24.10.2018 Aktualizacja: 05.11.2022

ULC przypomina o prawach pasażerów w sytuacji odwołanego lotu

W związku z odwoływanymi przez Polskie Linie Lotnicze LOT rejsami oraz możliwymi utrudnieniami w podróży Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) przypomina, jakie prawa przysługują pasażerowi w sytuacji odwołanego lotu.

W celu uzyskania informacji na temat statusu lotu, prosimy o bezpośredni kontakt z przewoźnikiem.

PRAWO DO REZYGNACJI Z PODRÓŻY ZA ZWROTEM PEŁNEJ CENY BILETU
W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo zrezygnować z podróży. Przewoźnik jest wówczas zobowiązany zwrócić pasażerowi w terminie 7 dni pełen koszt biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży oraz zapewnić pasażerowi, gdy jest to odpowiednie, lot powrotny do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniejszym możliwym terminie.

PRAWO DO ZMIANY PLANU PODRÓŻY
W przypadku odwołania lotu przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi zmianę planu podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach mógł dotrzeć do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie późniejszym, dogodnym dla pasażera, w miarę dostępności wolnych miejsc.

Prawo do zmiany planu podróży nie przysługuje pasażerowi, który skorzystał z prawa do zwrotu pełnego kosztu biletu.

PRAWO DO OPIEKI
Pomoc udzielana jest w zależności od czasu oczekiwania na alternatywny lot, przy czym prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy.

Przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom:
•    wyżywienie i napoje
•    dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile
•    zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

PRAWO DO ODSZKODOWANIA
W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do odszkodowania. Jego wysokość uzależniona jest od długości lotu i wynosi:
•    250 EUR dla lotów o długości do 1500 km
•    400 EUR dla dłuższych lotów w Unii Europejskiej albo innych lotów na dystansie 1500-3500 km
•    600 EUR dla lotów poza Unią Europejską dłuższych niż 3500 km.

 

PrawaPasazera4 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odszkodowanie nie przysługuje, gdy o odwołaniu lotu pasażer dowiedział się co najmniej 14 dni przed planowym wylotem lub dowiedział się w okresie krótszym niż 14 dni, a przewoźnik zapewnił alternatywne połączenie umożliwiające dotarcie do miejsca docelowego w czasie określonym przez właściwe przepisy albo, gdy linia lotnicza może udowodnić, że powodem odwołania lotu były nadzwyczajne okoliczności (np. złe warunki atmosferyczne, strajk mający wpływ na działalność przewoźnika, niestabilna sytuacja polityczna czy zderzenie samolotu z ptakiem).

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies