Nowe przepisy rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (D. U. z 2022 r. poz. 1939 i 2012) skutkują między innymi tym, że motolotnie o MTOM powyżej 300 kg wymagają wpisu na listę typów zatwierdzonych (LTZ) prowadzoną przez Prezesa Urzędu, aby uzyskać wpis do ewidencji w kategorii kwalifikowanej K4.
Zmiana przepisów w tym zakresie wynikała z pojawiania się coraz większej ilości motolotni, gdzie brak jest podstawowych informacji o ich faktycznej konfiguracji i zweryfikowanych informacji o spełnianiu wymagań technicznych przez te motolotnie albo ich podzespoły.
W przypadku wydanych certyfikatów typu dla importowanych motolotni albo certyfikatów wydanych dla konfiguracji skrzydło/wózek/silnik właściwym podmiotem do uznania takiego zatwierdzenia jest Prezes Urzędu, który prowadzi taki proces uznania na wniosek posiadacza zatwierdzenia złożony do Prezesa Urzędu.
W przypadku wyrobów krajowych, które mają być produkowane seryjnie, właściwym podmiotem do przeprowadzenia procesu oceny technicznej projektu są podmioty zatwierdzające, które po przeprowadzeniu procesu wydają świadectwo spełnienia wymagań technicznych (ŚSWT) przez wyrób, a posiadacz zatwierdzenia wnioskuje o wpis na LTZ, a wpis wiąże się z wydaniem przez Prezesa certyfikatu typu.
W związku z tym w przypadku motolotni, która nie jest objęta certyfikatem typu wydanym albo uznanym przez Prezesa Urzędu i który nie jest wpisany na LTZ, podmiot wnioskujący o rezerwację znaków albo o wpis motolotni do ewidencji jest obowiązany wystąpić do producenta (bezpośrednio albo poprzez dystrybutora motolotni) o uzyskanie przez niego certyfikatu typu albo jego uznania w przypadku motolotni pochodzącej z importu.
W przypadku, gdy konfiguracja motolotni zbudowanej z podzespołów objętych certyfikatami typu (albo innymi zatwierdzeniami, np. ŚSWT) wydanymi dla tych podzespołów, albo dla których producent wydał deklaracje zgodności, ale motolotnia w określonej konfiguracji nie jest objęta żadnym zatwierdzeniem, właściciel takiej motolotni musi się zwrócić do podmiotu zatwierdzającego w celu uzyskania ŚSWT.
ŚSWT którego posiadaczem jest właściciel motolotni nie uprawnia innych właścicieli motolotni o takiej samej konfiguracji do uzyskania wpisu ich motolotni do ewidencji w kategorii K4 bez uzyskania ŚSWT dla posiadanej motolotni. Zmiana konfiguracji motolotni, albo zmiana własności będzie skutkowała koniecznością zmiany wydanego ŚSWT, albo uzyskania nowego zatwierdzenia.
Powyższe zasady nie dotyczą konstrukcji amatorskich, w tym budowanych z KIT’u, które są wpisywane do ewidencji w kategorii K6A i dla nich nie są wydawane ŚŚWT, a jeżeli takie zatwierdzenie zostanie wydane, to taka motolotnia nie zostanie wpisana na LTZ.
W przypadku, gdy typ motolotni nie został określony przez producenta, w tym sposób oznaczania motolotni numerem seryjnym, zaleca się określenie typu i producenta motolotni odpowiednio jako kombinacji typu i producenta skrzydła i wózka, i nadanie motolotni numeru seryjnego skrzydła.
W świadectwie ewidencji w pozycji adnotacje ujawnia się pełną konfigurację skrzydło/wózek/silnik. Wymiana podzespołu, którego numer seryjny jest również numerem seryjnym motolotni skutkuje wykreśleniem motolotni z ewidencji i wpisaniem motolotni o nowym numerze seryjnym i nowym numerze ewidencji. Może zostać przyznany ten sam znak rozpoznawczy.
Wniosek o wpis do ewidencji dokumentowany jest dowodami potwierdzającymi konfigurację motolotni, w tym zdjęciami tabliczek znamionowych.
Informacja dotycząca sposobu wnioskowania o uznanie zagranicznego certyfikatu typu oraz wzór wniosku znajduje się na stronie Urzędu - Rejestr cywilnych statków powietrznych - ULC.
Pliki rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych dostępne są na stronie Urzędu - art. 33 ust. 1 i 4 – rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych - ULC