Aktualności
- Szczegóły
Informujemy, że komputerowe sesje egzaminacyjne w listopadzie odbędą się w dniach 4-14 listopada 2025 r. w Warszawie (z wyłączeniem 10 listopada i 11 listopada)* oraz w dniach 18-28 listopada 2025 r. w Chełmie.
Sesje odbywać się będą w godzinach: 9.00-15.00.Rezerwacje na sesje zostaną uruchomione 27 października 2025 r. o godz. 9.00, dla obu lokalizacji.
Do egzaminów w sesji w listopadzie w Warszawie będą mogły przystąpić:
osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja w listopadzie jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział w ramach rozpoczętego egzaminu – w dniach 4-14 listopada 2025 r. osoby bez rezerwacji – w dniach 4-13 listopada 2025 r.Do egzaminów w sesji w listopadzie w Chełmie będą mogły przystąpić:
osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja w listopadzie jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział w ramach rozpoczętego egzaminu – w dniach 18-28 listopada 2025 r. osoby bez rezerwacji – w dniach 18-27 listopada 2025 r.W poczekalni centrum egzaminacyjnego w Warszawie działa kolejkomat. Od godziny 9.00 można pobierać numerki. Prosimy o stosowanie się do zaleceń osób z komisji egzaminacyjnej w zakresie organizacji.
- Szczegóły
Organizacje podlegające pod rozporządzenie nr 1645/2022/UE zgłaszają zgodnie z wymaganiem IS.D.OR.230 incydenty związane z bezpieczeństwem informacji lub podatność, które mogą stanowić poważne ryzyko dla bezpieczeństwa lotniczego do właściwego organu (tj. Urzędu Lotnictwa Cywilnego).
Aktualnie na poziomie europejskim prace związane z taksonomią zgłaszania zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji (PART-IS) nie zostały jeszcze zakończone.
W przypadku zgłaszania zdarzeń dotyczący PART-IS należy stosować dotychczasowe formularze dostępne w ECCAIRS 2.0.
W okresie przejściowym należy stosować następującą notację w zgłoszeniu:
nagłówek (Headline) – wpisujemy na początku słowo „ Cyber”.
kategoria zdarzenia (Occurrence category) – wybieramy „Other”.
Ponadto dla organizacji projektujących (DOA) i produkujących (POA) dostępne są do kodowania zgłoszeń (PART-IS) zgodnie z systematyką ADREP pojęcia klasyfikacyjne w grupie „Events” (Przypadki).
- Szczegóły
EASA uruchomiła program uproszczenia przepisów w ramach unijnej polityki lepszego stanowienia prawa. Inicjatywa ta ma ułatwić zrozumienie i stosowanie regulacji, zapewniając jednocześnie najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz wspierając innowacyjność i konkurencyjność w sektorze lotniczym.
Poniżej znajduje się link do ankiety, w której można podzielić się opinią na temat wyzwań regulacyjnych oraz propozycjami uproszczenia przepisów w celu zidentyfikowania obszarów wymagających poprawy i ustalenia priorytetów działań. Dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, mają Państwo bezpośredni wpływ na sposób ustalania priorytetów i wdrażania działań upraszczających przez EASA.
Link do ankiety: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/SimplifyEASA
- Szczegóły
Urząd Lotnictwa Cywilnego wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury zapraszają na Kongres Bezpieczeństwa i Rozwoju Lotnictwa Cywilnego, który odbędzie się w dniach 26-27 listopada 2025 r. (środa-czwartek) na terenie Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa w Warszawie.
To nowa odsłona Krajowych Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym - wydarzenie w odświeżonym formacie, które podnosi rangę debaty oraz podkreśla kluczowe znaczenie bezpieczeństwa operacji lotniczych dla polskiego systemu lotnictwa.
Wydarzenie zostanie uroczyście zainaugurowane przez Ministra Infrastruktury, Dariusza Klimczaka. W ciągu dwóch dni uczestnicy podsumują najważniejsze zmiany i wydarzenia w lotnictwie cywilnym w 2025 r., a także omówią kluczowe zagadnienia związane z nadzorem nad podmiotami lotniczymi oraz aktualnymi regulacjami prawnymi.
- Szczegóły
W dniu 29 września 2025 r. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała decyzję wprowadzającą metodykę SORA 2.5 do Akceptowalnych Sposobów Spełnienia Wymagań (AMC) i materiałów doradczych (GM) jako metodykę przeprowadzania oceny ryzyka operacyjnego na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) nr 2019/947. Materiały opublikowano na stronie: https://www.easa.europa.eu/en/document-library/agency-decisions/ed-decision-2025018r
- Szczegóły
Uprzejmie informujemy, że został opracowany „Przewodnik dla skoczków spadochronowych” i raportujących zdarzenia z ich udziałem w systemie raportowania zdarzeń lotniczych ECCAIRS (European Co-ordination Center for Accident and Incident Reporting Systems). Ma on na celu wsparcie dla dokonujących zgłoszeń zdarzeń lotniczych z udziałem skoczków spadochronowych w prawidłowym raportowaniu zdarzeń w oparciu o formularz „General Aviation (V3)”.
PRZEWODNIK - Raportowanie zdarzeń z udziałem skoczków spadochronowych
- Szczegóły
Uprzejmie informujemy, że obwieszczeniem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, stosownie do art. 83 ust. 1e ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, ogłoszona została uzupełniona lista przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym o spółkę Warsaw Cargo sp. z o.o., która nabywa uprawnienia do korzystania ze stawki VAT 0% od 1 października 2025 roku do 31 marca 2026 roku.
Obwieszczenie nr 20/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 26 września 2025 r. w sprawie uzupełnienia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym ULC.
Aktualna lista przewoźników lotniczych uprawnionych do korzystania ze stawki VAT 0% obowiązująca w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. i uzupełniona o spółkę w poz.15) Warsaw Cargo sp. z o.o., uprawnioną do korzystania ze stawki VAT 0% obowiązującej w okresie od 1 października 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r.,:
AMC Aviation sp. z o.o.; ATSM sp. z o.o.; Bartolini Air Regional sp. z o.o. Enter Air sp. z o.o.; Jet Story sp. z o.o.; Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.; Royal-Star sp. z o.o.; Ryanair Sun S.A.; SkyTaxi sp. z o.o.; Smart Jet sp. z o. o.; Smart Jet International sp. z o. o.; Smartwings Poland sp. z o.o.; SprintAir S.A.; ZondaJet.com sp. z o.o.; Warsaw Cargo sp. z o.o.- Szczegóły
Polska została wybrana do Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO – International Civil Aviation Organization), najważniejszej międzyrządowej organizacji lotniczej na świecie.Wybory odbyły się 30 września 2025 roku w Montrealu, podczas 42. Sesji Zgromadzenia ICAO. Dzięki poparciu aż 152 państw członkowskich, Polska dołącza do grona 36 państw, które w latach 2025-2028 będą współkształtować kierunki rozwoju oraz zasady funkcjonowania światowego lotnictwa cywilnego w tej wyspecjalizowanej agencji ONZ. To wyraz najwyższego uznania dla naszego zaangażowania i dotychczasowego wkładu w zapewnienie bezpieczeństwa i rozwoju globalnego transportu lotniczego. Funkcję Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie ICAO na lata 2025-2028 obejmie Mateusz Bączkowski.
- Szczegóły
Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujmy, że producent chcąc nadać klasę BSP musi spełnić odpowiednie wymogi i standardy techniczne w ramach procesu oceny zgodności. W przypadku nadania klasy C0 producent może skorzystać np. z normy ASD-STAN 4709-001, która dopuszcza w klasie C0 (i C1) różnicę w wadze wynoszącą ±3%.
- Szczegóły
Urząd Lotnictwa Cywilnego, we współpracy z partnerami branżowymi i naukowymi, 15 września zakończył kampanię informacyjno-edukacyjną „Włącz tryb pasażera z klasą”. Jej celem było zwiększenie świadomości pasażerów w zakresie kultury podróżowania, odpowiedzialności oraz konsekwencji niewłaściwych zachowań w przestrzeni lotniskowej i na pokładach samolotów.
W badaniu ankietowym, przeprowadzonym w ramach kampanii, udział wzięło ponad 1500 osób. Wyniki pokazały, że:
pasażerowie w zdecydowanej większości znają zasady oraz konsekwencje ich łamania, najczęściej wskazywane problemy to palenie w miejscach niedozwolonych, nieodpowiedzialne żarty o materiałach wybuchowych oraz głośne i agresywne zachowania, 32% respondentów doświadczyło zakłóceń lotu spowodowanych incydentami, badani oczekują bardziej stanowczych reakcji wobec osób łamiących zasady - zarówno w formie odmowy wejścia na pokład, jak i wysokich kar finansowych.Pełen raport z badania, opracowany przez prof. dr hab. Barbarę Wiśniewską-Paź z Uniwersytetu Wrocławskiego (Centrum Studiów i Edukacji na rzecz Bezpieczeństwa), jest dostępny do pobrania: RAPORT (PDF).