03.12.2020 Aktualizacja: 04.04.2024

Kategoria Otwarta - informacje

O kategorii

Operacje w kategorii otwartej odnoszą się głównie do większości lotów rekreacyjnych i działań komercyjnych niskiego ryzyka. Nie wymagają one uzyskania uprzedniego zezwolenia na lot z ULC.

Operacje w kategorii otwartej mogą być wykonywane tylko w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub obserwatora w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, dronami o masie nie przekraczającej 25 kg.

Jako operator drona pamiętaj, aby sprawdzić, czy musisz się rejestrować.

Po dokonaniu rejestracji należy umieścić swój numer operatora na każdym dronie.

Kategoria otwarta dzieli się z kolei na trzy podkategorie – A1, A2, A3 – które można podsumować w następujący sposób:

  • A1: Lataj nad ludźmi, ale nie nad zgromadzeniami ludzi;
  • A2: Lataj blisko ludzi. Minimalna odległość pozioma od osób to 30 m lub 5 m jeżeli dron posiada funkcję ograniczającą prędkość lotu;
  • A3: Lataj z dala od ludzi. Minimalna odległość pozioma od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych to 150 m.

Każda podkategoria ma swój własny zestaw wymagań. Dlatego w kategorii otwartej ważne jest określenie podkategorii operacji, do której będą należeć Twoje loty, określenie, które zasady Cię dotyczą oraz rodzaj szkolenia, jakie musisz przejść jako pilot systemów bezzałogowych statków powietrznych.

Zacznij od określenia typu posiadanego drona. W zależności od rzeczywistej wagi drona obowiązują różne wymagania zgodnie z tabelą:

tabela open 1

Drony w kategorii otwartej od 1 stycznia 2024 r.

Zgodnie z Rozporządzeniem UE 2019/947 od 1 stycznia 2024 roku dronem bez nadanej klasy „C” można latać dronem, jeśli operujesz w kategorii open w:

  • Podkategoria A1: jeśli dron ma maksymalną masę startową mniejszą niż 250 g, łącznie z ładunkiem;
  • Podkategoria A3: jeśli dron ma maksymalną masę startową mniejszą niż 25 kg, łącznie z paliwem i ładunkiem.

Tylko w przypadku dronów posiadających znak klasy producenci mają obowiązek zadeklarować maksymalną masę startową drona. Oznacza to, że w przypadku użytkowania drona bez klasy nie jest dostępna maksymalna masa startowa. W takim przypadku pilot ma możliwość zważenia drona przed lotem i sprawdzenia, czy mieści się on w powyższych granicach.

Na rynku dostępne są już drony z oznaczeniem klasy (tj. C0, C1, C2, C3, C4). Lista dronów znajduje się na stronie EASA (UAS with C-Class Markings).

Zdalna identyfikacja

Od 1 stycznia 2024 r. drony muszą być wyposażone w system zdalnej identyfikacji. Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce: Zdalna Identyfikacja.

Szkolenie pilotów dronów dla kategorii otwartej

Każda osoba chcąca latać dronem o masie powyżej 250g przed lotem musi przejść szkolenie online oraz zaliczyć test online potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy, są one bezpłatne i dostępne w Systemie. Kwalifikacje pilota są ważne przez 5 lat.

Egzamin online składa się z 40 pytań wielokrotnego wyboru, warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 75% poprawnych odpowiedzi.

Wymagane kompetencje dla kategorii otwartej:

  • A1 i A3 – szkolenie i test online;
  • A2 – szkolenie i test online, ukończenie szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia, zaliczenie dodatkowego egzaminu teoretycznego prowadzonego przez podmiot egzaminujący. Wykaz podmiotów Egzaminujących.

Dokumentem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji i upoważniającym do wykonywania określonych czynności lotniczych przez pilotów bezzałogowych statków powietrznych jest zgodnie z przepisami UE:

  • dowód zaliczenia szkolenia i egzaminów online w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A1 i A3 kategorii otwartej uzyskiwane po zaliczeniu szkolenia i egzaminu online;
  • certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii otwartej uzyskiwane po zaliczeniu egzaminu online, dodatkowego egzaminu teoretycznego oraz odbyciu szkolenia praktycznego w postaci samokształcenia.

Dokumenty potwierdzające kwalifikacje pilota są dostępne do pobrania w profilu pilota na stronie: drony.gov.pl.

Minimalny wiek pilota BSP w kategorii otwartej

Minimalny wiek pilota wykonującego operacje dronem w kategorii otwartej wynosi 16 lat.
Wymóg minimalnego wieku nie obowiązuje w stosunku do pilotów dronów:

  • w przypadku gdy wykonują operację w podkategorii A1 z użyciem drona klasy C0, który jest zabawką w rozumieniu dyrektywy 2009/48/WE;
  • w przypadku dronów skonstruowanych do użytku prywatnego o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 250g;
  • w przypadku gdy wykonują oni operację pod bezpośrednim nadzorem pilota BSP posiadającego odpowiednie kompetencje i który skończył 16 lat.

Ogólne zasady wykonywania operacji w kategorii otwartej

Pilot drona wykonując operacje w kategorii otwartej utrzymuje drona przez cały czas w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, z wyjątkiem przypadków, gdy dron jest w trybie podążania za stacją bazową lub pilot wykonuje operacje z pomocą obserwatora.

Pilot zapewnia, aby dron utrzymywał bezpieczną odległość od osób oraz aby jego lot nie przebiegał nad zgromadzeniami osób.

WAŻNE: Pilot przed każdą operacją musi zgłosić lot w sposób wskazany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej

Podczas lotu pilot drona nie może przelatywać w pobliżu lub w granicach obszarów, na których trwają działania ratownicze, chyba że posiada na to zezwolenie wydane przez odpowiedzialne służby ratownicze.
Dron nie może przewozić materiałów niebezpiecznych, ani nie zrzuca żadnych materiałów.

Podczas lotu dron jest utrzymywany w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, z wyjątkiem przypadków, gdy przelatuje on nad przeszkodą.

schemat prezentujący odległości, jakie należy zachować latając dronem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podczas lotu pilot drona:

  • nie może wykonywać obowiązków pod wpływem substancji psychoaktywnych lub alkoholu bądź w sytuacji, gdy nie jest zdolny do wykonywania swoich zadań z powodu urazu, zmęczenia, zażywanych leków, choroby lub z innych przyczyn;
  • utrzymuje drona w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS oraz prowadzi dokładny wizualny przegląd przestrzeni powietrznej otaczającej drona w celu uniknięcia wszelkiego ryzyka kolizji z załogowymi statkami powietrznymi. Pilot drona przerywa lot, jeżeli operacja stwarza zagrożenie dla innych statków powietrznych, ludzi, zwierząt, środowiska lub mienia;
  • przestrzega ograniczeń operacyjnych w strefach geograficznych;
  • musi mieć możliwość utrzymania kontroli nad dronem, z wyjątkiem sytuacji gdy dochodzi do utraty połączenia lub w przypadku wykonywania operacji z użyciem drona w locie swobodnym;
  • eksploatuje system bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z instrukcją producenta dostarczoną przez producenta, w tym zgodnie z wszelkimi mającymi zastosowanie ograniczeniami;
  • stosuje się do opracowanych przez operatora procedur, o ile są dostępne;
  • podczas wykonywania operacji w nocy zapewnia uruchomienie na dronie migającego zielonego światła.

Więcej informacji znajdziesz w: Często zadawane pytania - BSP

W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących kategorii otwartej prosimy o przesłanie wiadomości na e-mail: 

Materiały wideo:

Europejskie przepisy dotyczące dronów –Kategoria otwarta

EASA Drones - Safe drone operations - Meet Donnie & Paul

Strona internetowa EASA - kategoria otwarta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies