02.07.2021 Aktualizacja: 02.07.2021

Nowe wymagania dla lotnisk

Przedstawiamy Państwu zestawienie zmian w przepisach lotniskowych, które w ciągu ostatniego roku wprowadziła Komisja Europejska.

Wymagania dotyczące projektowania i eksploatacji lotnisk ustanowione przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Załączniku 14 do Konwencji Chicagowskiej są złożone, powiązane z innymi obszarami lotnictwa i ciągle ewoluują, w związku z koniecznością wprowadzenia nowych technologii, urządzeń i pomocy nawigacyjnych, doskonalenia systemów zarządzania i procedur operacyjnych mających na celu podnoszenie efektywności i poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych.


W ciągu ostatniego roku Komisja Europejska wydała kilka rozporządzeń zmieniających wymagania w wielu obszarach lotnictwa cywilnego (m.in. AIS i ATS), w tym także w zakresie lotnisk, wprowadzając istotne zmiany w rozporządzeniu (UE) 139/2014 wdrażającym w UE normy i zalecane metody postępowania Załącznika 14 ICAO. Do nowych wymagań rozporządzenia (UE) 139/2014, Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała aktualizacje przepisów uzupełniających, jakimi są: akceptowalne sposoby spełniania wymagań (AMC), materiały zawierające wytyczne (GM) oraz specyfikacje certyfikacyjne (CS), które zostały wprowadzone w załącznikach do Decyzji Dyrektora Wykonawczego EASA.


Do najważniejszych zmian w przepisach lotniskowych należy zaliczyć wymagania dotyczące: sprawności fizycznej i stanu zdrowia personelu lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, bezpieczeństwa drogi startowej z programem kontroli przedmiotów obcych (FOD), szkolenia kierowców pojazdów i znajomości języka angielskiego przez określony personel lotniska wykonujący zadania w polu ruchu naziemnego, jakości danych lotniczych i zapewnienia przez operatora lotniska procedur lotu zgodnych z wymaganiami UE. Oprócz zmienionych istniejących już wymagań wprowadza się zupełnie nowe wymagania dotyczące: zapewnienia na lotnisku służby zarządzania płytą postojową (AMS) oraz innego sposobu oceny warunków na nawierzchni drogi startowej pokrytej śniegiem lub lodem, zgłaszania i publikacji tych informacji w nowym formacie SNOWTAM, czyli tzw. Globalny format raportowania (GRF), który zgodnie z wymaganiami ICAO wchodzi w życie 4 listopada 2021 r a w Unii Europejskiej 12 sierpnia 2021 r.
W poniższej tabeli wyszczególniono wszystkie zmiany przepisów lotniskowych z podaniem terminu ich wejścia w życie. Dla ułatwienia orientacji zmiany oznaczono kolorami. Czerwonym kolorem czcionki oznaczono nowe wymagania, które już obowiązują, a innymi kolorami wymagania, które wejdą w życie w niedalekiej przyszłości.

 

Przepisy zmieniające wymagania
dla lotnisk

Temat zmiany

Data
stosowania

Rozporządzenie (UE) 2020/469 (a)

z dnia 14.02.2020 r.

Globalny format raportowania format (GRF)

12.08.2021

Dane lotnicze

27.01.2022

Procedury lotu

27.01.2022

Rozporządzenie (UE) 2020/1234 (b)

z dnia 9.06.2020 r.

Służba zarządzania płytą postojową (AMS)

20.03.2022

Rozporządzenie (UE) 2020/2148 (c)

z dnia 9.11.2020 r.

Bezpieczeństwo drogi startowej

7.01.2021

Globalny format raportowania format (GRF)

12.08.2021

Dane lotnicze

27.01.2022

Decyzja EASA ED 2020/009/R (d)

z dnia 15.02.2020 r.

(Zmiana nr 3 do AMC i GM)

Wymagania medyczne i sprawnościowe dla personelu lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej

16.07.2020

Decyzja EASA ED 2020/021/R (e)

z dnia 14.12.2020 r.

(Zmiana nr 4 do AMC i GM)

Służba zarządzania płytą postojową (AMS)

20.03.2022

Decyzja EASA ED 2021/003/R (f)

z dnia 4.03.2021

(Zmiana nr 5 do AMC i GM)

Bezpieczeństwo drogi startowej

5.03.2021

Globalny format raportowania format (GRF)

12.08.2021

Dane lotnicze

27.01.2022

Służba zarządzania płytą postojową (AMS)

20.03.2022

Decyzja ED 2021/004/R (g)

z dnia 4.03.2021

(Wydanie 5 CS i GM)

Globalny format raportowania format (GRF)

12.08.2021

 

W czerwcu br. EASA opublikowała na stronie internetowej Agencji aktualną wersję dokumentu Easy Access Rules for Aerodromes (Regulation (EU) No 139/2014)”, który stanowi skonsolidowaną wersję wszystkich przepisów lotniskowych i w tej wersji obejmuje nowe wymagania KE i EASA, także te, które wchodzą w życie najbliższej przyszłości.

Urząd Lotnictwa Cywilnego również zaktualizował i zamieścił na stronie internetowej, w zakładce lotniska, polską wersję tego dokumentu: „Łatwo Dostępne Przepisy dla Lotnisk (Rozporządzenie (UE) 139/2014)”, która także zawiera ostatnie zmiany przepisów, włącznie z tymi, które wchodzą w życie później. W polskiej wersji dokumentu przyjęto nieco inny sposób oznaczenia zmian, niemniej jednak obie wersje dokumentu się uzupełniają i pozwalają jednoznacznie zidentyfikować wprowadzane zmiany.

Jak wspomniano wyżej, przedmiotowe przepisy UE dotyczą przede wszystkim lotnisk podlegających certyfikacji zgodnie z wymaganiami unijnymi (art. 2 lit. e rozporządzenia (UE) 2018/1139), których w Polsce jest 14. Niemniej jednak, nowe wymagania w pewnym zakresie dotyczą także pozostałych lotnisk, podlegających obecnie przepisom krajowym. Chodzi tu o Rozporządzenie (UE) 2020/469, które wprowadza nowe wymagania dla Służby Informacji Lotniczej (AIS), w tym także dotyczące danych lotniczych oraz Globalnego formatu raportowania format (GRF). Po wejściu w życie tych przepisów, każdy podmiot (w tym lotnisko), który ma publikować informacje i dane lotnicze w produkcie informacji lotniczej (dawniej ZPIL), czyli w AIP, NOTAM, SNOWTAM, itd., będzie musiał spełniać wymagania rozporządzenia (UE) 2017/373, a nie Załącznika 15 ICAO, jak dotychczas.

 

Przepisy UE zmieniające wymagania dla lotnisk

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/469 z dnia 14 lutego 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 923/2012, rozporządzenie (UE) nr 139/2014 i  rozporządzenie (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dotyczących zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej, projektowania struktur przestrzeni powietrznej i jakości danych, bezpieczeństwa drogi startowej oraz uchylającego rozporządzenie nr  73/2010

 

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do warunków i  procedur składania deklaracji przez organizacje odpowiedzialne za zapewnianie służby zarządzania płytą postojową

 

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do bezpieczeństwa dróg startowych i do danych lotniczych

 

Executive Director Decision 2020/009/R of 15 July 2020 issuing the following: Amendment 3 to Issue 1 of the Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Regulation (EU) No 139/2014 ‘AMC & GM to Authority, Organisation and Operations Requirements for Aerodromes — Issue1, Amendment 3’

 

Executive Director Decision 2020/021/R of 14 December 2020 issuing Amendment 4 to Issue 1 of the Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Commission Regulation (EU) No 139/2014 ‘AMC and GM to Authority, Organisation and Operations Requirements for Aerodromes — Issue 1, Amendment 4’

 

Executive Director Decision 2021/003/R of 4 March 2021 issuing the following: Amendment 5 to the Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Commission Regulation (EU) No 139/2014 ‘AMC and GM to Authority, Organisation and Operations Requirements for Aerodromes — Issue 1, Amendment 5’

 

Executive Director Decision 2021/004/R of 4 March 2021 issuing the following: Issue 5 of the Certification Specifications and Guidance Material for Aerodrome Design (CS-ADR-DSN) ‘CS-ADR-DSN Issue 5’

 

 

Ww. przepisy UE dostępne są na stronach internetowych:

https://www.easa.europa.eu/regulations#regulations-adr---aerodromes,

https://eur-lex.europa.eu.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies