W pierwszym kwartale 2016 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 6,4 mln pasażerów, co stanowi 13% wzrost w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. W pierwszych miesiącach roku na rynku obowiązywała kontynuacja pozytywnych trendów z poprzednich okresów. Doszło zarówno do zwiększenia liczby pasażerów, liczby operacji jak i współczynnika wypełnienia miejsc.
Polski rynek odnotował też zwykle lepsze wyniki od rynków europejskich i światowych. Tym dobrym rezultatom towarzyszyły znaczące zmiany, które dotyczyły zarówno przewozów i udziału poszczególnych przewoźników na rynku, jak i obsługiwanych przez nich kierunków. Wyraźnie silny wzrost przewozów widać w ruchu regularnym. Z kolei w przypadku czarterów podobnie jak w czwartym kwartale 2015 roku doszło do znacznego zahamowania ruchu. W dalszym ciągu bardzo dobre wyniki odnotowali przewoźnicy LCC w szczególności Ryanair i Wizzair, którzy byli jednymi z głównych motorów wzrostu w polskich portach lotniczych. Ponadto dzięki wygaśnięciu ograniczeń w siatce połączeń (wprowadzonych w związku z przedstawionym w 2013 roku Komisji Europejskiej Planem Restrukturyzacji Spółki), PLL LOT zwiększył oferowanie i otworzył kilkanaście połączeń, przez co również wygenerował 17% wzrost liczby pasażerów. Warto również wskazać, że w pierwszym kwartale prawie żaden port nie miał ujemnej dynamiki ruchu (nieznaczny spadek był tylko w przypadku lotniska Zielona Góra- Babimost).
Liderami wzrostu, pod względem ilościowym w pierwszym kwartale były porty Warszawa/Modlin, Kraków oraz Chopina w Warszawie. Wszystkie wymienione lotniska osiągnęły wzrosty na poziomie ok. 150 tys. pasażerów.
W ramach przewozów regularnych w pierwszym kwartale, największe wzrosty były w przypadku Wielkiej Brytanii, a następnie Niemiec, Hiszpanii i Norwegii. W przewozach czarterowych najpopularniejszym kierunkiem była z kolei Hiszpania. Warto wskazać, że spadki miały miejsce w przypadku kierunków o niestabilnej sytuacji politycznej jak Egipt, Izrael czy Turcja.
W pierwszym kwartale 2016 doszło do zmiany struktury udziałów w rynku ze względu na model biznesowy przewoźnika lotniczego. Przewoźnicy niskokosztowi zwiększyli swój udział kosztem przewoźników sieciowych i rozwijali się znacznie bardziej dynamicznie. O ile dynamika ruchu LCC w pierwszym kwartale wzrosła o 20%, o tyle w przypadku sieciowych wzrosła o 8%. Najwyższe dynamiki wśród przewoźników LCC uzyskali Ryanair i Wizzair. Dobre wyniki zanotował również Easy Jet. Norwegian z kolei, po zdecydowanej ekspansji w poprzednich kwartałach znacznie zmniejszył oferowanie. W przypadku przewoźników sieciowych największe wzrosty ilościowe miał PLL LOT, a następnie KLM i Lufthansa.
Nowym liderem wśród przewoźników czarterowych w pierwszym kwartale, jeśli chodzi zarówno o liczbę obsłużonych pasażerów jak i wzrost ilościowy był Travel Service, który wyprzedził Enter Air.
Zapraszamy do zapoznania się ze statystykami oraz szczegółową analizą.