21.10.2022 Aktualizacja: 14.03.2023

Co trzeba zrobić, żeby samolot już nie produkowany latający z MTOM 450 kg mógł mieć podniesione MTOM do 600 kg? Czy jest to możliwe?

Podjęcie decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 8 rozporządzenia 2018/1139 (tzw. opt-out), o zwolnieniu ze stosowania tego rozporządzenia projektowania, produkcji, obsługi technicznej i eksploatacji samolotów, śmigłowców i szybowców o MTOM 600 kg, które spełniają odpowiednio również warunki określone w art. 2 ust. 8 lit. a-c, oznacza, że decyzja ta ma zastosowanie wyłącznie do statków powietrznych objętych krajowymi certyfikatami typu, które nie zostały wydane zgodnie z przepisami rozporządzenia 2018/1139.

Oznacza to również, że tym zwolnieniem nie mogą być objęte inne statki powietrzne, dla których nie zostały wydane takie krajowe certyfikaty typu, albo są objęte innymi certyfikatami typu.

Mając powyższe na względzie oraz zakres zmiany, który jest przedmiotem zapytania, należy stwierdzić, że w przedmiotowym przypadku zachodzi sytuacja, gdzie zmiana projektu polegająca na tak znacznej zmianie masy startowej statku powietrznego powoduje, że konieczne jest przeprowadzenie wyczerpujących badań zgodności z właściwą podstawą certyfikacji typu i osoba proponująca taką zmianę powinna wystąpić o nowy certyfikat typu. Osoba ta musi być właścicielem projektu typu albo jako producent statku powietrznego posiadać prawo do korzystania z tego projektu.

Dla statku powietrznego zaprojektowanego z uwzględnieniem MTOM 600 kg, ale objętego certyfikatem typu dla MTOM 472,5 kg najprawdopodobniej nie będzie potrzeby modernizacji jego struktury, ale z uwagi na znaczne podniesienie masy projektowej będzie również wymagane przeprowadzenie procesu dowodowego (będzie wymagany komplet dokumentów projektowych, dowodowych i certyfikacyjnych) i wydanie nowego certyfikatu typu przez właściwy organ państwa projektu, które wdrożyło opt-out.

W przypadku używanego egzemplarza certyfikowanego statku powietrznego o MTOM 472,5 kg, dla którego wydano również certyfikat typu z MTOM 600 kg, jeżeli posiadacz certyfikatu typu w wyniku przeprowadzonej udokumentowanej oceny albo modyfikacji uzna, że ten egzemplarz statku powietrznego objęty certyfikatem typu dla MTOM 472,5 kg spełnia wymagania dla objęcia go certyfikatem typu dla MTOM 600 kg i obejmie ten statek powietrzny tym certyfikatem typu, to zgodnie z art. 2 ust. 10 rozporządzenia 2018/1139 państwo inne niż państwo projektu, które wydało taki certyfikat typu, może taki certyfikat typu zaakceptować.

Objęcie certyfikatem typu, o którym mowa wyżej, wymaga udokumentowania, np. wpisania obejmowanego statku powietrznego do certyfikatu typu z podaniem jego numeru seryjnego. Posiadacz certyfikatu typu wyposaża statek powietrzny w nowe instrukcje zgodne z certyfikatem typu którym został objęty, oznacza nową tabliczką znamionową i nowymi tabliczkami informujących o ograniczeniach użytkowania zgodnie z instrukcją użytkowania w locie.

Są to działania podejmowane przez posiadacza certyfikatu typu, który może takie działania podejmować w oparciu o przepisy dotyczące wykonywania modyfikacji i wymagania w zakresie prowadzenia procesu certyfikacji wyrobu.

Dotychczasowa praktyka wskazuje jednak, że wdrożenie opt-out skutkuje wydaniem nowych certyfikatów typu dla statków powietrznych o MTOM do 600 kg, którymi są objęte wyłącznie nowo wyprodukowane egzemplarze, a do państw, które nie wdrożyły opt-out mogą być eksportowane wyłącznie modele o MTOM do 450/472,5 kg nie objęte takim certyfikatem, których produkcja już w większości przypadków się zakończyła.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies