25.08.2017 Aktualizacja: 07.09.2017

Informacja dotycząca błędu w Instrukcji Obsługi Technicznej D2006-4-13 (Cessna 182P)

Na podstawie nadesłanego raportu o zdarzeniu (TORF) informujemy właścicieli, użytkowników i organizacje, że w czasie przeglądu strukturalnego samolotu Cessna 182P, rok produkcji 1975, po podłączeniu linek trymera zgodnie z obowiązującą Instrukcją Obsługi Technicznej D2006-4-13, w czasie kontroli wykonanych prac  stwierdzono odwrotne działanie (kierunki wychylenia) klapki trymera.
 

Porównanie szczegółów przebiegu linek na rysunku 9-1 zamieszczonym w IOT D2006-4-13, w stosunku do  Instrukcji Obsługi Technicznej D20068-3-13 , Cessna 182 (1977-1986), a więc modelu nowszego, wykazuje różnicę w przebiegu linek między  zespołami rolek E i F. Na poniższych rysunkach kluczowy odcinek zaznaczony na żółto. Po poprowadzeniu linek zgodnie z rysunkiem 9-1 zamieszczonym w IOT D2068-3-13, stwierdzono poprawność działania klapki trymera w zakresie kierunków wychylenia.

 

Tym samym należy stwierdzić, że na rysunku 9-1 zamieszczonym w IOT D2006-4-13 błędnie narysowano przebieg linek między  zespołami rolek E i F.  Zgodnie z obowiązującą procedurą raport został przekazany Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, która powinna podjąć dalsze działania celem usunięcia błędu w instrukcji.
Mając na uwadze powyższy przypadek, pragniemy pokreślić wagę raportowanie/zgłaszania zdarzeń dla rozpowszechnienia/wymiany informacji między właścicielami, użytkownikami statków powietrznych i organizacjami, a w konsekwencji bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych.

 

Instrukcja Obsługi Technicznej D2006-4-13               Instrukcja Obsługi Technicznej D2006-3-13

 

 

 

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies