPS | 2017-00018R | HEMS Husair Sp. z o.o. | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.POL.H.305(b)(3) | Obowiązujący | ||
ACW | 2018-00009 | Zatwierdzenie ograniczonego uprawnienia akrobacyjnego po skróconym szkoleniu w locie na kategorię szybowcową | Rozporządzenie (UE) 1178/2011 | FCL.800 |
Obowiązujący |
||
UAS | Alt/24/0055 | Określenie wymogów dotyczących przyległego obszaru podczas przeprowadzania oceny ryzyka operacyjnego z wykorzystaniem metodologii SORA dla operacji wykonywanych w kategorii specjalnej z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o typowym rozmiarze do 3 metrów. | Rozporządzenie (EU) 947/2019 | AMC1 Article 11 Rules for conducting an operational risk assessment: 2.5.3 Step #9 – Adjacent area/airspace considerations |
Obowiązujący |
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania.