22.03.2023 Aktualizacja: 26.06.2023

Procedury wpisu, zmiany danych oraz wykreślenia urządzenia latającego


1. Pierwszy wpis do ewidencji urządzenia latającego.

Właściciel/użytkownik sprzętu lotniczego, zamierzający dokonać wpisu urządzenia latającego do ewidencji, w pierwszej kolejności powinien zarezerwować znak rozpoznawczy, podając dane niezbędne do właściwej kwalifikacji urządzenia latającego.

Do korespondencji z ULC w przedmiotowej sprawie należy skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie Formularze wniosków oraz zgłoszeń

Uwaga:    Rezerwacja znaku rozpoznawczego nie upoważnia do wykonywania lotów statkiem powietrznym. Dokonując rezerwacji znaku dla określonego statku powietrznego Prezes Urzędu nie weryfikuje merytorycznie podanych przez wnioskodawcę danych dotyczących statku powietrznego. W szczególności Prezes Urzędu nie weryfikuje poprawności zadeklarowanej przez wnioskodawcę klasy czy kategorii/podkategorii statku powietrznego. Powyższe badane jest dopiero w postępowaniu o wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych. Rezerwacja znaku nie przesądza zatem o rozstrzygnięciu ewentualnego wniosku o wpis i nie stanowi gwarancji uzyskania takiego wpisu.

Po otrzymaniu informacji o rezerwacji znaku rozpoznawczego należy wystąpić do Wydziału Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych ULC z pisemnym zgłoszeniem (którego wzór znajduje się na stronie Formularze wniosków oraz zgłoszeń), które powinno zawierać m.in:

  • imię i nazwisko albo nazwę (firmę) oraz adres zamieszkania albo siedziby i korespondencyjny właściciela urządzenia latającego,
  • imię i nazwisko albo nazwę (firmę) oraz adres zamieszkania albo siedziby i korespondencyjny osoby faktycznie władającej urządzeniem latającym na podstawie umowy z właścicielem,
  • dane urządzenia latającego obejmujące:
  • typ, model lub nazwę;
  • oznaczenie fabryczne (jeżeli jest inne niż określone w typie, modelu lub nazwie);
  • podkategorię i kategorię;
  • numer seryjny;
  • zatwierdzenie typu, wydane przez właściwy organ państwa projektu albo innego państwa UE, poświadczającego jakie wymagania techniczne urządzenie latające spełnia,
  • producenta urządzenia latającego:
  • imię i nazwisko albo nazwę i adres,
  • aktualne podstawowe dane techniczne urządzenia latającego pozwalające określić jego rodzaj i charakterystykę, np.:
  • masę własną lub maksymalną masę do startu (MTOM);
  • rodzaj napędu;
  • rodzaj konstrukcji;
  • liczbę miejsc;
  • dane dotyczące silnika i śmigła.

Do zgłoszenia należy dołączyć:

  1. Dla motolotni oraz lotni, paralotni i motoparalotni:
  • fotografie urządzenia latającego (z przodu i z boku) o wymiarach 10×15 cm lub ich zapis cyfrowy.

Uwaga: motolotnie objęte są obowiązkiem wpisu do ewidencji, natomiast lotnie, paralotnie oraz motoparalotnie mogą być do ewidencji wpisane na wniosek właściciela).

  1. Dla pozostałych urządzeń latających objętych obowiązkiem wpisu do ewidencji:
  • 2 fotografie urządzenia latającego (z przodu i z boku) o wymiarach 10×15 cm lub ich zapis cyfrowy (widok od przodu i od tyłu przedstawiający obie strony UL z widocznymi naniesionymi znakami rozpoznawczymi) spełniającymi warunki określone w Załączniku Nr 8, Rozdział 2-4 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo Lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1497, dalej jako „rozporządzenie wyłączające”),
  • dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych, a także umowę z użytkownikiem innym niż właściciel, jeśli urządzenie latające jest przedmiotem takiej umowy;
  • w przypadku importowanego urządzenia latającego zaświadczenie właściwego organu państwa importu, że dany egzemplarz został wykreślony z rejestru albo że nigdy nie był wpisany do rejestru państwa importu.

Jednym z warunków dokonania wpisu urządzenia latającego do ewidencji jest również przedstawienie przez wnioskującego dokumentów, stanowiących dowody na spełnienie kryteriów umożliwiających włączenie urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii, o których mowa w rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 25, dalej jako „rozporządzenie w sprawie klasyfikacji”). 

Do zgłoszenia o wpis w kategorii kwalifikowana (K4) należy dołączyć dokumenty potwierdzające możliwość włączenia danego egzemplarza do wnioskowanej kategorii, w tym:

  • deklarację zgodności wydaną dla zgłaszanego egzemplarza, o której mowa w rozdziale 2, pkt. 2 ppkt. 2 załącznika nr 5a do rozporządzenia wyłączającego,
  • zdjęcie tabliczki znamionowej samolotu, o której mowa w rozdziale 4, pkt 4.1 ppkt 4 rozporządzenia wyłączającego,
  • zdjęcia tabliczek informacyjnych, o których mowa w załączniku 5a do rozporządzenia wyłączającego (np. w rozdziale 4, pkt 4.1 pkt 10),

Uwaga:    Załogowy statek powietrzny o MTOM>300 kg, który na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie klasyfikacji podlega wpisowi do ewidencji statków powietrznych prowadzonej przez Prezesa Urzędu, aby mógł zostać wpisany do tej ewidencji w kategorii kwalifikowana (K4), musi być objęty wydanym zatwierdzeniem typu, który jest wpisany na listę typów zatwierdzonych (LTZ), którą prowadzi Prezes Urzędu. Więcej informacji na temat uzyskania wpisu na listę typów zatwierdzonych znajduje się na stronie Ewidencja – informacja ogólna.

Warunki włączenia urządzenia latającego dla kategorii: eksperymentalna (K6E) oraz amatorska (K6A) wraz z wymaganiami dotyczącymi dokumentowania dowodów na włączenie do kategorii są opisane w:

  • Wytycznych Nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 19 stycznia 2022 r. w sprawie warunków włączenia statków powietrznych klasy urządzenie latające do kategorii Eksperymentalna (K6E);
  • Wytycznych Nr 8 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2022 r. w sprawie warunków włączenia statków powietrznych klasy urządzenie latające do kategorii Amatorska (K6A).

Dokumenty potwierdzające możliwość włączenia urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii można uzupełnić elektronicznie dołączając je do zgłoszenia na nośniku elektronicznym albo poprzez platformę epuap: /ULCPR/SkrytkaESP.

Uwaga:    formularz zgłoszenia o wpis/zmianę danych urządzenia latającego do ewidencji oraz wytyczne Prezesa Urzędu w sprawie warunków włączenia do kategorii K6E oraz K6A są dostępne pod adresami:

Formularze wniosków oraz zgłoszeń

Wytyczne (K6E)

Wytyczne (K6A)

Po stwierdzeniu możliwości włączenia urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii oraz sprawdzeniu kompletności zgłoszenia oraz wskazanych załączników wydaje się świadectwo ewidencji urządzenia latającego.

Podstawa prawna:

  1. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846 i 2185).
  2. Załącznik nr 5a oraz Załącznik nr 8 do rozporządzenia wyłączającego.

Informacje uzupełniające:

Zgłoszenie oraz dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych powinny być złożone w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu  albo w uwierzytelnionych notarialnie odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za rezerwację znaku rozpoznawczego, wpis do ewidencji oraz akceptację umowy z użytkownikiem innym niż właściciel są dostępne na stronie internetowej ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe. 

2. Zmiana danych wpisanych do ewidencji.

Zmiana danych wpisanych nie wymaga uprzedniego złożenia wniosku o rezerwację znaku rozpoznawczego. Zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się oryginalne świadectwo ewidencji oraz pisemne zgłoszenie o dokonanie zmiany.

W przypadku zmiany właściciela lub wpisu użytkownika urządzenia latającego, zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się również dokument potwierdzający własność, ograniczone prawo rzeczowe do statku powietrznego lub umowę z osobą faktycznie władającą urządzeniem latającym na podstawie umowy z właścicielem.

W przypadku zmiany danych technicznych urządzenia latającego zawartych w świadectwie ewidencji, składa się również dokumenty potwierdzające dokonanie takiej zmiany.

Podstawa prawna: Załącznik nr 8 – pkt 1.4.1 do rozporządzenia wyłączającego.

Wyżej wymienione dokumenty potwierdzające zmianę danych powinny być dołączone do zgłoszenia w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu  albo uwierzytelnionych notarialnie lub urzędowo odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za wymianę świadectwa ewidencji oraz akceptację umowy oddania w użytkowanie są dostępne na stronie internetowej ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe. 

Znaki rozpoznawcze na urządzeniach latających Urządzenia latające podlegające wpisowi do ewidencji otrzymują znak rozpoznawczy złożony z grupy czterech liter. Szczegółowe zasady dotyczące rozmieszczenia, wielkości, rodzaju liter i cyfr umieszczanych na urządzeniach latających zawarte są w Rozdziale 2, 3 oraz 4 Załącznika nr 8 do rozporządzenia wyłączającego.


3. Wykreślenie z ewidencji urządzenia latającego.

Wykreślenie urządzenia latającego z ewidencji statków powietrznych następuje:

a) z urzędu – w przypadku zniszczenia urządzenia latającego lub stałej utraty zdolności do wykonywania lotów;

b) na wniosek właściciela urządzenia latającego.

W przypadku konieczności uzyskania dodatkowo zaświadczenia o wykreśleniu urządzenia latającego z ewidencji w wersji dwujęzycznej (polski/angielski) należy uiścić opłatę lotniczą zgodnie z aktualną tabelą opłat lotniczych (tab. 1 cz. III pkt. 5). Potwierdzenie dokonania opłaty lotniczej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.

Podstawa prawna: § 5 ust. 4 rozporządzenia wyłączającego.

Uwaga: formularz wniosku o wykreślenie z rejestru/ewidencji dostępny jest pod adresem Formularze wniosków oraz zgłoszeń

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies