W dniach od 15 lutego do 11 marca 2016 roku w siedzibie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Montrealu odbyła się faza rady 207. sesji Rady ICAO. W posiedzeniach Rady wzięła udział stała przedstawicielka w Radzie ICAO - dr hab. Małgorzata Polkowska.
Podczas pierwszego spotkania Rady ICAO Sekretarz Generalna dr Fang Liu przedstawiła dokument dotyczący wyborów nowego prezydenta Rady oraz sprawozdanie dotyczące rozwoju technicznego programu współpracy (Technical Cooperation Program Development) wraz ze sprawozdaniem TCC/FIC (Technical Cooperation Committee/Finance Committee). Sekretarz Generalna wraz z przewodniczącym TCC zaprezentowali również sprawozdanie ustne dotyczące Customer Satisfaction Survey, która była przeprowadzona przez Uniwersytet McGill. Zapoczątkowało to długą dyskusję na temat ankiety wśród zgromadzonych. Kilka z państw podkreśliło rolę jaką ma organizacja pracy pomiędzy biurami TCB, ANB (Air Navigation Bureau), tak aby zapewnić satysfakcję klientów. Kolejnym dokumentem, który przedstawiła Sekretarz Generalna był dokument informacyjny dotyczący sprawozdania z 2015 r. odnośnie działań Biura Wewnętrznego Audytu (EAO).
W dniu 16 lutego 2016 roku odbyło się spotkanie WGGE (Working Group on Government and Efficiency - Grupy Wydajności i Zarządzania). Grupa przedyskutowała Program Roboczy Rady oraz Komitetów, jak również nieformalne spotkania informacyjne 208 sesji. Spotkanie dotyczyło prac podgrupy ds. Polityk. Kolejnym aspektem omawianym w agendzie pod tematem „poprawianie skuteczności oraz efektywności organizacji” była lista dokumentów na 39 Zgromadzenie ICAO na jesieni 2016 roku.
Drugie spotkanie Rady w dniu 17 lutego 2016 roku prezydent Aliu rozpoczął poprzez uczczenie pamięci byłego Sekretarza Generalnego ONZ Boutrosa Ghali, który zmarł 16 lutego 2016 roku w wieku 93 lat. W związku z tym zarządzono minutę ciszy ku pamięci zmarłego. Następnie reprezentant Meksyku – przewodniczący Komitetu Finansowego wygłosił ustne sprawozdanie na temat strategii implementacji rekomendacji komitetu EAAC (Evaluation and Audit Advisory Committee), które było zawarte w rocznym sprawozdaniu na lata 2014-2015. Rada przyjęła plan działań bez dodatkowych komentarzy. Przedstawicielka Portugalii – przewodnicząca komitetu ds. osobowych HRC, przedstawiła ustne sprawozdanie na temat rocznego raportu rzecznika do spraw etyki w roku 2015.
Jednym z punktów posiedzenia Rady była implementacja ICAO Civil Aviation Training Policy oraz GAT (Global Aviation Training Programme) na kolejne triennium zaprezentowane przez Sekretarz Generalną. W raporcie wspomniano o szybkim wzroście liczby nowych centrów szkoleniowych na całym świecie w ciągu ostatniego roku. Sekretariat oświadczył, iż programy szkoleniowe są opracowywane w sześciu oficjalnych językach ICAO i są bardziej ukierunkowane na szczególne potrzeby państw rozwijających się. Reprezentantka Polski poparła zaproponowaną stronę internetową dla dokumentu dotyczącego ICAO Civil Aviation Training Policy wspomnianą przez Wenezuelę oraz popartą przez Tanzanię. Zgodziła się, że jest to dobry pomysł oraz zasugerowała, że powinna ona zawierać tabelę z zaplanowanymi inicjatywami oraz daty, w których państwa członkowskie będą mogły zobaczyć wyniki pracy, zaprezentowane w bardziej zrozumiały sposób. Reprezentantka Polski zasugerowała również publikowanie biuletynu z aktualizacjami, które będą dotyczyły spodziewanych publikacji zawartych w dokumentach.
19 lutego 2016 r. spotkanie Rady rozpoczęło się przemówieniem Administratora TSA (Transport Security Administrator -USA) na temat bezpieczeństwa w lotnictwie. Skupił się on na tym, jak globalne lotnictwo może zapobiegać atakom środkami bezpieczeństwa, ustalonymi przy współpracy państw z ICAO a także między firmami.
Jednym z dokumentów omawianych w trakcie Rady było sezonowe sprawozdanie z postępów prac Sekretarz Generalnej, o które proszono wcześniej w Charter Letter. Reprezentantka Polski zaproponowała, aby w przyszłych sprawozdaniach zawrzeć kluczowe kwestie, które pokażą w którym kierunku pójdą dalsze prace. Poprosiła również o więcej informacji na temat projektów dotyczących komunikacji i public relations zawartych w sprawozdaniu. Prezydent Rady ICAO odpowiedział, że Sekretariat zapozna się z przekazanymi sugestiami. Ostatni z przedstawionych dokumentów z agendy dotyczył przeglądu ogólnego przygotowania pracy na Zgromadzenie ICAO. W dniu 19 lutego zorganizowano również spotkanie Komitetu Finansowego w celu dokończenia omawiania dokumentów, których nie zdążono przedyskutować w trakcie fazy komitetowej.
22 lutego rozpoczął się tzw. „safety week”, poprzedzony spotkaniami koordynacyjnymi UE. Sesję rozpoczęto prezentacją przedstawioną przez Prezydenta ANC – Pana Farid Zizi oraz Dyrektora Biura Żeglugi Powietrznej (ANB). Pierwsza część prezentacji dotyczyła Global Aviation Navigation Plan (GANP) oraz Global Aviation Safety Plan (GASP), oraz innych inicjatyw wspierających politykę ICAO. Prezydent ANC wspomniał o bateriach litowych celem wsparcia propozycji Rady oraz skonsolidowania i wyjaśnienia Aneksu 19 dotyczącego zintegrowanych środków bezpieczeństwa. Druga cześć prezentacji Dyrektora ANB dotyczyła bezpieczeństwa i unowocześnienia zasad nawigacji powietrznej. Przedstawił on nowości dotyczące planów GASP oraz GANP oraz pojawiające się problemy dla żeglugi. Wśród omawianych tego dnia dokumentów znalazły się meteorologiczne aspekty nawigacji lotniczej oraz dokument dotyczący komunikacji satelitarnej.
Podczas popołudniowego spotkania, Rada kontynuowała zagadnienia z programu tygodnia bezpieczeństwa. Niektóre zmiany do aneksów zostały przyjęte bez uwag albo z minimalnymi uwagami. Podczas spotkania omówiono pytania i uwagi członków Rady odnośnie działania nowego systemu ARIWS (Autonomous Runway Incursion System), oraz jego kompatybilność z istniejącymi systemami. ANC chce osiągnąć spójność w systemach sygnalizacji na wszystkich lotniskach. Jednym z ostatnich tematów był przegląd Raportu 25-go spotkania Dangerous Goods Panel. Prezydent Rady zaznaczył, że sprawa była już podjęta wiele razy i jest dość złożona. Proponowane rozwiązanie jest tymczasowe, a prace będą dalej kontynuowane. Reprezentantka Polski wyraziła wsparcie rekomendacji i zmian, podkreślając, że problem niezadeklarowanych lub błędnie zadeklarowanych przesyłek zawierających baterie litowe istnieje na coraz większą skalę. Rada zagłosowała za wprowadzeniem rekomendacji, które tymczasowo zakazują wszelkich przesyłek baterii litowych jako ładunku w samolotach pasażerskich. Prezydent ANC powtórzył, że będzie to dotyczyło tylko hurtowych przesyłek baterii litowych, a nie w przypadkach gdy są one zawarte w aparaturach medycznych albo innych urządzeniach. Reprezentant USA podkreślił, że bardzo istotnym jest, aby państwa członkowskie egzekwowały ten zakaz. Rada przyjęła również raport wyników Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej 2015. ANC oraz Sekretariat oświadczyli, że wzmocniono współpracę pomiędzy ICAO i Międzynarodową Unią Telekomunikacyjną (ITU) i będzie ona kontynuowana w przyszłości. Podczas sesji kilkukrotnie spotykano się w komitecie ds. nagrody Edwarda Warnera z udziałem Polski. Posiedzenia komitetu były tajne. Rezultaty grupy będą rozpatrzone w czasie 208 sesji Rady.
Podczas spotkania Rady w dniu 26 lutego zostały wygłoszone następujące raporty: raport Grupy RRG (Repository Review Group), raport ANC na temat programu roboczego ANC, oraz raport odnośnie programu roboczego Grupy TF RCZ (task force on risks to civil aviation arising from conflict zones). Reprezentantka Polski zaproponowała zorganizowanie nieformalnego spotkania informacyjnego dla Rady na temat nowo utworzonej grupy IATA Conflict Zones Focus Group oraz jej dotychczasowych postępów. Propozycja ta została poparta m.in. przez Australię, Malezję, Portugalię, i Rosję.
Kolejne spotkanie odbyło się 29 lutego 2016 r. i rozpoczęło przemową Europejskiego Komisarza Transportu i Mobilności – Violetty Bulc. Podkreśliła ona, że współpraca jest jednym z kluczowych elementów, który może wesprzeć międzynarodowe lotnictwo w rozwiązaniu wspólnych wyzwań. Wyraziła nadzieję na bardziej zbliżoną współpracę pomiędzy Unią Europejską i innymi państwami członkowskimi ICAO. Chwaliła również prace ICAO w zakresie międzynarodowego lotnictwa podkreślając sposób w jaki jego pięć strategicznych celów jest zgodnych z celami zrównoważonego rozwoju UN.
Podczas spotkania przedstawiono dwa dokumenty dotyczące prawnych aspektów organizacji: Dokument Roboczy na Zgromadzenie – Program Roboczy Organizacji w sferze prawnej oraz Raport 36-go Spotkania Prawnego Komitetu. Reprezentantka Polski podziękowała Sekretariatowi za przedstawienie tych 2 dokumentów, podkreślając znaczenie prawnych kwestii tj. RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems [drony]) oraz klasyfikacji statków powietrznych (civil/military). Ostatni dokument przedstawiony przez Sekretarz Generalną dotyczył ICAO World Aviation Forum (IWAF).
Podczas kolejnego spotkania Rady w dniu 2 marca br. Prezydent ANC przedstawił wszystkie raporty ANC oraz proponowane zmiany do Aneksów 6, 8 i 19.
Spotkanie Rady w dniu 7 marca rozpoczęło się przemówieniem Prezydenta Rady z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet. Następnie Reprezentantka Polski wygłosiła przemówienie podkreślające znaczenie tego dnia oraz wyjaśniające zasady proponowanej rezolucji. Ma ona na celu uzyskanie parytetu na wszystkich poziomach zatrudnienia w ICAO i wspieranie tego w różnych sferach lotniczych. Dokument otrzymał w znacznej większości pozytywny odbiór członków Rady. Następnie przedstawiono raport komitetu WGGE na temat kluczowych wskaźników efektywności. Rada wyznaczyła komitetowi czas na wprowadzenie rekomendacji opracowanych przez wszystkich członków Rady podczas jednodniowego "workshopu", który odbył się w dniu 1 marca. Na końcu rozpoczęto dyskusję na temat Planu Biznesowego ICAO na lata 2017-2018-2019, którą ostatecznie przeniesiono na inne spotkanie Rady.
Rada odbyła dodatkowe spotkanie w dniu 8 marca, podczas którego dyrektorzy regionalnych biur ICAO przedstawili osiągniecia oraz największe wyzwania w swoich regionach.
Ostatnie spotkanie Rady w dniu 9 marca rozpoczęło się od wyboru zewnętrznego audytora ICAO na lata finansowe 2017, 2018, i 2019. Przedyskutowano raporty ustne na temat pracy grupy EAG (Environmental Advisory Group) i spotkania High-Level, które kontynuowano na początku ostatniego spotkania Rady 11 marca. Tematy środowiskowe zakończono razem z przyjęciem propozycji zmiany statusu Indonezji oraz Emiratów Arabskich z obserwatorów na członków CAEP (Committee on Aviation Environmental Protection). Ostatecznie Rada zgodziła się działać dalej z proponowanym tekstem MBM na kolejnych spotkaniach oraz na regionalnych spotkaniach GLAD’s (Global Aviation Dialogues). W jednym z nich będzie uczestniczył przedstawiciel Polski.
Następnie kontynuowano dyskusję na temat proponowanego zwiększenia liczebności członków Rady oraz ANC. Reprezentant USA przedstawił konsensus, do którego doszli członkowie Rady, proponując wprowadzenie 4 miejsc w Radzie i 2 w ANC. Prezydent Rady zakończył spotkanie dziękując wszystkim członkom Rady za wysiłek i poświęcenie celem wyjednania konsensusu.
Ostatnie dokumenty, które zostały przyjęte przez Radę to raport ustny RHCC - Postępy komitetu RHCC (Relations with Host Country Committee) oraz program roboczy Rady i komitetów podczas 208 sesji.