16.04.2015 Aktualizacja: 16.04.2015

Drugie posiedzenie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Baltic FAB)

W dniach 14-15 kwietnia 2015 r. w Warszawie odbyło się spotkanie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego  Bloku   Przestrzeni Powietrznej  (Baltic FAB), któremu przewodniczył wiceminister infrastruktury i rozwoju  Sławomir  Żałobka. Stronę litewską reprezentował wiceminister transportu i komunikacji Litwy Arijandas Šliupas. W spotkaniu uczestniczyli także Prezes  Urzędu  Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski, p.o. Prezesa  Polskiej  Agencji  Żeglugi Powietrznej Magdalena Jaworska oraz przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej.

Uczestnicy spotkania podjęli sześć kluczowych decyzji. Najważniejsze uzgodnienia podjęte podczas spotkania dotyczyły rozwoju systemów zarządzania ruchem lotniczym Polski i Litwy w kierunku technologii iTEC oraz rozpoczęcia negocjacji w sprawie przyłączenia do tzw. grupy systemowej iTEC / iCAS. Przystąpienie do tej grupy ma zapewnić pełną synchronizację rozwoju technologicznego polskich i litewskich służb żeglugi powietrznej z programem SESAR. Celem tych działań, wpisujących się w unijną koncepcję utworzenia Wspólnej Przestrzeni Powietrznej (SES),  jest wdrożenie jednolitego systemu zarządzania ruchem lotniczym w Bałtyckim FAB w najbliższych latach.

Ponadto Ministrowie w jednej z  podpisanych decyzji wskazali, że wspólna strategia rozwojowa Bałtyckiego FAB-u  będzie zawierać długoterminowe cele i wytyczne dla dalszego rozwoju Programu, uwzględniając przy tym plany rozszerzenia Baltic FAB w przyszłości i podjęcie bliższej współpracy z innymi krajami. Postępy w realizacji prac nad wspólną inicjatywą Polski i Litwy, na które wskazali uczestnicy spotkania, jest zasługą wieloletniej i intensywnej współpracy wysokiej klasy ekspertów z obu krajów.

Spotkanie było kolejnym krokiem ku zwiększeniu efektywności i konkurencyjności instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej Bałtyckiego FAB i dało podstawy do umocnienia pozycji FAB-u Bałtyckiego w systemie Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej w Europie.

Funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej  stanowią  strukturalny  i  organizacyjny komponent programu SES (Single  European  Sky - Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej), przyczyniający   się  do stopniowej   integracji   systemu   zarządzania przestrzenią  powietrzną.  Aktualnie  rozwijanych  jest  9  inicjatyw  FAB: UK-Ireland  FAB,  Danish-Swedish FAB, Baltic FAB, BLUE MED FAB, Danube FAB, FAB CE, FABEC, North European FAB oraz South West FAB.

fab1

fab2

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies