W dniach 1 oraz 4 października 2022 roku odbyły się wybory członków Rady ICAO, czyli władz Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego na lata 2022-2025.
Do Rady ICAO są wybierani przedstawiciele 36 ze 193 Państw Członkowskich ICAO na trzyletnią kadencję. Państwa wybierane są spośród trzech grup:
- państw mających największy wpływ na transport lotniczy,
- państw niewybranych w części pierwszej wyborów, ale mających największy wkład w dostarczanie urządzeń wspierających żeglugę powietrzną dla międzynarodowego lotnictwa oraz
- państw niewybranych w pierwszej ani drugiej części, gwarantujących, że wszystkie główne obszary geograficzne będą reprezentowane w Radzie.
1 października odbyły się wybory do Grup I oraz II. W Grupie I jednym z kandydatów, którzy ubiegali się o miejsce w Radzie była Federacja Rosyjska, jednak nie dostała wymaganych 86 głosów i nie dostała do tego gremium. Do władz ICAO dołączyła Rumunia, która reprezentowała Środkowoeuropejską Grupę Rotacyjną (CERG), w której znajduje się również Polska. Państwa wchodzące w skład CERG (Polska, Bułgaria, Cypr, Czechy, Grecja, Litwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry) w wyborach do ICAO startują kolejno, według porządku rotacji danej grupy.
Lista nowych członków Rady ICAO na lata 2022-2025:
Grupa I: Australia, Brazylia, Chiny, Francja, Japonia, Kanada, Niemcy, Włochy, Stany Zjednoczone, Zjednoczone Królestwo.
Grupa II: Arabia Saudyjska, Argentyna, Austria, Egipt, Hiszpania, Islandia, Indie, Meksyk, Nigeria, Republika Południowej Afryki, Singapur, Wenezuela.
Grupa III: Boliwia, Chile, Etiopia, Ghana, Gwinea Równikowa, Jamajka, Katar, Korea Południowa, Malezja, Mauretania, Salwador, Zimbabwe, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Rumunia.
***
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) jest wyspecjalizowaną agencją ONZ utworzoną w 1944 r. Jej główna siedziba znajduje się w Montrealu. ICAO współpracuje ze 193 państwami członkowskimi i grupami interesariuszy, mając na celu osiągnięcie porozumienia w sprawie międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania (SARPs) oraz polityk wspierających bezpieczny, wydajny, ekonomicznie zrównoważony i ekologiczny sektor lotnictwa cywilnego. SARPs są wykorzystywane przez państwa członkowskie ICAO w celu zapewnienia zgodności funkcjonowania lokalnego lotnictwa i przepisów z normami globalnymi.
.