W dniach 27-28 kwietnia 2015 r. w Madrycie w ramach tzw. globalnych dialogów (Global Aviation Dialogues – GLADs) na temat wdrożenia mechanizmów redukcji CO2 z międzynarodowego lotnictwa cywilnego odbyło się spotkanie konsultacyjne dla regionu Europy oraz Północnego Atlantyku. W wydarzeniu wzięło udział około 120 osób reprezentujących 36 krajów, w tym delegat Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz 17 organizacji zrzeszających zarówno sektor lotniczy jak i gremia związane z ochroną środowiska. Organizatorem spotkania była Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przy współudziale Ministerstwa Rozwoju Królestwa Hiszpanii.
Wydarzenie zostało podzielone na trzy części. Na wstępie Sekretariat ICAO przedstawił bieżący stan prac nad Global Market-based Measures (GMBM), podstawach prawnych oraz celach. W ramach tego punktu wygłoszono następujące referaty:
a) Przegląd prac w ICAO odnośnie ochrony środowiska,
b) Trendy emisji CO2 z lotnictwa cywilnego,
c) Globalny mechanizm redukcji CO2 z lotnictwa cywilnego – podstawowe zagadnienia,
d) Kluczowe elementy lotniczego GMBM,
e) Perspektywy branży lotniczej w świetle redukcji emisji CO2.
Właściwe dialogi odbywały się w mniejszych grupach, w których uczestnicy dyskutowali na przygotowane przez ICAO tematy odnośnie funkcji, zakresu i charakteru projektowanych mechanizmów redukcji CO2 (GMBM). Przygotowane pytania dotyczyły także ewentualnych oczekiwań ze strony przedstawicieli sektora lotniczego, organizacji ekologicznych oraz państw na temat dalszego kierunku prac nad GMBM.
Po zakończeniu oficjalnej części posiedzenia, w dniu 29 kwietnia br. odbyło się nieformalne spotkanie członków Rady ICAO, przedstawicieli KE oraz Sekretariatu ICAO, którego celem było wstępne podsumowanie wszystkich dotychczasowych dialogów (w ramach pierwszej rundy GLADs, debaty toczyły się również w Limie, Kairze, Nairobi oraz Singapurze). Spotkanie miało miejsce w siedzibie Ministerstwa Rozwoju Królestwa Hiszpanii z inicjatywy hiszpańskiego członka w Radzie ICAO.
Na podstawie przeprowadzonych dialogów odnotowano, że zaangażowanie krajów w proces projektowania GMBM jest bardzo zróżnicowane, a dostęp do wyników prac ograniczony. Z tego powodu niepewność sektora oraz państw co do skutków ewentualnej implementacji mechanizmów redukcji CO2 jest znacząca, co z kolei może utrudnić osiągnięcie globalnego porozumienia podczas Zgromadzenia ICAO w 2016 roku. Ponadto wśród najważniejszych postulatów zgłaszanych przez uczestników debaty należy wymienić oczekiwanie aby GMBM: był jak najmniej skomplikowanym systemem o niskich kosztach administracyjnych, uwzględniał zróżnicowany poziom rozwoju sektora lotniczego poszczególnych państw/regionów. Ponadto system nie powinien generować przychodów, a jego wyłącznym celem powinno być stymulowanie operatorów lotniczych do redukcji CO2.
Sekretariat ICAO poinformował, że kolejna runda dialogów odbędzie się w marcu oraz kwietniu 2016 roku.
05.05.2015 Aktualizacja: 05.05.2015