08.07.2021 Aktualizacja: 08.07.2021

Podsumowanie piątego spotkania Grupy Roboczej SMS

W dniach 30.06 – 01.07.2021 r. odbyło się piąte spotkanie Grupy Roboczej SMS - grupy ds. integracji Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem w polskich organizacjach i podmiotach lotniczych. W spotkaniu, które zostało przeprowadzone online, wzięło udział ponad 120 uczestników ze środowiska lotniczego oraz 11 prelegentów.


Jednym z głównych tematów spotkania był obszar monitorowania Wskaźników Poziomu Bezpieczeństwa (SPIs). Każdy zarejestrowany uczestnik mógł wysłuchać relacji specjalistów i ekspertów lotniczych z największych polskich portów lotniczych, przewoźników, służb zarządzania ruchem lotniczym oraz przedstawicieli nadzoru lotniczego.
Podczas spotkania przedstawiona została propozycja powołania Grupy Roboczej HELI, która miałaby zrzeszać polskie organizacje lotnicze w zakresie operacji śmigłowcowych. Głównym celem zrzeszenia specjalistów z obszaru operacji na śmigłowcach jest wzajemna wymiana doświadczeń, wspólna analiza zdarzeń lotniczych oraz wypracowywanie działań zapobiegawczych. Co więcej, w ramach spotkań istniałaby możliwość wymiany danych w zakresie SMS np. śledzenie i mierzenie wartości Wskaźników Poziomu Bezpieczeństwa (SPIs), co umożliwiłoby obserwację trendów, określanie poziomów alarmowych, podejmowanie działań korygujących i minimalizowanie ryzyka.

Kolejnym ważnym tematem omawianym na spotkaniu było wykorzystanie analiz z Monitorowania Parametrów Lotu (FDM – Flight Data Monitoring), do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa prowadzonych operacji. FDM jako system obiektywnej kontroli lotu także umożliwia monitorowanie stanu technicznego sprzętu i hałasu oraz m. in. emisji spalin, optymalizacji paliwowej, szczegółowej i ogólnej rentowności przyjętych rozwiązań techniczno-organizacyjnych oraz proceduralnych i wielu innych. Podczas spotkania zaproponowano utworzenie Forum FDM, którego uczestnicy wymienialiby doświadczenia z wykorzystania FDM w kontekście zarządzania bezpieczeństwem - szczególnie w działalności operacyjnej i szkoleniowej, badania i analizy zdarzeń lotniczych, wypracowania ewentualnych rekomendacji dla środowiska lotniczego (innych operatorów), doradzaliby w zakresie opiniowania zmian przepisów międzynarodowych i europejskich, dotyczących tematyki FDM. Jednym z celów ma być także przygotowanie dodatkowego zestawu SPIs opartych na FDM dla statków powietrznych o MTOW > 5700 kg, tzw. Low Level SPIs opartych na elementach mających miejsce przed wystąpieniem Stall Warning.

Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnych spotkaniach. Najbliższe spotkanie planowane jest we wrześniu 2021 roku i już teraz zachęcamy przedstawicieli podmiotów i organizacji lotniczych do zgłaszania propozycji tematów i zagadnień, związanych z zarządzaniem bezpieczeństwem, na adres .

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies