14.12.2020 Aktualizacja: 14.12.2020

Podręcznik "Zarządzanie Zagrożeniami Środowiskowymi na lotniskach w FIR Warszawa"

Szanowni Państwo,

zachęcamy do zapoznania się z treścią Podręcznika "Zarządzanie Zagrożeniami Środowiskowymi na lotniskach w FIR Warszawa - część I- Porty Lotnicze".

Zmniejszanie wpływu uwarunkowań środowiskowych zagrażających bezpieczeństwu operacji lotniczych w Polsce z powodu obecności zwierząt, a przede wszystkim ograniczanie kolizji z ptakami, stale wymaga ciągłej uwagi ze strony władz lotniczych i wszystkich podmiotów prowadzących lotniskową działalność gospodarczą.

Wnioski i pragmatyka działania podmiotów zarządzających lotniskami powinny być oparte na wynikach analiz ryzyka wykonywanych w sposób systemowy, stanowiąc integralny komponent systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).

W celu ułatwienia zarządzania zagrożeniami środowiskowymi na lotnisku i w jego otoczeniu przez podmioty prowadzące lotniskową działalność gospodarczą,powstał Podręcznik Zarządzania Zagrożeniami Środowiskowymi na lotniskach w FIR Warszawa. Jego część pierwsza dotyczy portów lotniczych (lotniska użytku publicznego certyfikowane).

Informacje zawarte w Podręczniku mogą być wykorzystywane również w miarę potrzeb przez zarządzających lotniskami użytku:

- publicznego o ograniczonej certyfikacji,

- publicznego niepodlegających certyfikacji.

- wyłącznego.

Podręcznik zawiera m.in:

- informacje analityczne i doradcze, określające zasady zarządzania zagrożeniami środowiskowymi, w tym metody identyfikacji zagrożeń i szacowania ryzyka kolizji statków powietrznych ze zwierzętami,

- zbiór informacji, uwzględniających wytyczne i zalecenia zawarte w dokumentach ICAO oraz EASA, stanowiących materiały doradcze dla podmiotów zarządzających portami lotniczymi w zakresie ograniczania zagrożeń środowiskowych, a także wymogi wynikające z krajowych regulacji w tym zakresie, 

- specyfikę poszczególnych gatunków ptaków i ssaków oraz przedstawia efektywne oraz dozwolone prawnie metody zmniejszanie ryzyka na terenie lotnisk i stref przyległych w  oparciu wieloletnie obserwacje i badania naukowe.

Podręcznik jest efektem bogatych doświadczeń zdobytych w ramach działalności Komitetu ds. Zderzeń Statków Powietrznych ze Zwierzętami, realizacji Programu Ograniczania Zagrożeń Środowiskowych w lotnictwie Sił Zbrojnych RP oraz międzynarodowej organizacji World Birdstrike Association WBA - Międzynarodowego Stowarzyszenia ds. Zderzeń z Ptakami.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią Podręcznika.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies