Art. 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną zezwala na transport drogą powietrzną materiałów promieniotwórczych, których taki transport zgodnie z pkt 4.2 Załącznika 18 oraz z Częścią 1 Instrukcji Technicznych jest zakazany, pod warunkiem uzyskania:
zatwierdzenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki – zgodnie z pkt 2.1.2 Załącznika 18 oraz z Częścią 1, Rozdział 1 Instrukcji Technicznych.
Na podstawie art. 10 ust. 1 nn. ustawy zatwierdzenie jest udzielane na wniosek zainteresowanego podmiotu na:
- czas nieokreślony
- okres 30 dni.
Wniosek zawiera:
- firmę wnioskodawcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej – imię i nazwisko oraz adres zamieszkania;
- określenie przedmiotu zatwierdzenia;
- określenie czasu, na jaki ma być udzielone zatwierdzenie;
- uzasadnienie konieczności uzyskania zatwierdzenia.
Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną określonych w pkt 2.1.2 Załącznika 18 oraz w Instrukcjach Technicznych, niezbędne do udzielenia wnioskowanego zatwierdzenia, a także dowód uiszczenia opłaty.
Opłata za czynności urzędowe:
Zgodnie z art. 43 nn. ustawy opłacie podlegają czynności urzędowe wykonywane przez Prezesa PAA w związku z udzieleniem zatwierdzenia na:
- czas nieokreślony – 60 000 zł;
- okres 30 dni – 6 000 zł.
Opłatę należy wnieść na rachunek bankowy Państwowej Agencji Atomistyki:
NBP O/O Warszawa
35 1010 1010 0087 4522 3100 0000
CODE SWIFT – NBPLPLPW
Tytuł przelewu: Zatwierdzenie Ustawa DG
Zgodnie z art. 44 ust. 2 nn. ustawy opłatę uiszcza się bez względu na wynik czynności urzędowej. Nieuiszczenie opłaty skutkuje pozostawieniem sprawy bez rozpoznania.
Wniosek oraz dokumenty dołączane do wniosku lub ich kopie muszą być składane w języku polskim.
Zgodnie z art. 10 ust. 4 nn. ustawy Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, kierując się koniecznością zapewnienia bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych, może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia w wyznaczonym terminie dodatkowych danych i dokumentów, które potwierdzają spełnienie warunków transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną.
Wnioski wraz z dokumentacją można złożyć:
1. osobiście:
Kancelaria Ogólna Państwowej Agencji Atomistyki
ul. Bonifraterska 17
00-203 Warszawa
2. tradycyjnie pocztą:
Departament Ochrony Radiologicznej Państwowej Agencji Atomistyki:
ul. Bonifraterska 17
00-203 Warszawa
3. epuap:
/PAAtom/SkrytkaESP
Wszelkie zapytania dotyczące udzielenia zatwierdzenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki prosimy kierować do Departamentu Ochrony Radiologicznej:
na adres email: lub telefonicznie: 22 556-28-30
Udzielenie zatwierdzenia
Zgodnie z art. 11 nn. ustawy Prezes PAA udziela zatwierdzenia, w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli zostały spełnione warunki określone w pkt 2.1.2 Załącznika 18 oraz w Instrukcjach Technicznych oraz wymagania określone w art. 6 ust. 2–5 nn. ustawy.
Odmowa udzielenia zatwierdzenia
Zgodnie z art. 11 ust. 2 nn. ustawy Prezes PAA odmawia udzielenia zatwierdzenia, w drodze decyzji administracyjnej.
Braki formalne do wniosku
Zgodnie z art. 11 ust. 6 nn. ustawy w wezwaniu do uzupełnienia wniosku, Prezes Państwowej Agencji Atomistyki wskazuje termin uzupełnienia braków. W przypadku niecierpiącym zwłoki treść wezwania może zostać ogłoszona ustnie i utrwalona w aktach sprawy w formie adnotacji.
Cofnięcie zatwierdzenia
Zgodnie z art. 11 ust. 3 nn. ustawy Prezes PAA cofa zatwierdzenie, w drodze decyzji administracyjnej, w przypadku stwierdzenia w protokole kontroli transportu materiałów promieniotwórczych niezgodności poziomu 1 oraz w przypadku, o którym mowa w art. 39 ust. 1 nn. ustawy.
Decyzje, o których mowa w art. 11 ust. 2 i 3 nn. ustawy, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
W sprawach w przedmiocie zatwierdzenia, o którym mowa w art. 5 pkt 3, nie stosuje się przepisu art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24 i 974).