Uprzejmie informujemy, że Komisja Europejska opublikowała zaproszenie do składania ofert w procedurze wyboru członków nowego organu weryfikującego skuteczność działania służb żeglugi powietrznej (ang. Performance Review Body – PRB). Publikacja zaproszenia do składania ofert jest związana z przyjęciem pod koniec ubiegłego roku decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2296 z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie utworzenia niezależnej grupy ekspertów wyznaczonej jako organ weryfikujący skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Zainteresowane osoby zapraszamy do zapoznania się z wymogami dla kandydatów i składania aplikacji. Aplikacje można składać do 30 stycznia 2017 r.
Pełny tekst zaproszenia, określający także wymagane kompetencje kandydatów, dostępny jest TUTAJ
PRB jest organem powoływanym przez Komisję Europejską w celu niezależnego, eksperckiego wsparcia Komisji we wdrażaniu systemu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej. Zakres wparcia PRB określony został w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiającym system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych.
Skład PRB
PRB składać się będzie z 9 członków, w tym przewodniczącego. Członkowie inni niż przewodniczący zostaną wybrani z listy kandydatów wyłonionej w wyniku niniejszego zaproszenia do składania zgłoszeń.
Wszyscy członkowie muszą posiadać dobrą znajomość odpowiednich kierunków działania oraz przepisów UE, w szczególności dotyczących Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) i być zaznajomieni z celami systemu skuteczności działania i ogólną strukturą tego systemu. Muszą posiadać umiejętność oceny i zrozumienia złożonych koncepcji, a także umiejętność zrozumienia i rozważenia poglądów grup, na które wpływa system oraz odpowiedniego odzwierciedlenia wkładów z różnych punktów widzenia. Muszą posiadać dobrą znajomość technik analizy porównawczej oraz analizy kosztów i korzyści, a także znajomość zadań i odpowiedzialności innych organów wspierających wdrażanie SES na poziomie UE oraz krajowym. Muszą także posiadać umiejętności w zakresie komunikacji podczas dużych spotkań oraz prowadzenia takich spotkań.
Każdy członek powinien odpowiadać za jeden lub więcej poniższych profili:
a) Obszar efektywności kosztowej
Członek/członkowie odpowiedzialni za ten obszar będą doradzać w kwestiach ekonomicznych. Powinni posiadać wystarczające przygotowanie ekonomiczne, z doświadczeniem w kwestiach ekonomicznych lub finansowych, regulacji ekonomicznej w lotnictwie lub innych sektorach sieciowych, planowaniu finansowym oraz wiedzę jak zapewnić zgodność z celami finansowymi i innymi. Zaletą będzie dobra znajomość systemu opłat, rachunkowości oraz regulacji maksymalnego poziomu cen. Kandydaci powinni także rozumieć współzależności między kosztami a innymi obszarami skuteczności działania, w szczególności celami bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
b) Obszar pojemności/przepustowości
Członek/członkowie odpowiedzialni za ten obszar będą doradzać w kwestiach operacyjnych i powiązaniu między operacjami a inwestycjami w zakresie zarządzania ruchem lotniczym. Kandydaci powinni posiadać dobre zrozumienie skuteczności działania w obszarze pojemności/przepustowości i wzajemnych relacji z innymi kluczowymi obszarami skuteczności działania oraz wymiaru sieciowego. Powinni posiadać doświadczenie w lotnictwie lub zarządzaniu kontrolą ruchu lotniczego oraz dobre zrozumienie działalności przewoźników lotniczych oraz lotnisk.
c) Obszar ochrony środowiska
Członek/członkowie odpowiedzialni za ten obszar będą doradzać w zakresie rozwoju miar środowiskowych dotyczących CO2, zarządzania hałasem oraz emisjami, środowiskowej skuteczności działania i jej współzależności z innymi kluczowymi obszarami skuteczności działania, jak również czynnika sieciowego. Powinni posiadać doświadczenie w zakresie mierzenia ewolucji zmian w zakresie skuteczności działania w obszarze środowiskowym. Pożądane jest dobre zrozumienie kontroli operacyjnej przewoźników lotniczych i lotnisk lub doświadczenie w zarządzaniu operacjami lotniczymi lub zarządzaniu operacjami lotniskowymi.
d) Obszar bezpieczeństwa
Członek/członkowie odpowiedzialni za ten obszar będą doradzać w zakresie identyfikacji ryzyk w obszarze bezpieczeństwa oraz mierzenia skuteczności działania w tym obszarze. Kandydaci powinni rozumieć współzależności z rozwojem sytuacji w innych kluczowych obszarach skuteczności działania i ich potencjalnego wpływu na bezpieczeństwo. Powinni posiadać doświadczenie w zarządzaniu operacyjnym w lotnictwie, w szczególności zarządzaniu ryzykiem bezpieczeństwa, bardzo dobrą znajomość roli EASA oraz wnikliwe zrozumienie ograniczeń operacyjnych dotyczących przewoźników lotniczych i lotnisk, jak również ryzyk związanych z bezpieczeństwem.
e) Czynniki wojskowe skuteczności działania
Członek/członkowie odpowiedzialni za ten obszar będą doradzać w zakresie wojskowego wykorzystania przestrzeni powietrznej oraz skuteczności działania w zakresie koordynacji cywilno-wojskowej i jej współzależności z innymi obszarami skuteczności działania. Powinni mieć doświadczenie w zarządzaniu operacjami wojskowymi, w szczególności elastycznego wykorzystania przestrzeni powietrznej lub działań w zakresie koordynacji cywilno-wojskowej. Kandydaci powinni posiadać dogłębne zrozumienie współzależności operacyjnych lotnisk i przewoźników lotniczych i wpływu na wojskowe użytkowanie przestrzeni powietrznej.
f) Wspólna płaszczyzna obszaru SES
Kandydat/kandydaci odpowiedzialni za ten obszar będą doradzać w zakresie rozwoju współzależności z przestrzenią powietrzną poza obszarem SES, interfejsu z przyległą przestrzenią powietrzną oraz związanych z tym ryzyk oraz w zarządzaniu punktami zapalnymi ryzyk poza obszarem SES. Powinni posiadać doświadczenie w operacjach przewoźników lotniczych lub zarządzania przepływem ruchu oraz dobre zrozumienie współzależności operacyjnych między przewoźnikami lotniczymi oraz lotniskami.
Powołanie
Członkowie PRB zostaną wybrani (powołani) przez Dyrektora Generalnego DG MOVE KE, zgodnie z art. 4 Decyzji ws. utworzenia nowego PRB. Ich kadencja będzie trwała 2 lata i może być dwukrotnie przedłużona. Członkowie PRB muszą być bezstronni, działać niezależnie od jakichkolwiek zewnętrznych wpływów i interesów publicznych, co potwierdzają oświadczeniem. Nie mogą oni również delegować swoich uprawnień/obowiązków innym osobom. Ponadto nie mogą należeć lub doradzać żadnym organom/ciałom lub organizacjom których działalność jest związana z systemem skuteczności działania służb żeglugi powietrznej. Członkowie podlegają obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej oraz przepisom bezpieczeństwa KE w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzjach Komisji (UE, Euroatom) 2015/4433 i 2015/4444. Są oni zatem zobowiązani do podpisania deklaracji o poufności na początku każdej kadencji. Nazwiska osób powołanych jako członków PRB zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE.
Zasady pracy
PRB będzie działało na podstawie rocznych programów prac i regulaminu. Spotkania PRB będą miały miejsce od 4 do 6 razy w roku w ramach sesji plenarnych, a ich celem będzie omówienie ogólnych kierunków i raportowanie KE. PRB może również ustanawiać „podgrupy” do zbadania szczegółowych kwestii związanych z jego pracą. Spotkania „podgrup” mogą być zwoływane od 4 do 6 razy w roku. Angielski będzie językiem, w którym sporządzane będą dokumenty oraz prowadzone spotkania. Członkowie PRB będą regularnie uczestniczyli w spotkaniach, w trakcie których będą rozpatrywać i komentować raporty stanowiące przedmiot dyskusji, aktywnie w nich uczestniczyć, pomagać przy sporządzaniu dokumentów roboczych, a także będą występować, w stosownych przypadkach, jako sprawozdawcy ad-hoc. Spotkania będą zwykle poprzedzone pracami przygotowawczymi. KE zapewni PRB wsparcie administracyjne oraz techniczne, pozwalające na niezależną i efektywną pracę.
Procedura aplikacyjna
Zainteresowane osoby są zaproszone do składania swoich aplikacji do DG MOVE KE zgodnie z zasadami określonymi w zaproszeniu. Zgłoszenia muszą być wypełnione w jednym z oficjalnych języków UE, przy czym zachęca się do składania zgłoszeń w języku angielskim. Jeżeli inny język zostanie użyty, pożądane jest, aby dołączyć kopię CV osoby zgłaszającej się w języku angielskim. Aplikujący musi jasno wskazać, że zgłoszenie jest składane w jego własnym imieniu. Zgłoszenia muszą także zawierać jasny i szczegółowy opis doświadczenia zawodowego oraz wiedzy aplikującego w odniesieniu do profili poszukiwanych ekspertów w formie CV oraz listu motywacyjnego. Oczekuje się, że wiedza, doświadczenie oraz poziom stanowiska aplikujących będzie współmierny z ważnością roli PRB jako organu doradczego.
Zgłoszenie będzie uznane za złożone tylko jeżeli zostanie wysłane w terminie oraz będzie zawierało wszystkie dokumenty wymienione poniżej. Wszystkie dokumenty złożone przez aplikującego powinny być należycie wypełnione, czytelne, podpisane oraz ponumerowane. Zgłoszenia muszą zawierać następujące informacje i dokumenty:
- list motywacyjny uzasadniający motywację aplikującego oraz jasne wskazanie profilu/ profilów ukierunkowania eksperta (odniesieni do pkt a oraz f wyżej);
- CV, najlepiej w maksymalnie 3 stronach. CV należy składać w standardowym formacie UE (https://europass.cedefop.europa.eu/en/documents/curriculum-vitae/templates-instructions);
- instytucje/ organizacje wraz z okresem pracy w których aplikujący pracował;
- szczególne umiejętności oraz zdolności aplikującego, w tym ich znaczenie oraz związek z kluczowymi obszarami skuteczności działania oraz profilem/profilami ukierunkowania eksperta, a także umiejętności językowe;
- szczegółowe projekty oraz/ lub zadania w które aplikujący był zaangażowany;
- odniesienia do publikacji aplikującego;
- doświadczenie na poziomie UE oraz poziomie międzynarodowym aplikującego;
- wszelkie ważne wyzwania zawodowe, które są oczekiwane przez aplikującego do zrealizowana w niedalekiej przyszłości;
- wszelkie zawodowe i finansowe zobowiązania, które mogą wpłynąć na niezależność aplikującego (wypełnienie deklaracji o formach zaangażowania określonej w załączniku 1 do tego zaproszenia zgodnie z wytycznymi zawartymi w załączniku nr 2).
Aplikujący muszą ujawnić w swoich zgłoszeniach wszelkie okoliczności które mogłyby dać podstawę do powstania konfliktu interesów, poprzez wypełnienie deklaracji o formach zaangażowania. W tej deklaracji, aplikujący powinien ujawnić przynajmniej istotne formy posiadanych interesów zawodowych i finansowych oraz wszelkie sytuacje, które mogą wpłynąć – lub które mogą być postrzegane jako mogące wpłynąć – na jego zdolność do niezależnego działania oraz działania w interesie publicznym.
Odpowiednio wypełnione aplikacje muszą być wysłane najpóźniej do 30 stycznia 2017 r. w celu uwzględnienia w procedurze wyboru członków PRB.
Lista kandydatów będzie ważna przez 5 lat od momentu publikacji niniejszego zaproszenia.
Procedura naboru
Procedura naboru będzie składała się z serii ocen aplikacji, włączając rozmowy, prowadzonych przez DG MOVE w celu oceny spełniania kryteriów wymienionych w niniejszym zaproszeniu.
Po wstępnym przeglądzie i ocenie, DG MOVE przygotuje krótką listę kandydatów, uszeregowanych wg profilu, która będzie wynikiem niniejszego zaproszenia. Następnie DG MOVE zaprosi najwyżej ocenionych kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną w celu wyboru członków PRB.
Kryteria istotne przy ocenie zgłoszeń
- udowodniona i właściwa wiedza, kompetencje oraz doświadczenie zawodowe wysokiego szczebla lub co najmniej 5-letnie, w obszarach właściwych dla obszarów skuteczności działania i w relacji do pożądanych profili ekspertów,
- umiejętność analizowania i oceny wzajemnych zależności pomiędzy obszarami skuteczności działania i określania przeszłych celów skuteczności działania w oparciu o planowane zmiany operacyjne i technologiczne,
- odpowiednie kompetencje językowe, umożliwiające kandydatowi pełną i efektywne uczestnictwo w pracy PRB.
Celem DG MOVE jest zapewnienie zrównoważonej reprezentacji w odniesieniu do płci, pochodzenia geograficznego, kompetencji i wiedzy w zakresie wszystkich obszarów skuteczności działania, w tym wiedzy w obszarach obejmujących – ale nie ograniczonych do:
- polityka lotnicza UE oraz odpowiednia legislacja,
- zarządzanie przewoźnikiem lotniczym lub lotniskiem,
- wymogi co do misji wojskowych i wojskowe zarządzanie operacyjne,
- kwestie ekonomiki w lotnictwie, zarządzanie fazą rozmieszczenia SESAR i finansowanie unijne,
- analiza porównawcza, techniki analizy kosztów i korzyści, planowanie finansowe,
- wzajemne powiązania między kosztami a innymi obszarami skuteczności działania jak również pomiędzy wymaganiami cywilnymi i wojskowymi,
- identyfikacja ryzyk w zakresie bezpieczeństwa i mierzenie skuteczności działania w odniesieniu do bezpieczeństwa,
- system handlu emisjami i mierzenie środowiskowej skuteczności działania,
- wpływ wzajemnych relacji z przestrzenią powietrzną sąsiadującą z obszarem SES, w tym punkty zapalne oraz zarządzanie przepływem.