W dniach od 19 do 28 stycznia 2015 r. odbyła się faza komitetowa 204. sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). W spotkaniach uczestniczył stały przedstawiciel Polski w Radzie ICAO.
W dniu 19 stycznia miało miejsce spotkanie koordynacyjne UE europejskich członków Rady. Na spotkaniu przedstawiono wyniki posiedzenia Dyrektorów Generalnych (DGCA) z dnia 11 listopada 2014 r. w tym wyniki wyborów, w ramach których wybraną Panią Ingrid Cherfils (Szwecja) do objęcia stanowiska prezydenta ECAC z dniem 1 stycznia 2015 r. Przedstawiciele ECAC oraz KE podsumowali ostatnie posiedzenie DGCA ECAC, m.in. informując o dotychczasowych ustaleniach dotyczących wyborów do Rady ICAO, które odbędą się podczas 39. sesji Zgromadzenia ICAO w 2016 roku. Następnie omówiono najbliższy tydzień spotkań członków Rady, m. in. tematy posiedzeń komitetów i spotkań informacyjnych dotyczących ICAO Data Management.
Kolejnym istotnym punktem dyskusji była kwestia konferencji bezpieczeństwa wysokiego szczebla (HLSC ICAO), która odbędzie się w lutym 2015 r. Poinformowano, iż szczególnie ważnym dniem podczas konferencji będzie 2 lutego br., na kiedy zaplanowano spotkania bilateralne UE-ICAO oraz ECAC-USA. Kolejny punkt spotkania odnosił się do prac Grupy Doradczej ds. Środowiska (EAG). Delegat Polski (zastępca członka Rady ICAO) przedstawił swoje uwagi dotyczące prac Komitetu ds. ochrony środowiska w lotnictwie cywilnym (CAEP). W ramach tego punktu obrad poinformowano, że w dniu 21 stycznia odbędzie się kolejne spotkanie koordynacyjne europejskich członków Rady ICAO poświęcone wyłącznie obradom EAG oraz sprawozdaniu ze spotkań bilateralnych, które będą miały miejsce 20 stycznia br. z kilkoma państwami. Przed nadchodzącymi posiedzeniami EAG, przedstawiciele KE wraz z europejskimi członkami Rady odbywają rozmowy bilateralne z wybranymi delegacjami krajów trzecich. W części spotkań wziął udział polski delegat - zastępca członka w Radzie ICAO.
19 stycznia br. odbyło się posiedzenie Komitetu ds. relacji z państwem gospodarzem (RHCC). Posiedzenie dotyczyło spraw organizacyjno-administracyjnych oraz omówienia problemów natury formalnej (w tym kwestie wizowe) członków Rady ICAO, ich zastępców oraz rodzin delegatów. 20 stycznia odbył się nieformalny briefing dla członków Rady dotyczący danych statystycznych dotyczących transportu lotniczego, działalności państw członkowskich oraz pracy ICAO. Przedstawiciel Sekretariatu wygłosił prezentację na temat rodzaju gromadzonych danych, wyzwań w tym zakresie oraz narzędzi statystycznych, które ICAO udostępnia obecnie lub planuje udostępnić w najbliższej przyszłości krajom kontraktowym oraz podmiotom komercyjnym za opłatą. Przedstawiciel Sekretariatu zdał raport z efektywności pozyskiwania danych od państw członkowskich (na formularzach ICAO) kładąc szczególny nacisk na formularze z danymi niezbędnymi do szacowania efektywności paliwowej lotnictwa cywilnego. Sekretariat ICAO przekazał również informacje dotyczące kompletności danych w podziale na najważniejsze formularze statystyczne. W przypadku formularza dotyczącego zużycia paliw lotniczych, zgodnie z danymi Sekretariatu, Polska jako jeden z kilkunastu krajów, przekazuje go regularnie do ICAO, począwszy od 2010 roku.
W dniu 21 stycznia 2015 r. odbyło się posiedzenie Komitetu Transportu Lotniczego (ATC). Podczas spotkania zostały zaprezentowane cztery dokumenty. Pierwszy dokument dotyczył spotkania 13. Panelu Transportowego (ATRP/13). Dokument ten zawierał propozycję, aby panel zebrał się w siedzibie ICAO w dniach 1-4 września br., a także propozycję agendy, założenia merytoryczne spotkania oraz skład państw zasiadających w panelu. W pracach Panelu Transportowego bierze udział przedstawiciel Polski. Następnie przeanalizowano dokument pt: “Fifth Joint Meeting of the Airport Economics Panel and Air Navigation Services Economics Panel. Dokument ten zawierał m.in. propozycję zwołania spotkania AEP-ANSEP/5, które ma się odbyć w dniach 19-21 maja 2015 r. zgodnie z rekomendacjami szóstej konferencji transportowej (ATConf/6). Na sesji odczytano raport z ósmego spotkania panelu ds. ułatwień. Spotkanie to odbyło się w Montrealu w dniach 24-27 listopada 2014 r. W raporcie podkreślono osiągnięte cele i planowane działania. Zawierają one m.in. zmiany do aneksu 9 związane z pomocą ofiarom wypadków lotniczych i ich rodzinom oraz MRTDS (Machine Readable Travel Documents (MRTDs), ułatwienia związane z przewozem cargo oraz bazą danych dotyczącą zagubienia dokumentów podróżnych (SLTD). Panel wprowadził model programu ds. ułatwień (NATFP), który udoskonaliła grupa robocza ds. opracowania materiałów doradczych (WGGM). Grupa uzyskała także nowe zadania co do rozwoju materiałów doradczych w przedmiocie procesu odprawy przez samego pasażera. Panel przedstawił swoje obserwacje i planowane analizy co do standardów zawartych w załączniku 9. Panel uznał za stosowne ustanowienie nowej grupy roboczej ws. przekazywania informacji o bazach danych dotyczących pasażerów. Ostatnim dokumentem przedstawionym podczas Komitetu był plan prac na 205. Sesję Rady ICAO. Wszystkie dokumenty zostały zaaprobowane przez członków komitetu ATC.
W dniach 21-22 stycznia 2015 r. odbyło się spotkanie Grupy Doradczej ds. Środowiska EAG/9 poprzedzone koordynacją europejską. Prowadzący spotkanie przedstawiciele KE poinformowali uczestników o wynikach rozmów bilateralnych z krajami trzecimi. Posiedzenie Środowiskowej Grupy Doradczej Rady ICAO (EAG) w dniach 21-22 stycznia br. Delegacja Polski, mająca status obserwatora, wzięła udział w posiedzeniu składającym się z trzech sesji. Spotkanie poświęcone było prezentacji analiz przeprowadzonych przez grupy robocze Komitetu ds. ochrony środowiska w ICAO (CAEP) odnośnie wpływu projektowanych mechanizmów MBM w wersji Strawman 1.2 na rynek lotniczy, proponowanych działań i scenariuszy w celu uzyskania optymalnego rozwiązania. Przedstawiciele CAEP wygłosili również prezentację na temat wyników analiz dotyczących monitorowania, raportowania oraz weryfikacji jednostek emisji CO2 (MRV).
Ponadto kraje ECAC zaprezentowały stanowisko europejskie odnośnie proponowanych rozwiązań, w tym, szczególnie wyboru podejścia kompensacji emisji CO2 z lotnictwa. Po każdej z prezentacji odbyły się dyskusje członków EAG. Niektóre kraje podnosiły, że aby system mógł być wdrożony, niezbędne będą istotne zmiany w krajowym systemie prawnym. EAG poprosił Sekretariat ICAO o prezentację w tym obszarze podczas kolejnych obrad grupy. Ostatnim punktem posiedzenia było przedstawienie informacji na temat zbliżających się GLADs (Global Aviation Dialogues) odnośnie wdrożenia GMBM. Jest to rodzaj konferencji uzgodnieniowo- informacyjnej, której celem jest zapoznanie z dotychczasowymi wynikami prac nad GMBM wraz z uzyskaniem opinii na temat proponowanych rozwiązań. Spotkania te będą miały miejsce wiosną 2015 roku we wszystkich regionach ICAO. Kolejne posiedzenie grupy EAG zaplanowano na pierwszy tydzień marca br.
23 stycznia odbył się komitet Komitetu Współpracy Technicznej (TCC). Pierwsza część komitetu została połączona z Komitetem Finansowym FIC. Po pierwsze przedstawiono raport ustny co do wstępnych ustaleń dotyczących programu technicznego za poprzedni rok. Podczas dyskusji Francja poprosiła, aby została uwzględniona na liście sponsorów programu pomocowego, który jest realizowany na Madagaskarze. Kolejną kwestią dyskutowaną na komitecie była ankieta dotycząca zadowolenia klienta z programów pomocowych. Ankieta ta ma zostać przygotowana przez Instytut Prawa Lotniczego i Kosmicznego McGill. Na koniec sesji zaaprobowano program prac na 205. sesji Rady.
23 stycznia odbył się także nieformalny briefing w sprawie przygotowania konferencji bezpieczeństwa w Montrealu. Spotkanie prowadziła szefowa Biura Żeglugi Powietrznej Pani Nancy Graham oraz szef Komisji Żeglugi Powietrznej Pan Farid Zizi. Podczas spotkania miała miejsce dyskusja dotycząca m.in. kwestiami poszukiwania i ratownictwa (Search and Rescue- SAR). Prezydent podkreślił, jak ważną rolę pełni prewencja zapobiegająca wypadkom lotniczym. Główną rolą ICAO jest sformułowanie standardów i rekomendowanych praktyk (SARPs) tak, aby stworzyć bezpieczny system operacyjny oraz zmniejszyć ilość wypadków i potrzeby wykorzystania SAR. Wypowiadano się także w sprawach odpowiedniej komunikacji pomiędzy państwami w kwestiach bezpieczeństwa. Pani Graham podkreśliła, iż bardzo liczy na wyniki konferencji i pomoc dyrektorów generalnych w opracowaniu konkluzji po Konferencji.
26 stycznia odbyło się spotkanie koordynacyjne UE, na którym omówiono wydarzenia Rady w kolejnym tygodniu fazy oraz kwestie przygotowań UE/ ECAC na HLSC. W tym samym dniu miało miejsce posiedzenie Komitetu ds. Zasobów Ludzkich. Zadaniem komitetu było przedyskutowanie rocznego raportu oficera etyki i programu HRC na 205. Sesję Rady. Podczas komitetu podniesiono również kwestie tzw. charter letter kierowanego przez Prezydenta Rady w imieniu Rady do Sekretarza Generalnego w sprawie zadań nowego Sekretarza Generalnego. W tym celu została powołana grupa składająca się z członków komitetu HRC tj. Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wenezueli, Rosji oraz Portugalii do pracy nad Kartą. Na końcu posiedzenia komitetu zaaprobowano program jej prac. 26 stycznia odbył się również briefing dotyczący pracy audytu w ICAO (wewnętrznego i zewnętrznego), oficera etyki oraz ombudsmana. Najwięcej pytań ze strony członków Rady dotyczyło pracy ombudsmana i jego zadań w organizacji oraz bieżących spraw, którymi się zajmuje.
27 stycznia br. odbyło się posiedzenie komitetu finansowego FIC. Podczas komitetu przedyskutowano 7 dokumentów. Dotyczyły one m. in. zmian do regulacji finansowej co spowodowało dyskusję na temat wpływu proponowanych zmian na organizację oraz rejestrów ryzyka. Przedstawiono ponadto dokument dotyczący oceny audytora wewnętrznego i programu prac komitetów na 205. sesję Rady. Dokumenty te zostały zaaprobowane przez Radę.
28 stycznia br. odbyło się spotkanie Komitetu ds. Bezprawnej Ingerencji (UIC) w celu przedyskutowania raportu na temat implementacji programu ochrony, w tym szkoleń i sponsorów projektu. Zaaprobowano także program prac roboczych komitetu na 205. sesję Rady. Główna dyskusja uczestników spotkania dotyczyła dokumentów dotyczących zmiany załącznika 17.