Adresaci zalecanych „dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa”
Wszyscy użytkownicy motolotni, motoparalotni, paralotni spadochronów, w szczególności ratunkowych.
Treść zalecanej „dobrej praktyki w obszarze bezpieczeństwa”
Stosowanie niezależnego mocowania systemu/spadochronu ratowniczego od mocowania skrzydła (czaszy głównej) ze względu na niezależność mocowania w przypadku pęknięć uchwytów mocowań, karabinków lub łączników.
Data przedstawienia „dobrej praktyki”
2019-10-27
Krótki opis powiązanego zdarzenia lotniczego
Z Raportu końcowego PKBWL do zdarzenia lotniczego wynika, że spadochron ratowniczy zamontowany był do taśmy zaczepów wózka, do których zamontowane było również skrzydło paralotni.
Rozerwanie karabinka łączącego taśmy skrzydła paralotni oraz systemu ratowniczego podpiętego do tego samego karabinka spowodowało brak możliwości użycia systemu ratowniczego, co w konsekwencji doprowadziło do wypadku. Nadmienić należy, że wózek posiadał dodatkowe zaczepy, które nie były wykorzystane podczas tego lotu.
Dodatkowo należy zaznaczyć że:
motoparalotnia nie miała wymaganych dokumentów zdatności do lotu, w tym wózek nie został zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami tj. przez zatwierdzonego producenta, bez poświadczenia o spełnieniu wymogów technicznych i bez nadzoru ULC. Dodatkowo został on zmodyfikowany w celu zabudowy innego silnika, niż był przewidywany przez producenta wózka. Nadmienić również należy, że zamontowany spadochron ratowniczy był nieodpowiedni do masy motoparalotni, a użytkownik nie posiadał wymaganej dokumentacji technicznej, w tym instrukcji użytkowania i obsługi. W procesie badania nie zostało określone w jaki sposób należy przymocować spadochron ratowniczy do wózka według wymagań producenta, właśnie ze względu na brak dokumentacji, w której określone zostałyby zasady montażu spadochronu ratowniczego.
Powiązany źródłowy Raport Końcowy PKBWL
Data otrzymania RK PKBWL przez ULC
2019-04-26