Uprzejmie informujemy, że w ramach przygotowań do opublikowania Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym (KPBwLC), Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego podjął działania związane z opracowaniem tzw. „Planu Bezpieczeństwa na lata 2016-2018”. Dokument ten (zwany dalej Planem) wskazuje zagrożenia w lotnictwie cywilnym, których występowanie w szczególny sposób zostaje objęte uwagą nadzoru lotniczego.
Część z tych zagrożeń została już wskazana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i opublikowana w Europejskim Planie Bezpieczeństwa Lotniczego (EASp). Do tej kategorii zagrożeń należą:
1) wtargnięcia na drogi startowe (Runway Incursions);
2) wypadnięcia z drogi startowej (Runway Excursions);
3) zderzenie w powietrzu (Mid-air Collisions);
4) zderzenie z powierzchnią ziemi w locie kontrolowanym (Controlled Flight into Terrain);
5) utrata kontroli podczas lotu (Loss of Control In Flight);
6) pożar, dym i opary (Fire, Smoke and Fumes).
Zgodnie z wytycznymi EASA powyższe zagrożenia powinny być objęte szczególnym nadzorem dla komercyjnego transportu lotniczego przy wykorzystaniu samolotów (Commercial Air Transport by Aeroplanes).
Niezależnie od wyżej wymienionych zagrożeń wskazanych w EASp kraje członkowskie UE mogą do powyższej listy dodać własne zagrożenia, które chcą w szczególny sposób monitorować na poziomie krajowym.
Urząd Lotnictwa Cywilnego pragnie zaproponować na liście zagrożeń krajowych takie zagrożenia jak:
1) operacje bezzałogowych statków powietrznych w strefach CTR lotnisk bez zgody właściwego organu zarządzającego ruchem lotniczym;
2) oślepienia załóg statków powietrznych światłem lasera,
3) naruszenie przestrzeni kontrolowanej.
Powyższa lista może być uzupełniona Państwa sugestiami i uwagami.
Tym samym zwracamy się do Państwa z prośbą o wskazanie zagrożeń, których występowanie na podstawie Państwa doświadczeń i praktyki powinno być objęte szczególnym nadzorem Prezesa Urzędu. Zagrożenia te mogą dotyczyć nie tylko operacji komercyjnych, ale również lotnictwa ogólnego oraz mogą odnosić się do wszystkich typów statków powietrznych.
Wybrane zagrożenia zostaną objęte monitoringiem za pomocą tzw. wskaźników bezpieczeństwa. Wartości wskaźników będą analizowane przez zespół specjalistów w Urzędzie pod kątem ustalenia poziomu bezpieczeństwa danego zagrożenia oraz występowania ewentualnych trendów. W stosunku do każdego zagrożenia zostanie przygotowana lista działań profilaktycznych na poziomie systemowym, których efektywność będzie również cyklicznie oceniania. Pierwszy przygotowywany Plan będzie obejmował lata 2016-2018, ale każdego roku będzie aktualizowany, tym samym będziecie Państwo mieli możliwość co roku zapoznania się z poziomem bezpieczeństwa związanym z danym zagrożeniem lub zaproponować nowe zagrożenia do listy krajowej.
Wartości wskaźników dla poszczególnych zagrożeń będą ustalane w oparciu informacje pochodzące m.in. z:
a) baz danych Urzędu,
b) wyników audytów i inspekcji (w ujęciu systemowym a nie indywidualnym),
c) raportów Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych,
d) danych od podmiotów lotniczych, które objęte obowiązkiem wdrożenia Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem zobligowane są do uzgodnienia z Prezesem Urzędu swoich wskaźników bezpieczeństwa (w ramach tzw. „Safety Performance Monitoring”).
Pragniemy Państwa zapewnić, że w ramach realizowanej polityki Safety Culture żaden wskaźnik nie będzie służył do oceny jakiegokolwiek podmiotu lotniczego, a ewentualne działania profilaktyczne Prezesa Urzędu mające na celu poprawę bezpieczeństwa, będą miały charakter generalny w stosunku do podmiotów lotnictwa cywilnego.
Dlatego oprócz wskazania samych zagrożeń możecie Państwo również zaproponować konkretne wskaźniki, którymi warto objąć wyżej wymienione lub sugerowane przez Państwa zagrożenia.
Uwagi, sugestie i propozycje można przesyłać mailowo na adres: do dnia 21.11.2015 r.
Wszystkie Państwa uwagi i spostrzeżenia zostaną uwzględnione w pracach Zespołu. O postępie prac Zespół będzie informował na bieżąco na stronach internetowych Urzędu.