29 kwietnia 2022 r. w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów uchylające rozporządzenie w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym.
***
25 kwietnia 2022 r. zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym.
Rozporządzenie, ze względu na przewidywany od 1 maja 2022 r. brak ciągłości zapewnienia służb żeglugi powietrznej w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa/Modlin, ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu lotniczego przy jednoczesnym zagwarantowaniu jak największej dostępności regularnych połączeń lotniczych.
Od 1 maja br. operacje lotnicze w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz Modlinie mogą być wykonywane od godz. 9.30 do 17.00 czasu lokalnego. Przylot samolotu, który tego samego dnia planuje wylot musi nastąpić nie później niż do godziny 15:45 czasu lokalnego.
Zgodnie z rozporządzeniem w celu zapewnienia największej możliwej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo mają operacje lotnicze na kierunkach:
1) Londyn - Heathrow (EGLL);
2) Londyn - Luton (EGGW);
3) Londyn - Stansted (EGSS);
4) Frankfurt (EDDF);
5) Nowy Jork (KJFK);
6) Chicago (KORD);
7) Paryż (LFPG);
8) Bruksela (EBBR);
9) Stambuł (LTFM);
10) Rzym (LIRF);
11) Amsterdam (EHAM);
12) Toronto (CYYZ);
13) Dubaj (OMDB);
14) Incheon (RKSI);
15) Monachium (EDDM);
16) Rzeszów (EPRZ);
17) Wiedeń (LOWW);
18) Tel Awiw (LLBG);
19) Oslo (ENGM);
20) Zurich (LSZH);
21) Dublin (EIDW);
22) Kopenhaga (EKCH);
23) Budapeszt (LHBP);
24) Wilno (EYVI);
25) Praga (LKPR);
26) Bukareszt (LROP);
27) Düsseldorf (EDDL);
28) Barcelona (LEBL);
29) Lizbona (LPPT);
30) Tbilisi (UGTB);
31) Berlin (EDDB);
32) Szczecin-Goleniów (EPSC).
Na wymienionych trasach dopuszcza się priorytetowe wykonanie operacji lotniczej startu lub lądowania wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021.
Dodatkowe loty na lotniska w Warszawie i Modlinie mogą być wykonywane na innych trasach pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.
W związku z tym, że w czasie przewidywanej pracy lotnisk (od 9.30 do 17.00) w ciągu godziny może się odbyć do 24 operacji lotniczych (start i lądowanie), to dziennie będzie można zrealizować do 180 operacji lotniczych.
Po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów).
Mając na uwadze zachowanie zasady proporcjonalności i niedyskryminacji oraz dotychczasowy stosunek liczby operacji wykonanych na lotnisku w Modlinie do liczby operacji wykonanych w TMA Warszawa w latach 2019-2021, lotnisko otrzyma możliwość wykorzystania 10 proc. dostępnej puli wolnych operacji. Oznacza to możliwość wykonania z lotniska w Modlinie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie.
W przypadku lotniska Chopina w Warszawie po wykorzystaniu slotów na priorytetowe operacje określone w rozporządzeniu, powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie. Przydział slotów na te operacje będzie dokonywany przez niezależnego koordynatora Lotniska Chopina w Warszawie, który będzie działać w szczególności na podstawie przepisów rozporządzenia unijnego nr 95/93. Koordynator jest organem niezależnym od zarządzającego portem lotniczym, przewoźników lotniczych, władz państwa oraz służb żeglugi powietrznej. Aktualnie koordynatorem Lotniska Chopina w Warszawie jest Airport Coordination Limited.
Informacja o przewoźnikach lotniczych obsługujących trasy priorytetowe została opublikowana w Dzienniku Urzędowym oraz Biuletynie Informacji Publicznej ULC.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2022 r. i obowiązuje do 31 maja 2022 r.
W przypadku pytań dotyczących lotów zaplanowanych w dniach od 1 do 31 maja 2022 r. prosimy o bezpośredni kontakt z przewoźnikiem lotniczym.