Tzw. opt-out, to podjęcie decyzji na podstawie art. 2 ust. 8 rozporządzenia UE nr 2018/1139, zgodnie z którym możliwe jest zwolnienie ze stosowania tego rozporządzenia projektowania, produkcji, obsługi technicznej i eksploatacji samolotów, śmigłowców i szybowców o MTOM do 600 kg i objęcia ich certyfikacji i produkcji przepisami krajowymi wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze.
Oznacza to, że polscy producenci podobnie jak producenci w innych państwach, które podjęły taką decyzję (opt-out), mogą produkować statki powietrzne objęte takim zwolnieniem zgodnie przepisami krajowymi, które zostaną objęte krajowymi certyfikatami typu wydanymi przez Prezesa Urzędu. I taka informacja na stronie Urzędu została opublikowana - https://www.ulc.gov.pl/pl/aktualnosci/5956-publikacja-rozporzadzenia-ws-klasyfikacji-statkow-powietrznych-tzw-opt-out, oraz rozpowszechniona poprzez jej udostępnienie na stronie dlapilota.pl - https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/publikacja-rozporzadzenia-ws-klasyfikacji-statkow-powietrznych-tzw-opt-out.
Konsekwencją tej decyzji jest również możliwość uznania certyfikatów typu statków powietrznych wydanych w państwach, które wdrożyły opt-out. Uznanie obcego certyfikatu umożliwi import tzw. statków powietrznych opt-out, wpisanie ich do polskiej ewidencji i objęcie przepisami krajowymi wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze.
Procedury uznania, czy wydania własnego certyfikatu typu dla danego typu importowanego statku powietrznego należą do kompetencji organu odpowiedzialnego za nadzór nad jego projektowaniem oraz produkcją statku powietrznego. Natomiast kwestia decyzji w sprawie uzyskania polskiego certyfikatu albo uznania posiadanego certyfikatu należy do producenta statku powietrznego (posiadacza certyfikatu typu).