W Dowództwie Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych odbyło się ćwiczenie taktyczno-specjalne pk.: SAREX-15-I, mające na celu sprawdzenie stanu gotowości służb poszukiwania i ratownictwa lotniczego ASAR (Aeronautical Search and Rescue). W ćwiczeniach uczestniczył przedstawiciel Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Ćwiczenie odbywało się jednocześnie na terenie województwa mazowieckiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
W działaniach uczestniczyli: Dyżurna Służba Operacyjna DO RSZ, Ośrodek Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego Centrum Operacji Powietrznych – DKP, Centrum Ratownictwa Morskiego i Lotniczego Centrum Operacji Morskich - DKM, Dowództwo Generalne RSZ, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Państwowej Straży Pożarnej, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Komenda Główna Policji, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, dyżurne siły i środki wydzielone do realizacji zadań w ramach służby ASAR – śmigłowce ratownicze MI-8 i W-3 oraz służby medyczne.
Wszystko po to aby sprawdzić i doskonalić stan gotowości a także współpracę resortowych służb ratownictwa lotniczego i morskiego z organami, instytucjami i jednostkami układu pozamilitarnego podczas procesu uruchomienia oraz prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych. Głównym celem szkoleniowym było zgrywanie i sprawdzenie funkcjonowania elementów wydzielonych do realizacji zadań w zakresie utrzymania nakazanych norm gotowości procesu uruchamiania oraz kierowania akcją poszukiwawczo-ratowniczą. Ćwiczenie miało także na celu koordynację systemu ostrzegania i alarmowania, łączności oraz wymiany i obiegu informacji.
Po raz pierwszy podczas ćwiczeń korzystano również funkcji eksperta i specjalisty opracowującego oceny i opinie oraz sposoby realizacji wybranych zadań reagowania kryzysowego.
Wśród epizodów, które ćwiczono realnie, należy wymienić awarie statków powietrznych i akcje poszukiwawczo - ratownicze rozbitków lotniczych w obszarze lądowym, kierowane przez OKPiRL COP-DKP oraz CRMiL COM-DKM zakończone podjęciem pasażerów - rozbitków.
Wszelkie podjęte działania zostały zrealizowane bezpiecznie i zgodnie z założeniami.
Źródło: www.wojsko-polskie.pl