W 2020 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 14,5 mln pasażerów, a więc o 70 proc. mniej niż w roku poprzednim. Ostatni raz mniejszą liczbę pasażerów za cały rok obsłużono 15 lat temu.
W 2020 roku zrealizowano 155,8 tys. operacji lotniczych, czyli o 61 proc mniej niż w 2019 roku.
Całkowity zakaz ruchu lotniczego spowodowany wybuchem epidemii COVID-19 wpłynął przede wszystkim na wyniki drugiego i pierwszego kwartału 2020 roku, jednak nawet po jego zniesieniu lotnictwo zmagało się z dużymi ograniczeniami. O ile ruch pasażerski odżył częściowo w miesiącach wakacyjnych, ze szczytem w sierpniu, to nadejście drugiej, znacznie wyższej fali zachorowań pod koniec października bardzo negatywnie wpłynęło na poziom zainteresowania lotnictwem w ostatnim kwartale tego roku. W efekcie, polskie porty lotnicze odnotowały w ostatnim kwartale liczbę pasażerów mniejszą o 84 proc od liczby pasażerów w czwartym kwartale 2019 roku.
Największe lotnisko w Polsce, Lotnisko Chopina w Warszawie, obsłużyło w 2020 roku łącznie 5,5 mln pasażerów, czyli o niemal 13,4 mln mniej niż w 2019 roku. Był to wynik nieznacznie gorszy (o 1,5 punktu procentowego) do wyników osiągniętych przez porównywalne porty lotnicze zrzeszone w ACI Europe. Drugi co do wolumenu ruchu polski port lotniczy – Port Lotniczy Kraków-Balice – obsłużył w 2020 roku prawie 2,6 mln pasażerów, a więc o 5,8 mln mniej niż w 2019 roku. To również było nieznacznie gorszym wynikiem (o 0,2 punktu procentowego) od porównywalnych portów zrzeszonych w ACI Europe.
W 2020 roku najwięcej pasażerów spośród przewoźników lotniczych przewiózł Ryanair – ponad 3,9 mln, co dało spadek o ponad 8 mln pasażerów w porównaniu do 2019 roku. Drugą co do wielkości liczbę pasażerów przewiozły Polskie Linie Lotnicze LOT – 3,7 mln pasażerów, a więc o 8,3 mln pasażerów mniej niż w roku poprzednim. Wizz Air przewiózł w tym okresie prawie 3,4 mln pasażerów, co oznacza, że przewoźnik obsłużył o 6,1 mln mniej pasażerów niż w 2019 roku.
Przewozy krajowe i międzynarodowe
W 2020 roku odnotowano spadek liczby pasażerów międzynarodowych o 70,7 proc. w stosunku do 2019 roku. Jest to jednak wynik o 3,8 punktów procentowych lepszy niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji spadła w tym okresie o 63,1 proc. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych przewieziono o 27,9 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku, a w ramach przewozów czarterowych o prawie 4 mln pasażerów mniej. Wśród przewoźników lotniczych w ruchu międzynarodowym najwięcej pasażerów miały w tym okresie Ryanair, Wizz Air i PLL LOT.
W przewozach krajowych odnotowano w 2020 roku spadek w liczbie przewiezionych pasażerów o 65,4 proc., a więc o niemal 2,6 mln pasażerów mniej niż w 2019 roku. Był to wynik o 10,3 punktów procentowych gorszy niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Większość pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT (prawie 1,3 mln), był to jednak wynik o prawie 2,4 mln pasażerów gorszy niż w 2019 roku.
Przewozy regularne
W ramach przewozów regularnych w 2020 roku odnotowano spadek liczby pasażerów o 69,5 proc., czyli obsłużono o prawie 30,5 mln pasażerów mniej niż w 2019 roku. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch.
Wśród lotnisk najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie (5,1 mln pasażerów), a następnie porty lotnicze Kraków-Balice (2,6 mln pasażerów) i Gdańsk im. L. Wałęsy (1,6 mln pasażerów).
Natomiast spośród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym przewiózł Ryanair (3,9 mln), a następnie PLL LOT (3,6 mln pasażerów) oraz Wizz Air (3,4 mln pasażerów).
Przewozy czarterowe
W ruchu czarterowym w 2020 roku odnotowano spadek liczby pasażerów o 77,3 proc., czyli o ponad 4 mln pasażerów mniej niż w 2019 roku. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach z/do Grecji, Turcji i Egiptu.
Wśród lotnisk liderami pod względem liczby obsłużonych pasażerów czarterowych były: Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (429 tys.), Lotnisko Chopina w Warszawie (405 tys. pasażerów), oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (133 tys.).
W przypadku przewoźników lotniczych najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym przewiózł Enter Air (381 tys.), a następnie Buzz (176 tys.) oraz PLL LOT (161 tys.).
Przewozy towarów drogą lotniczą
W 2020 roku przewieziono 101 tys. ton cargo lotniczego, co stanowi spadek o 18,1 proc. w porównaniu do 2019 roku. Wynika on przede wszystkim ze zmniejszenia wolumenu lotów samolotów pasażerskich, na których pokładach przewożona jest duża część cargo obsługiwanego przez polskie porty lotnicze. Liczba operacji lotniczych cargo w 2020 roku wzrosła w stosunku do 2019 roku o 8,9 proc., co pokazuje, że ruch towarowy nie tylko nie ucierpiał, ale nawet rozbudował się za sprawą większej dostępności portów lotniczych, a w szczególności Lotniska Chopina w Warszawie, które tradycyjnie obsługuje najwięcej cargo lotniczego w Polsce. Jednocześnie na trasach, gdzie transport cargo odbywał się na pokładach samolotów pasażerskich, ze względu na ograniczenia w ruchu lotniczym zmniejszyły się możliwości przewozowe. Za przykład można podać loty do Kataru, czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Analiza przewozów w polskich portach lotniczych w 2020 roku: pobierz plik
Statystyki i analizy rynku transportu lotniczego: przejdź do strony