Na podstawie nadesłanego raportu o zdarzeniu (TORF) informujemy właścicieli, użytkowników i organizacje, że w czasie przeglądu strukturalnego samolotu Cessna 182P, rok produkcji 1975, po podłączeniu linek trymera zgodnie z obowiązującą Instrukcją Obsługi Technicznej D2006-4-13, w czasie kontroli wykonanych prac stwierdzono odwrotne działanie (kierunki wychylenia) klapki trymera.
Porównanie szczegółów przebiegu linek na rysunku 9-1 zamieszczonym w IOT D2006-4-13, w stosunku do Instrukcji Obsługi Technicznej D20068-3-13 , Cessna 182 (1977-1986), a więc modelu nowszego, wykazuje różnicę w przebiegu linek między zespołami rolek E i F. Na poniższych rysunkach kluczowy odcinek zaznaczony na żółto. Po poprowadzeniu linek zgodnie z rysunkiem 9-1 zamieszczonym w IOT D2068-3-13, stwierdzono poprawność działania klapki trymera w zakresie kierunków wychylenia.
Tym samym należy stwierdzić, że na rysunku 9-1 zamieszczonym w IOT D2006-4-13 błędnie narysowano przebieg linek między zespołami rolek E i F. Zgodnie z obowiązującą procedurą raport został przekazany Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, która powinna podjąć dalsze działania celem usunięcia błędu w instrukcji.
Mając na uwadze powyższy przypadek, pragniemy pokreślić wagę raportowanie/zgłaszania zdarzeń dla rozpowszechnienia/wymiany informacji między właścicielami, użytkownikami statków powietrznych i organizacjami, a w konsekwencji bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych.
Instrukcja Obsługi Technicznej D2006-4-13 Instrukcja Obsługi Technicznej D2006-3-13