13.07.2009 Aktualizacja: 08.10.2012

PART-FCL

W Kolonii odbyło się spotkanie standaryzacyjne przedstawicieli władz lotniczych dotyczące przepisów PART-FCL.

Spotkani zorganizowała Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego.

Podczas spotkania omówiono m.in.:

  • Wyniki Raportu za rok 2008 dotyczącego przeprowadzonych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego audytów standaryzacyjnych poszczególnych nadzorów lotniczych;
  • oraz założenia dotyczące procesu standaryzacji z zakresu przepisów FCL.

W roku 2008 EASA przeprowadziła 11 audytów z zakresu FCL w ramach których zidentyfikowała 46 niezgodności. Podkreślić należy fakt, że żadna
ze stwierdzonych niezgodności nie została zakwalifikowana jako mająca bezpośredni wpływ na poziom bezpieczeństwa lotniczego. Głównym problemem jest obecnie brak implementacji ostatnich wersji JAR-FCL co skutkuje znacznymi różnicami pomiędzy standardami stosowanymi w poszczególnych krajach członkowskich. Wynika to z braku przepisów w systemie JAA nakazujących poszczególnym państwom implementowanie poprawek, co w konsekwencji powoduje brak harmonizacji w procesie licencjonowania i certyfikacji pomiędzy poszczególnymi nadzorami lotniczymi i ma bezpośredni wpływ na pilotów oraz organizacje lotnicze. Generuje to szczególnie kłopotliwe sytuacje, gdy szkolenie lotnicze realizowane jest w kraju nie będącym krajem wydania licencji, a standardy szkoleniowe w tych krajach nie pokrywają się.

Kolejnym zidentyfikowanym problemem jest fakt, że po przeprowadzonym audycie standaryzacyjnym poszczególne nadzory lotnicze nie wprowadzają akcji korekcyjnej celem zamknięcia niezgodności uniemożliwiając tym samym zakończenie procesu audytu standaryzacyjnego. Do 31 marca br. tylko 13 niezgodności zostało zamkniętych z 46 stwierdzonych w roku 2008.

Przedstawiciele EASA poinformowali, że:

  • W celu niedopuszczenia do obniżenia poziomu bezpieczeństwa w zakresie FCL po rozwiązaniu JAA 30 czerwca br., EASA będzie kontynuowała proces standaryzacji oparty o JAR-FCL do czasu wprowadzenia aktów wykonawczych (Implementing Rules – IR) ze wspomnianego zakresu. Prowadzenie tych działań będzie możliwe dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy Directorate-General for Energy and Transport (European Commission) i EASA (Source: Letter of 10 March 2009 – EASA.2009(D)57997 signed by Daniel Calleja Crespo – DG TREN– Director of Air Transport and Patrick Goudou – EASA – Executive Director).
  • W celu podniesienia poziomu harmonizacji z zakresu FCL raporty z przeprowadzonych audytów poszczególnych państw przesyłane będą w całości do wszystkich nadzorów lotniczych państw członkowskich. Niezamknięte niezgodności mogą być podstawą do nieuznania szkolenia, uprawnienia bądź licencji przez inne państwo w przypadku stwierdzenia, że stosowane standardy znacznie się różnią.
  • Zamknięcie audytu standaryzacyjnego dokonywane będzie po przeprowadzeniu audytu weryfikującego (fallow-up visit) przez przedstawiciela EASA.
  • Celem uzyskania pełnego zobrazowania działalności poszczególnych nadzorów lotniczych – na prośbę Komisji Europejskiej – EASA wykonywać będzie audyty standaryzacyjne w pełnym zakresie FCL, OPS, PART-M, PART-145, PART-66, PART-147 „Global Approch”.

Poniżej prezentujemy Państwu zestawienie różnic pomiędzy przepisami JAR-FCL, a zapisami zawartymi w projektach przepisów wykonawczych Notice of Proposed Amendments – NPA – FCL:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 spowodowało przejęcie przez EASA wszystkich funkcji dotychczas wykonywanych przez JAA w zakresie licencjonowania personelu lotniczego, certyfikacji ośrodków szkolenia lotniczego oraz centrów medycyny lotniczej. Ponadto, w celu standaryzacji wypełnienia zobowiązań wynikających z Konwencji Chicagowskiej EASA opracuje i wdroży akty wykonawcze (IR) w zakresie licencji i uprawnień personelu lotniczego zawartych w Załączniku 1 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym. Tak więc, oprócz opracowania IR w zakresie samolotów i śmigłowców, które będą oparte na wytycznych zawartych w JAR-FCL, EASA opracuje IR dotyczące szkolenia i licencjonowani personelu na statkach powietrznych takich jak: pionowzloty, sterowce balony oraz szybowce.
  • W zakresie samolotów, śmigłowców, balonów oraz szybowców zostanie wprowadzony nowy typ licencji: Licencja pilota rekreacyjnego (LPL – Leisure Pilot Licence), a w zakresie samolotów i śmigłowców dodatkowo Podstawowa Licencja pilota rekreacyjnego (Basic LPL).
  • Istotną zmianą jest umożliwienie pilotom z  Licencją PPL (Licencja pilota turystycznego) posiadającym uprawnienie instruktora pilota (FI) prowadzenia szkolenia lotniczego w zakresie Basic LPL, LPL oraz PPL za wynagrodzeniem.
  • W stosunku do JAR-FCL, PARTY wprowadzą nowe uprawnienie dotyczące wykonywania lotów w terenie górzystym:
    • Uprawnienie do wykonywania startów i lądowań w terenie górzystym bez pokrywy śnieżnej na pasie startowym;
    • Uprawnienie do wykonywania startów i lądowań w terenie górzystym z pokrywą śnieżną na pasie startowym.
  • W stosunku do JAR-FCL, PARTY wprowadzą do porządku prawnego poniżej wymienione uprawnienia, które do tej pory były ujęte w przepisach poszczególnych władz lotniczych:
    • Uprawnienie do lotów akrobacyjnych;
    • Uprawnienie do lotów połączonych z holowaniem statku powietrznego oraz z  holowaniem transparentów;
    • Uprawnienie do lotów doświadczalnych (2 kategorie).
  • W celu zmniejszenia kosztów administracyjnych organizacji lotniczych, PARTY ujednolicą wymagania dotyczące systemu zarządzania, co w konsekwencji umożliwi podmiotowi lotniczemu uzyskanie odpowiednich certyfikatów w zakresie OPS oraz FCL bez konieczności utworzenia dwóch oddzielnych komórek zarządzających poszczególnymi zakresami działalności lotniczej.
  • Obecnie, członek personelu lotniczego może posiadać tylko jedną licencję wydaną zgodnie z regulacjami JAR-FCL. Ograniczenie to odnosi się do kategorii statków powietrznych. Tak więc, pilot posiadający uprawnienia do wykonywania lotów zarówno na samolotach i śmigłowcach musi posiadać dwie licencje. PARTY wprowadzą zasadę, że pilot może posiadać tylko jedną licencję niezależnie od posiadanych uprawnień (niezależnie od kategorii statków powietrznych).
  • W chwili obecnej instruktorem pilotem może być osoba posiadająca uprawnienie instruktora wpisane do licencji (FI, TRI). Po wydaniu PART-FCL instruktorzy posiadać będą odpowiednie certyfikaty, a nie jak do tej pory uprawnienia.
  • Egzaminatorzy szkolenia praktycznego, którzy obecnie wyznaczani są na zasadzie upoważnień po wprowadzeniu PART_FCL będą zobowiązani posiadać odpowiednie certyfikaty (podobnie jak instruktorzy piloci). Podkreślić należy fakt, że certyfikaty wydawane będą pilotom po spełnieniu wymagań zawartych w Części K, a nie jak do tej pory na zasadzie uznaniowości i delegowania przez Władzę Lotniczą.
  • Certyfikaty organizacji lotniczych wydawane będą bez limitu czasowego. Władza Lotnicza zobowiązana będzie do przeprowadzenia przynajmniej raz na 24 miesiące kontroli (także bez powiadomienia podmiotu kontrolowanego), a w przypadku centrów medycyny lotniczej raz na 36 miesięcy.
  • Istotną zmianą jest też wykaz osób nominowanych przez Władzę Lotniczą w ośrodkach szkolenia lotniczego, który ogranicza się tylko do Kierownika Szkolenia (HT). Szef Instruktorów Szkolenia Praktycznego oraz Szef Szkolenia Instruktorów Szkolenia Teoretycznego wyznaczani będą przez Ośrodek Szkolenia.
  • Władza lotnicza powinna posiadać system umożliwiający prowadzenie analizy stwierdzonych niezgodności pod względem poziomu bezpieczeństwa. W przypadku stwierdzenia niezgodności kategorii 1 i 2, Władza Lotnicza zobowiązana jest podjąć odpowiednie działania prewencyjne oraz nałożyć kary finansowe (zgodnie z art. 68 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008).

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies