Wytyczne Prezesa ULC dotyczące włączenia urządzeń lotniczych do kategorii eksperymentalnej i amatorskiej
Informujemy, że w Dzienniku Urzędowym ULC zostały opublikowane wytyczne nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 19 stycznia 2022 r. w sprawie warunków włączenia statków powietrznych klasy urządzenie latające do kategorii Eksperymentalna (K6E) (Dz.U. ULC pozycja 2022.5), oraz wytyczne nr 8 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2022 r. w sprawie warunków włączenia statków powietrznych klasy urządzenie latające do kategorii Amatorska (K6A) (Dz.U. ULC pozycja 2022.36).
Wytyczne są materiałem doradczym dla osób i organizacji, które:
- planują lub prowadzą budowę statków powietrznych w warunkach amatorskich,
- budują prototypy statków powietrznych,
- dokonują modyfikacji statków powietrznych w celach naukowych, badawczych lub eksperymentalnych,
- zamierzają zakupić lub importować statek powietrzny i planują złożyć wniosek o jego wpis do ewidencji statków powietrznych w tych kategoriach.
Wytyczne wskazują na akty prawne, które mają zastosowanie przy tego rodzaju czynnościach oraz zawierają kryteria włączenia statków powietrznych do poszczególnych kategorii, takie jak:
- procentowy udział budowy statku powietrznego przez amatora,
- dopuszczalny sposób wykorzystania takiego statku powietrznego,
- dopuszczalne cele modyfikacji,
Brak spełnienia zawartych w wytycznych przesłanek zakwalifikowania statku powietrznego do określonej kategorii jest podstawą odmowy wpisania do ewidencji statku powietrznego w takiej kategorii. Zapoznanie się z wytycznymi pozwoli zainteresowanym na uniknięcie inwestycji, których nie będzie można wpisać do ewidencji cywilnych statków powietrznych.
***
INFORMACJA OGÓLNA
(dotyczy urządzeń latających)
Obecnie obowiązujące rozporządzenie w omawianym zakresie to Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1497 ).
http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/1497
Przydatne będzie też rozporządzenie o klasyfikacji statków powietrznych. Poniżej link do Dz.U. z 2018 r. poz. 1568 zawierającego Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie klasyfikacji statków powietrznych.
http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1568
Klasa | Kategoria | Podkategoria |
Dodatkowa charakterystyka |
||
UL. Urządzenie latające
|
K6 | H. Historyczna |
UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu |
UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy |
UL-P1.: - R. Ratowniczy - J1. Główny - J2. Zapasowy UL-P3. - MTOM >25 kg) K6. - MTOM ≤600 kg K4. – Dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 |
A. Amatorska | |||||
R. Replika | |||||
E. Eksperymentalna | |||||
K4. Kwalifikowane | |||||
UL-P25 Spadochron towarowy | |||||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu | Masa własna ≤70 kg | ||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem | Masa własna ≤115 kg |