22.03.2023 Aktualizacja: 05.03.2024

Procedury wpisu, zmiany danych oraz wykreślenia statku powietrznego

Departament Techniki Lotniczej przypomina o obowiązku spełniania formalnych wymagań dotyczących sposobu reprezentowania strony, ustalonych w przepisach prawa, w przypadku składania pism i wniosków do Urzędu.
Osoby prawne, występujące w postępowaniu administracyjnym jako strony, działają przez swoich ustawowych lub statutowych przedstawicieli zgodnie z reprezentacją wynikającą z KRS.

Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, strona postępowania może również działać przez pełnomocnika. W takich przypadkach do akt każdej sprawy powinien zostać dołączony oryginał pełnomocnictwa albo jego kopia poświadczona za zgodność przez notariusza. Zgodnie z przepisami ustawy o opłacie skarbowej złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej. Potwierdzenie wniesienia opłaty należy dołączyć do składanego pełnomocnictwa.

Stwierdzone braki będą skutkować wezwaniem do ich usunięcia w określonym czasie, a ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.


1. Pierwsza rejestracja statku powietrznego.

Właściciel/użytkownik sprzętu lotniczego, zamierzający dokonać wpisu statku powietrznego do rejestru, w pierwszej kolejności powinien zarezerwować znak rozpoznawczy, podając dane niezbędne do właściwej kwalifikacji statku powietrznego.

Uwaga: Rezerwacja znaku rozpoznawczego nie upoważnia do wykonywania lotów statkiem powietrznym. Dokonując rezerwacji znaku dla określonego statku powietrznego Prezes Urzędu nie weryfikuje merytorycznie podanych przez wnioskodawcę danych dotyczących statku powietrznego. W szczególności Prezes Urzędu nie weryfikuje poprawności zadeklarowanej przez wnioskodawcę klasy czy kategorii/podkategorii statku powietrznego. Powyższe badane jest dopiero w postępowaniu o wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych. Rezerwacja znaku nie przesądza zatem o rozstrzygnięciu ewentualnego wniosku o wpis i nie stanowi gwarancji uzyskania takiego wpisu.

Następnie, należy wystąpić do Wydziału Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych ULC z pisemnym zgłoszeniem.

Do zgłoszenia należy dołączyć fotografie statku powietrznego lub ich zapis cyfrowy z naniesionym polskim znakiem rozpoznawczym spełniającym kryteria opisane w Rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie rejestru cywilnych statków powietrznych, znaków i napisów umieszczanych na statkach powietrznych oraz wykazu znaków rozpoznawczych wykorzystywanych do lotów przez statki powietrzne niewpisane do rejestru cywilnych statków powietrznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 596). oraz:

  1. oświadczenie, że statek powietrzny nie jest zarejestrowany w rejestrze innego państwa;
  2. dokumenty potwierdzające istnienie wobec statku powietrznego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych;
  3. dokument odprawy celnej SAD (dla statków sprowadzanych spoza UE).

Podstawa prawna:

  1. art. 37 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642).
  2. §2 ust. 2 lit. a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie rejestru cywilnych statków powietrznych, znaków i napisów umieszczanych na statkach powietrznych oraz wykazu znaków rozpoznawczych wykorzystywanych do lotów przez statki powietrzne niewpisane do rejestru cywilnych statków powietrznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 596)

Informacje uzupełniające:

Zgłoszenie oraz dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych powinny być złożone w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu  albo w uwierzytelnionych notarialnie odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.

Formularze wniosku o rezerwację oraz zgłoszenia o wpis lub zmianę danych wpisanych do rejestru dostępne są pod adresem:

Formularze wniosków oraz zgłoszeń

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za rezerwację znaku rozpoznawczego, wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych oraz akceptację umowy z użytkownikiem innym niż właściciel są dostępne na stronie ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe


2. Zmiana danych wpisanych do rejestru.

Zmiana danych wpisanych nie wymaga uprzedniego złożenia wniosku o rezerwację znaku rozpoznawczego. Zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się oryginalne świadectwo rejestracji oraz pisemne zgłoszenie o dokonanie zmiany.

W przypadku zmiany właściciela lub wpisu użytkownika statku powietrznego, zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się również dokument potwierdzający własność lub umowę z użytkownikiem potwierdzającą faktyczne władanie statkiem powietrznym.

W przypadku zmiany danych technicznych statku powietrznego zawartych w świadectwie zdatności do lotu, zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się również dokument potwierdzający, że zmiana ta została zatwierdzona przez Prezesa Urzędu albo Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, jeżeli zmiana wymaga takiego zatwierdzenia. Użytkownik statku powietrznego inny niż właściciel, zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa również pełnomocnictwo właściciela statku powietrznego upoważniające do zgłoszenia zmiany.

Podstawa prawna: §5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie rejestru cywilnych statków powietrznych, znaków i napisów umieszczanych na statkach powietrznych oraz wykazu znaków rozpoznawczych wykorzystywanych do lotów przez statki powietrzne niewpisane do rejestru cywilnych statków powietrznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 596).

Informacje uzupełniające:

Zgłoszenie oraz dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych powinny być złożone w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu  albo w uwierzytelnionych notarialnie odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.

Formularz zgłoszenia o wpis lub zmianę danych wpisanych do rejestru dostępny jest pod adresem Formularze wniosków oraz zgłoszeń

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za wymianę świadectwa rejestracji oraz akceptację umowy z użytkownikiem innym niż właściciel są dostępne na stronie ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe.


3. Wykreślenie statku powietrznego.

Wykreślenie statku powietrznego z rejestru następuje na wniosek właściciela lub z urzędu, jeżeli:

1) statek powietrzny przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 35 ust. 1 i 2;

2) statek powietrzny zaginął i w ciągu 3 miesięcy nie został odnaleziony lub został odnaleziony, lecz znajduje się w miejscu niedostępnym;

3) statek powietrzny uległ zniszczeniu lub utracił trwale zdatność do lotów;

4) statek podlega wpisowi do obcego rejestru;

5) mimo zaistnienia odpowiednich okoliczności nie obowiązuje porozumienie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 lub 2 ustawy – Prawo lotnicze.

Wykreślenie statku powietrznego następuje w drodze decyzji administracyjnej. W przypadku konieczności uzyskania dodatkowo zaświadczenia o wykreśleniu urządzenia latającego z ewidencji w wersji dwujęzycznej (polski/angielski) należy uiścić opłatę lotniczą zgodnie z aktualną tabelą opłat lotniczych. Potwierdzenie dokonania opłaty lotniczej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.

Formularz wniosku o wykreślenie z rejestru dostępny jest pod adresem Formularze wniosków oraz zgłoszeń

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies