Aktualności
- Szczegóły
Informujemy, że komputerowe sesje egzaminacyjne w październiku odbędą się w dniach 7-17 października 2025 r. w Warszawie oraz w dniach 21-31 października 2025 r. w Chełmie.
Sesje odbywać się będą w godzinach: 9.00-15.00.Rezerwacje na sesje zostaną uruchomione 29 września 2025 r. o godz. 9.00, dla obu lokalizacji.
Do egzaminów w sesji w październiku w Warszawie będą mogły przystąpić:
osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja w październiku jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział w ramach rozpoczętego egzaminu - w dniach 7-17 października 2025 r. osoby bez rezerwacji - w dniach 7-16 października 2025 r.Do egzaminów w sesji w październiku w Chełmie będą mogły przystąpić:
osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja w październiku jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział w ramach rozpoczętego egzaminu – w dniach 21-31 października 2025 r. osoby bez rezerwacji - w dniach 21-30 października 2025 r.
- Szczegóły
W dniach 17-18 września br. w Warszawie odbyły się negocjacje dotyczące Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Hongkongu, Specjalnego Regionu Administracyjnego Chińskiej Republiki Ludowej, w sprawie komunikacji lotniczej.
Podczas spotkania delegacje obu stron uzgodniły projekt Umowy. Po jej podpisaniu i wejściu w życie dokument stworzy podstawy prawne do uruchomienia i wykonywania regularnych przewozów lotniczych między Polską a Hongkongiem.
- Szczegóły
W dniach 9-10 września 2025 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego gościł delegację Rumunii, w tym Dyrektora Generalnego Lotnictwa Cywilnego Rumunii, pana Nicolae Stoicę. Wizyta była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i pogłębienia współpracy pomiędzy polską i rumuńską administracją lotniczą.
Podczas wizyty poruszono tematy dotyczące aktualnych wyzwań międzynarodowego lotnictwa cywilnego, zbliżającego się 42. Zgromadzenie ICAO oraz wyborów do Rady ICAO. Spotkania umożliwiły pogłębienie relacji i zacieśnienie współpracy w kluczowych obszarach związanych z bezpieczeństwem, m.in. poprzez wymianę doświadczeń Rumunii w zakresie certyfikacji systemów Remote Towers oraz omówienie wspólnych działań w ramach Środkowoeuropejskiej Grupy Rotacyjnej (CERG), której przewodnictwo obecnie sprawuje Rumunia.
Spotkania pozwoliły wspólnie wypracować pomysły na dalszą współpracę i pogłębienie relacji w kluczowych obszarach lotnictwa cywilnego. Urząd Lotnictwa Cywilnego liczy na kontynuację owocnych inicjatyw i dalszy rozwój partnerstwa z Rumunią.
- Szczegóły
- Szczegóły
Szanowni Państwo,
w związku z naruszeniami przestrzeni powietrznej, do których doszło w nocy z 9 na 10 września 2025 r., w godzinach nocnych wprowadzono czasowe ograniczenia w jej wykorzystaniu, co wiązało się z częściowym zamknięciem przestrzeni powietrznej. Działania te zostały podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych.
Obecnie operacje lotnicze w polskiej przestrzeni powietrznej zostały wznowione w godzinach porannych, jednak w ciągu dnia mogą nadal występować utrudnienia w ruchu lotniczym.
Pasażerów prosimy o:
bieżące sprawdzanie statusu lotów na stronach internetowych i w mediach społecznościowych portów lotniczych, kontakt z przewoźnikami lotniczymi w sprawie szczegółowych informacji dotyczących poszczególnych połączeń, śledzenie oficjalnych komunikatów publikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz inne instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego.Dziękujemy za wyrozumiałość.
- Szczegóły
10 września 1982 r., dokładnie 43 lata temu, eksperymentalny naziemny komponent systemu Cospas-Sarsat został zlokalizowany w kanadyjskiej Ottawie. Odebrał sygnał niebezpieczeństwa nadany na częstotliwości 121,5MHz przez pokładowy nadajnik sygnału niebezpieczeństwa statku powietrznego (ELT).
Sygnał pochodził z samolotu Cessna 182, który uległ wypadkowi w górach Kolumbii Brytyjskiej podczas poszukiwań innego zaginionego dwa miesiące wcześniej statku powietrznego.
Aktywacja nadajnika ELT i odebranie sygnału niebezpieczeństwa uruchomiły akcję poszukiwawczo-ratowniczą z wykorzystaniem systemu Cospas-Sarsat. Dzięki niej udało się uratować pilota i dwóch pasażerów. Była to pierwsza akcja poszukiwawczo-ratownicza, wspomagana przez system Cospas-Sarsat.
Obecnie Cospas-Sarsat - międzynarodowy satelitarny system poszukiwania i ratownictwa - zrzesza 45 państw członkowskich, w tym 2 organizacje współpracujące. Operacyjnie system obejmuje 64 satelity i 135 komponentów naziemnych, w tym 32 Centra Kontroli Misji.
W 2024 r. system Cospas-Sarsat wspomógł co najmniej 1 171 akcji ratowniczych, podczas których uratowano 3 211 osób. Łącznie, od września 1982 r. do grudnia 2024 r. system został wykorzystany w 21 054 akcjach ratowniczych, ratując życie co najmniej 66 956 osób.
Polska, jako Państwo-Użytkownik, jest członkiem Cospas-Sarsat od 16 września 2005 r.
- Szczegóły
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego potwierdziła, że loty FPV mogą być wykonywane w całej kategorii otwartej – w podkategoriach A1, A2 i A3, a także w ramach:
krajowego scenariusza standardowego NSTS-01, działalności stowarzyszenia lub klubu modelarstwa lotniczego, posiadającego stosowne zezwolenie i określającego zasady wykonywania lotów.
- Szczegóły
Szanowni Państwo,
informujemy, że na stronie internetowej opublikowaliśmy:
Sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego za 2024 rok.Dokument zawiera dane pozyskane z krajowego systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych w 2024 r., przedstawione w odniesieniu do lat poprzednich. Celem sprawozdania jest zaprezentowanie w zagregowanej formie poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, opartego na analizie informacji zgromadzonych przez ULC.
Publikacja stanowi realizację wymogów określonych w:
art. 13 ust. 11 i 12 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym, art. 135b ust. 5 Ustawy Prawo lotnicze.Sprawozdanie zostało opracowane i opublikowane niezależnie od corocznego raportu EASA ASR (EASA Annual Safety Review), obejmuje wyłącznie dane dotyczące Rzeczypospolitej Polskiej. Osoby zainteresowane szerszą oceną bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w skali europejskiej zachęcamy do zapoznania się z raportem EASA ASR, przygotowywanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.
Annual Safety Review 2025Mamy nadzieję, że raport będzie pomocny dla organizacji działających na polskim rynku lotniczym w procesach monitorowania, analizy trendów oraz podejmowania decyzji opartych na analizach ryzyka.
Zachęcamy do lektury pełnego dokumentu.
- Szczegóły
Zapraszamy do lektury kolejnego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.
W tym wydaniu kontynuujemy prezentację prac nagrodzonych podczas tegorocznej Studenckiej Konferencji Lotniczej „Skrzydła Lotnictwa 2025”, zorganizowanej przez Koło Naukowe Bezpieczeństwo i Zarządzanie Lotnictwem Politechniki Poznańskiej w ramach konkursu referatów.
- Szczegóły
Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r poz. 2110, z późn. zm.), z dniem 1 września 2025 r. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak powołał Andrzeja Kotwicę na stanowisko Wiceprezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Andrzej Kotwica
ur. 3 lutego 1963 r. w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Absolwent Wojskowej Akademii Technicznej Wydziału Mechanicznego, specjalizacja samoloty i śmigłowce. Ukończył studia podyplomowe na Akademii Obrony Narodowej, na Wydziale Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, w zakresie Zarządzania Lotnictwem.
Po ukończeniu WAT, w latach 1987-2004 pełnił służbę wojskową na różnych stanowiskach technicznych w lotnictwie sił zbrojnych.
Uczestnik wielu kursów oraz szkoleń krajowych i zagranicznych z zakresu Lotnictwa Cywilnego. Ukończył m. in. : Aircraft Airworthiness Course, ICAO Safety Managment System (SMS) Training Course, Training of SAFA Ramp Check Inspectors, Aircraft Maintenance and Engineering Management Course, Human Factors in Aviation, Standardisation Inspection of Competent Authorities Course,
Z Lotnictwem Cywilnym związany od 2004 r. Wówczas rozpoczął pracę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego jako inspektor zdatności do lotu w Delegaturze Południowo-Zachodniej we Wrocławiu. Był członkiem zespołów standaryzacyjnych (MAST – Maintenance Standardistions Teams) Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, w ramach których uczestniczył w audytach standaryzacyjnych w Finlandii, Serbii, Mołdawii oraz Turcji.
W latach 2016-2017 był zastępcą dyrektora Departamentu Techniki Lotniczej, a w latach 2017-2021 dyrektorem.
Jest członkiem Rady Programowej Jednostki Certyfikującej w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych.
Amatorsko uprawia narciarstwo zjazdowe oraz biegi długodystansowe reprezentując Wrocławski Klub Biegacza „Piast”.