22 czerwca 2022 r. weszło w życie rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wdrożenia bardziej proporcjonalnych wymogów dotyczących statków powietrznych wykorzystywanych w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym. Rozporządzenie będzie stosowane od 25 sierpnia 2023 r.
Rozporządzenie zawiera Załącznik II PART 21L do rozporządzenia 748/2012 i dotyczy projektowania oraz produkcji cywilnych statków powietrznych, silników, śmigieł i części, które miałyby być w nich montowane na zasadzie uproszczonego procesu certyfikacji lub deklaracji – dotyczy lekkich, nieskomplikowanych statków powietrznych (podobnej kategorii do statków powietrznych ELA1 i ELA2).
Dla statku powietrznego zaprojektowanego i wyprodukowanego według systemu certyfikacji Part 21L będzie wydany Certyfikat Typu oraz Świadectwo Zdatności do Lotu. Statki powietrzne zaprojektowane i wyprodukowane według systemu deklaracji Part 21L nie będą miały wydanego Świadectwa Typu i otrzymają Ograniczone Świadectwo Zdatności do Lotu.