Patrick Ky, dyrektor wykonawczy Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA, ang. European Union Aviation Safety Agency) - jednej z najważniejszych organizacji na świecie odpowiedzialnej za bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym – w dniu 5 lutego 2020 roku złożył wizytę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. To pierwsza wizyta szefa EASA po wyborze Piotra Samsona na stanowisko przewodniczącego Rady Zarządzającej EASA.
„Polska pełni znaczącą rolę w Agencji, o czym świadczy jednomyślny wybór Polaka na przewodniczącego Rady Zarządzającej EASA. Celem mojej wizyty w Polsce jest omówienie z Prezesem Samsonem wyzwań, jakie dzisiaj stoją przed lotnictwem cywilnym, m.in. Brexit’u, przyszłości lotnictwa bezzałogowego, rosnącego ruchu lotniczego oraz ochrony środowiska w transporcie” – powiedział Patrick Ky.
Od 1 lipca 2020 roku zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy, które kompleksowo uregulują oraz ujednolicą zasady wykonywania lotów dronami. Jedną z większych zmian będzie obowiązek rejestracji operatorów dronów wykonujących loty bezzałogowymi statkami powietrznymi o masie większej niż 250 g. Rejestracja będzie prowadzona elektronicznie, a dostęp do informacji będą mieć nadzór lotniczy i policja.
Prezes Samson przypomniał, że w 2013 roku Polska jako jeden z pierwszych krajów na świecie uregulowała rynek bezzałogowych statków powietrznych. W 2016 roku w Warszawie, podczas międzynarodowej konferencji z udziałem europejskiej komisarz ds. transportu, przyjęto tzw. „deklarację warszawską” m.in. w sprawie koncepcji „U-Space” umożliwiającej poruszanie się dronów w przestrzeni miejskiej.
„W Polsce rynek dronów jest już w dużej mierze uregulowany. Dotychczas ULC wydał blisko 16 tysięcy świadectw kwalifikacji operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Więcej pilotów dronów jest tylko w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Dzięki znajomości branży i doświadczeniu mogliśmy aktywnie uczestniczyć w tworzeniu nowych przepisów” – powiedział Samson.
Przewidywany szybki rozwój dronów ma związek również z innym wyzwaniem, które stoi przed lotnictwem – ekologią i zmniejszaniem emisji dwutlenku węgla przez lotnictwo pasażerskie.
„Problemy ochrony środowiska w transporcie to jeden z głównych tematów prac podejmowanych przez Komisję Europejską. Presja na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla wywierana jest także na lotnictwo. I tu pojawia się miejsce dla elektrycznych, czyli zeroemisyjnych, pasażerskich dronów” – powiedział szef ULC.
Europejski rynek lotniczy rozwija się w szybkim tempie. Powstają nowe technologie, takie jak bezzałogowe statki powietrzne, a także rośnie liczba samolotów, uczestników ruchu lotniczego i podmiotów lotniczych. Oznacza to nowe obowiązki zarówno dla ULC, jak i EASA.
EASA sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem w Europie m.in. poprzez szczegółowe audyty nadzorów krajowych, w tym również polskiego. Szef Agencji pozytywnie ocenił wyniki kontroli w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, które zostały przeprowadzone w ubiegłym roku.
„Profesjonalny system nadzoru nad bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym wymaga świetnych, doświadczonych fachowców. Wysoko oceniamy kadry Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jednak profesjonalny nadzór wymaga stabilnego i długofalowego finansowania.” – powiedział Ky.
Kompetencje EASA obejmują najważniejsze obszary związane z bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego – m.in. operacje lotnicze, drony, porty lotnicze czy żeglugę powietrzną. Jej zadania to m.in.
• proponowanie przepisów wykonawczych dotyczących bezpieczeństwa lotniczego,
• nadzór i wsparcie państw członkowskich w dziedzinach, w których EASA ma wspólne kompetencje,
• współpraca z podmiotami międzynarodowymi na rzecz poprawy globalnego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa.
Głównymi organami EASA są Rada Zarządzająca EASA składająca się z 32 członków (27 państw UE + EFTA + Komisja Europejska) oraz dyrektor wykonawczy EASA.