07.12.2016 Aktualizacja: 07.12.2016

Projekt nowego rozporządzenia UE regulującego kwestie bezpieczeństwa w lotnictwie przyjęty przez Radę TTE

W dniu 1 grudnia 2016 r. Rada TTE przyjęła podejście ogólne do projektu nowego rozporządzenia bazowego w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/370/EWG. Projektowana zmiana zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r.


Dokument został sporządzony na kanwie projektu przedstawionego w grudniu zeszłego roku przez Komisję Europejską. KE rozszerzyła w istotny sposób zagadnienia, które obejmie nowe rozporządzenie bazowe, poprzez uwzględnienie nowych trendów w lotnictwie cywilnym takich jak rozwój rynku bezzałogowych statków powietrznych, jak również o kwestie dotyczące zarządzania bezpieczeństwem.

Polska była jednym z najaktywniejszych państw uczestniczących w spotkaniach  grupy roboczej ds. lotnictwa, na której omawiano poszczególne założenia projektu.

Do największych osiągnięć negocjacyjnych można zaliczyć:
1.    Akty wykonawcze zamiast aktów delegowanych – umożliwiające większy wpływ Polski na proces legislacyjny,
2.    Konieczność zapewnienia neutralności kosztowej w zakresie opłat nawigacyjnych,
3.    Wykreślenie możliwości przejęcia nadzoru sprawowanego przez państwo członkowskie na rzecz Komisji Europejskiej lub EASA,
4.    Włączenie do  EASA zadań z obszaru ochrony lotnictwa cywilnego,
5.    Podniesienie limitów wagowych dla statków wyłączonych spod nadzoru EASA zgodnie z poniższą tabelką (w jęz. angielskim):


Landplane

Powered parachute / powered sailplanes

Sailplanes

Amphibian or floatplane

Airframe mounted total recovery parachute

Single-seater

350 kg MTOM

300 kg MTOM

250 kg MTOM

Additional
30 kg MTOM

Additional
15 kg MTOM

Two-seater

500 kg MTOM

450 kg MTOM

400 kg MTOM

Additional
45 kg MTOM

Additional
25 kg MTOM

When an amphibian or floatplane is operating both as a floatplane and as a land plane, it must fall below the applicable MTOM limit.

Limit wagowy dla wiatrakowców i śmigłowców wyłączonych spod zakresu obowiązywania rozporządzenia został określony na MTOM 560 kg.
Dalsze prace legislacyjne będą prowadzone w formie tzw. trilogu z Parlamentem Europejskim.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies