Produkcja urządzeń latających w oparciu o uzyskane zatwierdzenie typu (ŚSWT) dotyczy nowych wyrobów, natomiast zatwierdzenie zmiany dotyczy modyfikacji wyrobów produkowanych w oparciu o inne zatwierdzenie. W ŚSWT – zatwierdzeniu zmiany określa się posiadacza oraz numer zatwierdzenia wyrobu, który poddawany jest modyfikacji.
Mając na uwadze wykonywanie modyfikacji, aby spełniać przepisy rozporządzenia wyłączającego i jednocześnie sformalizować proces zatwierdzania zmian do projektu, co zapewni pozostanie statku powietrznego w kat. K4 oraz ułatwi podmiotom oceniającym zdatność odnawianie pozwoleń na wykonywanie lotów, zatwierdzenie zmiany może być potwierdzone przez wydanie ŚSWT - zatwierdzenie zmiany.
Takie zatwierdzenie może być wydane na pojedynczy egzemplarz (definiowany przez typ UL i jego nr seryjny) albo określać jakiego typu(ów) UL dotyczy, a w dokumencie definiującym projekt modyfikacji (obecnie taką rolę pełni DDP) będzie wskazane jakie egzemplarze są modyfikacją objęte.
Prezesowi Urzędu składa się dokumenty, które warunkują wpis na LTZ, są to dokumenty związane z wydanie zatwierdzenia typu, a nie modyfikacji egzemplarza statku powietrznego. Na okoliczność zatwierdzenia zmiany nie jest aktualizowane DDP będące podstawą wydania zatwierdzenia typu i wpisu typu na LTZ.
Podmiot występujący o zatwierdzenie zmiany poważnej musi wykazać swoją zdolność w zakresie projektowania i produkcji (może wskazać podmioty z którymi współpracował nad opracowaniem zmiany, które posiadają takie zdolności). Ocena wnioskującego należy do podmiotu zatwierdzającego, który przeprowadza ocenę techniczną projektu zmiany, w tym udokumentowania spełnienia warunków technicznych, i który wydaje jej zatwierdzenie. Takim podmiotem, który może opracować projekt zmiany na wniosek użytkownika statku powietrznego jest jego producent. Właściciel statku powietrznego może zwrócić się również do podmiotów wyspecjalizowanych albo sam opracować projekt zmiany.
Natomiast wpis do ewidencji zmodyfikowanego statku powietrznego wymaga udokumentowania, że statek powietrzny jest zgodny z typem wpisanym na LTZ, a wykonane modyfikacje zostały zatwierdzone, a ich wykonanie właściwie poświadczone. Za udostępnianie (publikowanie) informacji na temat wydanych zatwierdzeń typu / zatwierdzeń zmian odpowiedzialny jest podmiot zatwierdzający, który wydał takie zatwierdzenie.
Statek powietrzny musi być zgodny z wydanym zatwierdzeniem typu i zatwierdzeniem zmian, którym został poddany. Podmiot oceniający zdatność nie może wydać pozwolenia na wykonywanie lotów, jeżeli statek powietrzny nie jest zgodny z zatwierdzeniem typu i zatwierdzeniem zmian, na podstawie których został zmodyfikowany, i których wykonanie nie zostało właściwie udokumentowane i poświadczone.