W przypadku certyfikacji silnika razem ze statkiem powietrznym zastosowanie mają wymagania techniczne przyjęte dla statku powietrznego, które zgodnie z pkt 3.5 załącznika nr 5a do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2019 r., poz.1497) tzw. rozporządzenia wyłączającego obejmują również warunki i ograniczenia eksploatacji, w tym ograniczenia zespołu napędowego.
Zgodnie z wymaganiami ograniczenia użytkowania zespołu napędowego, muszą być tak ustalone, aby nie przekraczały odpowiednich, ustanowionych przez wytwórców silnika i śmigła wartości granicznych, chyba, że wnioskujący o certyfikację dowiódł zadowalająco, że w połączeniu z danym statkiem powietrznym, wyższe wartości graniczne mogą być bezpiecznie stosowane.
Wymagania techniczne wyrobu określa podmiot, o którym mowa w pkt. 3.1 załącznika nr 5a do rozporządzenia wyłączającego.
W związku z powyższym właściciel albo inny użytkownik urządzenia latającego musi przestrzegać ograniczeń oraz powinien stosować się do zaleceń określonych w instrukcji użytkowania urządzenia latającego, albo w instrukcjach w niej przywołanych jako mające zastosowanie do tego urządzenia latającego albo jego podzespołu, w tym silnika.
Zgodnie z pkt. 5.1.1 załącznika nr 5a do rozporządzenia wyłączającego podmioty, które mogą wykonywać naprawę i obsługę techniczną, w tym wymianę silnika, wykonują te czynności zgodnie z opublikowanymi zaleceniami producenta.
Wartości TBO zatwierdzone przez podmiot dokonujący oceny technicznej projektu typu opierają się na testach wydajności i wartościach empirycznych, które zostały zebrane podczas eksploatacji silnika i są wymagane do odbioru i certyfikacji zdatności do lotu danego typu urządzenia latającego.
W przypadku nieuwzględnienia TBO, o którym mowa w instrukcjach w zakresie ciągłej zdatności do lotu publikowanych przez posiadacza zatwierdzenia typu, właściciel albo inny użytkownik urządzenia latającego powinien podjąć alternatywne do zaleceń producenta działania zapewniające równoważny poziom bezpieczeństwa użytkowanego urządzenia latającego, spełniające akceptowalne metody spełnienia wymagań technicznych opracowane np. przez podmiot oceniający zdatność do lotu, o których mowa w pkt 7.5 załącznika nr 5a do rozporządzenia wyłączającego.
Wprowadzanie odstępstwa od TBO nie zwalnia właściciela urządzenia latającego z obowiązku spełniania wymagań, zgodnie z którym ponosi on pełną odpowiedzialność za zdatność do lotu, a w szczególności za wszelkie odstępstwa od zaleceń posiadacza zatwierdzenia typu, a podmiot oceniający zdatność do lotu od weryfikacji z wynikiem pozytywnym przyjętych ograniczeń użytkowania i alternatywnych zadań obsługowych, jeżeli są inne niż zalecenia producenta, w tym określenia okresu ważności poświadczenia zdatności do lotu.
Zgodnie z pkt 6.3.1 i 6.3.2 załącznika nr 5a do rozporządzenia wyłączającego, pozwolenie albo dopuszczenie do wykonywania lotów może być wydane po potwierdzeniu zdatności do lotów urządzenia latającego zgodnie z danymi producenta.
Jeżeli urządzenie latające, zabudowany podzespół, w tym silnik, nie spełniają wymagań technicznych, to urządzenie latające nie może wykonywać lotów za co odpowiada jego użytkownik, a zgodnie z pkt 6.6 załącznika nr 5a do rozporządzenia wyłączającego wydane potwierdzenie zdatności do lotu może być unieważnione, zawieszone albo cofnięte przez podmiot dokonujący ceny technicznej.