22.03.2023 Aktualizacja: 14.02.2025

Procedury wpisu, zmiany danych oraz wykreślenia urządzenia latającego

1. Wpis do ewidencji urządzenia latającego.

Uwaga. Poniższe informacje w zakresie wpisu do ewidencji dotyczą najczęstszych przypadków i mają na celu ułatwienie składania wniosku.

Właściciel/użytkownik sprzętu lotniczego, zamierzający dokonać wpisu urządzenia latającego do ewidencji, w pierwszej kolejności powinien zarezerwować znak rozpoznawczy, podając dane niezbędne do właściwej kwalifikacji urządzenia latającego.
Do korespondencji z ULC w przedmiotowej sprawie należy skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie Formularze wniosków oraz zgłoszeń - ULC

Uwaga: Rezerwacja znaku rozpoznawczego nie upoważnia do wykonywania lotów statkiem powietrznym. Dokonując rezerwacji znaku dla określonego statku powietrznego Prezes Urzędu nie weryfikuje merytorycznie podanych przez wnioskodawcę danych dotyczących statku powietrznego. W szczególności Prezes Urzędu nie weryfikuje poprawności zadeklarowanej przez wnioskodawcę klasy czy kategorii/podkategorii statku powietrznego. Powyższe badane jest dopiero w postępowaniu o wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych. Rezerwacja znaku nie przesądza zatem o rozstrzygnięciu ewentualnego wniosku o wpis i nie stanowi gwarancji uzyskania takiego wpisu.

Po otrzymaniu informacji o rezerwacji znaku rozpoznawczego należy wystąpić do Wydziału Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych ULC z pisemnym zgłoszeniem (którego wzór znajduje się na stronie Formularze wniosków oraz zgłoszeń - ULC), które powinno zawierać m.in:

• imię i nazwisko albo nazwę (firmę) oraz adres zamieszkania albo siedziby i korespondencyjny właściciela urządzenia latającego,
• imię i nazwisko albo nazwę (firmę) oraz adres zamieszkania albo siedziby i korespondencyjny osoby faktycznie władającej urządzeniem latającym na podstawie umowy z właścicielem,
• dane urządzenia latającego obejmujące:
• typ, model lub nazwę;
• oznaczenie fabryczne (jeżeli jest inne niż określone w typie, modelu lub nazwie);
• podkategorię i kategorię;
• numer seryjny;
• zatwierdzenie typu, wydane przez właściwy organ państwa projektu albo innego państwa UE, poświadczającego jakie wymagania techniczne urządzenie latające spełnia,
• producenta urządzenia latającego:
• imię i nazwisko albo nazwę i adres,
• aktualne podstawowe dane techniczne urządzenia latającego pozwalające określić jego rodzaj i charakterystykę, np.:

o masę własną lub maksymalną masę do startu (MTOM);
o liczbę miejsc;
o prędkość minimalną lub maksymalną (właściwą dla wnioskowanej podkategorii)
o rodzaj napędu;
o rodzaj konstrukcji;
o dane dotyczące silnika i śmigła.

W celu umożliwienia sklasyfikowania we wnioskowanej kategorii i podkategorii urządzenia latającego do zgłoszenia należy dołączyć:

• zdjęcie tabliczki znamionowej, o której mowa w załączniku 5a, pkt 4.1 ppkt 4 rozporządzenia wyłączającego.

Dla motolotni oraz lotni, paralotni i motoparalotni należy dołączyć:

• fotografie urządzenia latającego (z przodu i z boku) o wymiarach 10×15 cm lub ich zapis cyfrowy.

Dla ultralekkich statków powietrznych np.: UL-A, UL-G, UL-MG, UL-H, UL-AG, UL-B, UL-AS oraz w kategorii K5. Niekwalifikowane: UL-70, UL-115, UL-VTOL należy dołączyć:

• 2 fotografie urządzenia latającego (z przodu i z boku) o wymiarach 10×15 cm lub ich zapis cyfrowy (widok od przodu i od tyłu przedstawiający obie strony UL z widocznymi naniesionymi znakami rozpoznawczymi) spełniającymi warunki określone w Załączniku Nr 8, Rozdział 2-4 rozporządzenia wyłączającego,
• dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych, a także umowę z użytkownikiem innym niż właściciel, jeśli urządzenie latające jest przedmiotem takiej umowy;
• w przypadku importowanego urządzenia latającego zaświadczenie właściwego organu państwa importu, że dany egzemplarz został wykreślony z rejestru albo że nigdy nie był wpisany do rejestru państwa importu.

Jednym z warunków dokonania wpisu urządzenia latającego do ewidencji jest również spełnienie kryteriów umożliwiających włączenie urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii i podkategorii, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji.

W przypadku niżej wymienionych statków powietrznych kategorii K4. Kwalifikowana:

UL-PHG. Motolotnia
UL-PPGG. Motoparalotnia
UL-HG1. Lotnia bez napędu
UL-HG2. Lotnia z napędem
UL-PG. Paralotnia bez napędu
UL-PPG. Paralotnia z napędem

oraz w kategorii K5. Niekwalifikowana np.:

UL-70. Jednoosobowe bez napędu,
UL-115. Jednoosobowe z napędem,
UL-VTOL. Jednoosobowe pionowego startu i lądowania.

oceny dokonuje się na podstawie danych zawartych we wniosku.

 

W przypadku niżej wymienionych ultralekkich statków powietrznych:

UL-A. Ultralekki samolot
UL-G. Ultralekki szybowiec (E0/E1/E2)
UL-MG. Ultralekki motoszybowiec
UL-H. Ultralekki śmigłowiec
UL-AG. Ultralekki wiatrakowiec
UL-B. Ultralekki balon (F/T)
UL-AS. Ultralekki sterowiec

do zgłoszenia o wpis w kategorii K4. Kwalifikowana należy dołączyć dokumenty potwierdzające możliwość włączenia danego egzemplarza do wnioskowanej kategorii, w tym potwierdzające, że:

  1. statek powietrzny jest zgodny z typem wpisanym na Listę Typów Zatwierdzonych (LTZ) w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany, lub
  2. statek powietrzny objęty jest ważnym zagranicznym certyfikatem albo zatwierdzeniem typu innym niż certyfikat typu zgodny z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze, które zostały wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o wolnym Handlu (EFTA) - strony o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym zgodnym z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot zatwierdzający, np.:
    deklarację zgodności, o której mowa w załączniku 5a do rozporządzenia wyłączającego (pkt 2 ppkt 2) dla zgłaszanego egzemplarza lub
    • kopię ostatniego dokumentu poświadczającego zdatność do lotu pozwalającą powiązać dany egzemplarz z ważnym certyfikatem lub zatwierdzeniem typu
    oraz
    oświadczenie wnioskującego o braku modyfikacji powodujących niezgodność egzemplarza urządzenia latającego z certyfikatem lub zatwierdzeniem typu lub, w przypadku modyfikacji, zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu, wydane przez podmiot zatwierdzający.

W przypadku niespełnienia wymagań do sklasyfikowania urządzenia latającego w kategorii K4. Kwalifikowana należy rozważyć możliwość wnioskowania o wpis do kategorii K6E.Eksperymentalna.

Do zgłoszenia o wpis w kategorii K6E. Eksperymentalna należy dołączyć dokumenty potwierdzające możliwość włączenia danego egzemplarza do wnioskowanej kategorii, w tym potwierdzające spełnienie wymagań dla poniżej wskazanych przypadków:

Przypadek A:

Statek powietrzny, który spełnia mające zastosowanie wymagania dla potwierdzenia zdatności, o których mowa w Załączniku 5a rozporządzenia wyłączajacego oraz:

a) utracił ważność certyfikatu albo zatwierdzenia typu lub dla którego nie istnieje posiadacz certyfikatu albo zatwierdzenia typu, w przypadku typu, dla którego certyfikat albo zatwierdzenie typu zostały wydane przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub
b) nie jest zgodny, w wyniku wykonanych modyfikacji, z wydanym certyfikatem albo z zatwierdzeniem typu, lub z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot zatwierdzający.

 Przypadek B.

Statek powietrzny, który został specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, eksperymentalnych lub naukowych, zbudowany w pojedynczym egzemplarzu oraz został:

a) zbudowany według nowego, niewypróbowanego uprzednio projektu w celu badania nowatorskich lub niekonwencjonalnych cech tego projektu lub
b) zmodyfikowany w taki sposób, że podczas lotu należy się spodziewać właściwości lotnych znacząco różniących się od znanych dotychczas, w celu wyznaczenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i sterowania

 

Zgłoszenie na użytek własny.

Do zgłoszenia w przypadku wnioskowania o wpis do ewidencji w kategorii K6E.Eksperymentalna przez właściciela lub użytkownika użytkującego na własny użytek, a nie w jakichkolwiek celach zarobkowych, zgodnie z mającymi zastosowanie ograniczeniami użytkowania, należy dołączyć:

Przypadek A:

• Informację o dokonaniu oceny zdatności, której druk znajduje się pod linkiem Zdatność do lotu - ULC, oraz
• kopię ostatniego dokumentu poświadczającego zdatność do lotu pozwalającą ocenić spełnienie warunków, lub
• oświadczenie wnioskującego o niezgodności egzemplarza urządzenia latającego ze wskazanym certyfikatem lub zatwierdzeniem typu lub zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu ze wskazaniem modyfikacji / niezgodności.

Przypadek B:

• kopię ostatniego dokumentu poświadczającego zdatność do lotu pozwalającą ocenić spełnienie warunków

Zgłoszenie przez prowadzących działalność w zakresie projektowania i produkcji albo podmioty wyspecjalizowane.

W przypadku wnioskowania o wpis do ewidencji w kategorii K6E. Eksperymentalna przez podmiot, który zbudował lub zmodyfikował urządzenie latające i który posiada prawa do projektu statku powietrznego albo projektu typu statku powietrznego, z możliwością wprowadzania zmian w tym projekcie, który prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji albo jest podmiotem wyspecjalizowanym w prowadzeniu badań wyrobów, wpis do ewidencji dla przypadku B dokonywany jest po pozytywnej weryfikacji wniosku, z którego wynika spełnienie ww. warunków.

 

Warunki włączenia urządzenia latającego dla kategorii amatorska (K6A) wraz z wymaganiami dotyczącymi dokumentowania dowodów na włączenie do kategorii są opisane w:

Wytycznych Nr 8 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2022 r. w sprawie warunków włączenia statków powietrznych klasy urządzenie latające do kategorii Amatorska (K6A). Szczegółowa informacja w zakresie kategorii K6A.Amatorska w opracowaniu.

Uwaga: formularz zgłoszenia o wpis/zmianę danych urządzenia latającego do ewidencji oraz wytyczne Prezesa Urzędu w sprawie warunków włączenia K6A są dostępne pod adresami:

Formularze wniosków oraz zgłoszeń

Wytyczne (K6A)

Dokumenty potwierdzające możliwość włączenia urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii można uzupełnić elektronicznie dołączając je do zgłoszenia na nośniku elektronicznym albo poprzez platformę epuap: /ULCPR/SkrytkaESP.
Po stwierdzeniu możliwości włączenia urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii oraz sprawdzeniu kompletności zgłoszenia oraz wskazanych załączników wydaje się świadectwo ewidencji urządzenia latającego.
Podstawa prawna:

1. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31).
2. Załącznik nr 5a oraz Załącznik nr 8 do rozporządzenia wyłączającego.

Informacje uzupełniające:

Zgłoszenie oraz dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych powinny być złożone w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu albo w uwierzytelnionych notarialnie odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za rezerwację znaku rozpoznawczego, wpis do ewidencji oraz akceptację umowy z użytkownikiem innym niż właściciel są dostępne na stronie internetowej ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe.

 

2. Zmiana danych wpisanych do ewidencji.

Zmiana danych wpisanych nie wymaga uprzedniego złożenia wniosku o rezerwację znaku rozpoznawczego. Zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się oryginalne świadectwo ewidencji oraz pisemne zgłoszenie o dokonanie zmiany.
W przypadku zmiany właściciela lub wpisu użytkownika urządzenia latającego, zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się również dokument potwierdzający własność, ograniczone prawo rzeczowe do statku powietrznego lub umowę z osobą faktycznie władającą urządzeniem latającym na podstawie umowy z właścicielem.
W przypadku zmiany danych technicznych urządzenia latającego zawartych w świadectwie ewidencji, składa się również dokumenty potwierdzające dokonanie takiej zmiany.
Podstawa prawna: Załącznik nr 8 – pkt 1.4.1 do rozporządzenia wyłączającego.

Wyżej wymienione dokumenty potwierdzające zmianę danych powinny być dołączone do zgłoszenia w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu albo uwierzytelnionych notarialnie lub urzędowo odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za wymianę świadectwa ewidencji oraz akceptację umowy oddania w użytkowanie są dostępne na stronie internetowej ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe.

Znaki rozpoznawcze na urządzeniach latających Urządzenia latające podlegające wpisowi do ewidencji otrzymują znak rozpoznawczy złożony z grupy czterech liter. Szczegółowe zasady dotyczące rozmieszczenia, wielkości, rodzaju liter i cyfr umieszczanych na urządzeniach latających zawarte są w Rozdziale 2, 3 oraz 4 Załącznika nr 8 do rozporządzenia wyłączającego.

 

3. Wykreślenie z ewidencji urządzenia latającego.

Wykreślenie urządzenia latającego z ewidencji statków powietrznych następuje:

a) z urzędu – w przypadku zniszczenia urządzenia latającego lub stałej utraty zdolności do wykonywania lotów;
b) na wniosek właściciela urządzenia latającego.
W przypadku konieczności uzyskania dodatkowo zaświadczenia o wykreśleniu urządzenia latającego z ewidencji w wersji dwujęzycznej (polski/angielski) należy uiścić opłatę lotniczą zgodnie z aktualną tabelą opłat lotniczych (tab. 1 cz. III pkt. 5). Potwierdzenie dokonania opłaty lotniczej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.
Podstawa prawna: § 5 ust. 4 rozporządzenia wyłączającego.
Uwaga: formularz wniosku o wykreślenie z rejestru/ewidencji dostępny jest pod adresem Formularze wniosków oraz zgłoszeń

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies