Agencja Unii Europejskiej Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) rozpoczęła konsultacje społeczne dotyczące zawiadomienia o proponowanej zmianie (NPA) 2024-01, aby aktywnie wspierać zainteresowane strony z sektora lotnictwa w skutecznym i proporcjonalnym wdrażaniu ram regulacyjnych dotyczących innowacyjnej mobilności powietrznej (IAM) z załogowymi pionowymi statkami powietrznymi przystosowanymi do startu i lądowania (VTOL) (VCA), bardziej znanymi jako taksówki powietrzne.
NPA proponuje nowe i zmienione dopuszczalne sposoby spełniania wymagań, a także bazę materiałów zawierających wytyczne (AMC i GM) w związku z opinią nr 03/2023 , która wprowadziła takie innowacyjne koncepcje operacyjne i mobilność.
Celem NPA jest wspieranie ewolucji rynku załogowych VCA, wspieranie innowacji i rozwoju w dziedzinie IAM oraz zwiększanie uznania ekspansji tego rynku przez obywateli europejskich.
NPA wyjaśnia:
- właściwym organom, w jaki sposób mogą one przestrzegać wymogów VCA i je stosować;
- producentom, w jaki sposób mogą umożliwić wdrożenie bezpiecznych operacji VCA;
- operatorom, w jaki sposób mogą bezpiecznie obsługiwać załogowe VCA w środowiskach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES) i zarządzania ruchem lotniczym (ATM).
Proponowane AMC i GM pokazują między innymi, w jaki sposób należy prowadzić działania VCA w środowisku miejskim, czy działania służb ratownictwa medycznego VCA (VEMS), wspierające dotarcie na miejsce wypadku na czas.
NPA zawiera również wytyczne dotyczące charakteru rodzaju umiejętności i kompetencji wymaganych od pilota VCA.
Termin wysyłania komentarzy: do 6 maja 2024 r.
Link do artykułu EASA
Link do dokumentu i systemu CRT (komentarze)