07.01.2025 Aktualizacja: 08.01.2025

Czy możliwe jest przeprowadzenie przez Prezesa ULC oceny technicznej projektów typów wyrobów i zatwierdzenie tych typów dla statków powietrznych (np. samolot ultralekki UL-A o MTOM nie większej niż 600 kg), które są produkowane poza granicami Polski?

Czy możliwe jest przeprowadzenie przez Prezesa ULC oceny technicznej projektów typów wyrobów i zatwierdzenie tych typów dla statków powietrznych zgodnych z tabelą nr 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 roku (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 25) w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (np. samolot ultralekki UL-A o MTOM nie większej niż 600 kg), które są produkowane poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej?

Zgodnie z zasadą terytorializmu, kompetencja ustawodawcza danego państwa, jak również kompetencje jego organów do stosowania i egzekwowania prawa wyznaczone są granicami jego terytorium. Zasada terytorializmu może doznawać wyjątku w przypadku stosowania prawa międzynarodowego czy unijnego. Nie dotyczy to jednak sytuacji oznaczonej w zapytaniu. Brak jest zatem możliwości prowadzenia przez Prezesa ULC oceny technicznej projektów typów wyrobów i zatwierdzenia tych typów dla statków powietrznych wskazanych w zapytaniu.

Powyższa zasada dotyczy także podmiotów zatwierdzających, o których mowa w pkt 8.1 załącznika nr 5a do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1497) (dalej również jako “rozporządzenie wyłączające”).

Konsekwencją skorzystania przez Rzeczpospolitą Polską z możliwości jakie daje art. 2 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE. L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.), jest również możliwość uznania certyfikatów typu statków powietrznych wydanych w państwach, które wdrożyły opt-out. Uznanie obcego certyfikatu umożliwia wpisanie typu na listę typów zatwierdzonych, a tym samym import tzw. statków powietrznych opt-out, wpisanie ich do polskiej ewidencji i objęcie przepisami rozporządzenia wyłączającego. Statki powietrzne opt-out, których projektowanie i produkcja zostały w państwie, które wdrożyło opt-out, zwolnione ze stosowania wymagań, o których mowa w art. 2 ust. 8 rozporządzenia 2018/1139, muszą być objęte certyfikatem typu państwa, które ich projektowanie i produkcję umożliwiło w ramach podjętej decyzji o wdrożeniu opt-out. Inne państwa członkowskie Unii Europejskiej, które również wdrożyły opt-out, mogą takie certyfikaty uznać.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies