Mianem państwa projektu określa się państwo, które prowadzi nadzór nad projektowaniem oraz produkcją statku powietrznego danego typu.
W przypadku statków powietrznych produkowanych w innych państwach właściwym podmiotem do przeprowadzenia takiej oceny jest podmiot nadzorujący lotnictwo ultralekkie w tym państwie. Podmiot ten z tytułu nadzoru sprawuje również nadzór nad spełnianiem wymagań dotyczących produkcji przez producenta statku powietrznego.
Seryjnie produkowane statki powietrzne opt-out (samoloty, śmigłowce i szybowce o MTOM do 600 kg) oraz pozostałe ultralekkie statki powietrzne o MTOM powyżej 300 kg (inne niż motolotnie), które podlegają wpisowi do ewidencji, nie objęte certyfikatem typu wydanym albo uznanym przez Prezesa Urzędu, nie podlegają wpisowi do polskiej ewidencji statków powietrznych w kategorii K4.
Zgodnie z polskimi przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze, regulującymi obszar certyfikacji i produkcji ultralekkich statków powietrznych, ocena techniczna projektu typu prowadzona jest przez podmioty, które posiadają zdolność od przeprowadzenia takiej oceny. Weryfikacja tej zdolności podlega kontroli zgodnie z art. 27 ustawy – Prawo lotnicze.
Zwrócenie się producenta ultralekkich statków powietrznych, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia UE nr 2018/1139, z innego państwa, o wydanie przez Prezesa Urzędu certyfikatu typu ultralekkiego statku powietrznego będzie wymagało spełnienia następujących warunków:
- wystąpienie o takie zatwierdzenie typu jest możliwe przed uruchomieniem produkcji typu statku powietrznego, o zatwierdzenie którego producent wnosi,
- wykazania, że w państwie gdzie statek powietrzny ma być produkowany, ani w żadnym innym państwie nie został już wydany certyfikat typu albo nie jest prowadzony proces jego certyfikacji,
- przeprowadzenia procesu oceny technicznej projektu przez podmiot przeprowadzający taką ocenę zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze,
- objęcia tego typu i jego producenta ciągłym nadzorem przez podmiot przeprowadzający ocenę projektu.
Natomiast statki powietrzne opt-out, których projektowanie i produkcja zostały w państwie które wdrożyło opt-out zwolnione ze stosowania wymagań, o których mowa w rozporządzeniu UE nr 2018/1139, muszą być objęte certyfikatem typu państwa, które ich projektowanie i produkcję umożliwiło w ramach podjętej decyzji o wdrożeniu opt-out. Inne państwa członkowskie UE, które również wdrożyły opt-out, mogą takie certyfikaty uznać.