10.01.2025 Aktualizacja: 10.01.2025

Balistyczne Systemy Ratownicze- BRS

W związku z rosnącą liczbą małych statków powietrznych wyposażonych w balistyczne systemy ratownicze (BRS – Ballistic Recovery Systems) przedstawiamy prezentację, której celem jest zwiększenie świadomości ratowników, służb porządku publicznego oraz innych osób zaangażowanych w działania ratownicze na temat zagrożeń oraz postępowania w przypadku wypadków samolotów wyposażonych w te systemy.

Czym jest BRS
BRS (Ballistic Recovery Systems) to system ratunkowy stosowany w lotnictwie, który umożliwia bezpieczne sprowadzenie samolotu na ziemię w sytuacjach awaryjnych. Można powiedzieć, że to coś w rodzaju "spadochronu dla samolotu”.

W założeniu taki system zwiększa bezpieczeństwo załogi i pasażerów, jednak może również stanowić poważne zagrożenie dla osób znajdujących się na ziemi po wypadku, w sytuacji kiedy wcześniej nie został użyty.

Jednym z potencjalnych zagrożeń, na jaki mogą natknąć się ratownicy po dotarciu do miejsca zdarzenia lotniczego, jest niewystrzelona rakieta awaryjnego systemu spadochronowego (nazywanego również balistycznym systemem ratowniczym – BRS).

System BRS nie działa automatycznie, lecz wymaga aby to pilot (lub jego pasażer) zainicjował aktywację BRS poprzez pociągnięcie uchwytu. Wówczas zostaje uruchomiony silnik rakietowy, który przyspiesza do prędkości około 160 km/h, w czasie jednej dziesiątej części sekundy po zapłonie. Całkowity okres wypalania się ładunku wynosi jedną sekundę, dlatego osoba, która przebywa na kierunku toru startującej rakiety może doznać poważnych obrażeń ciała łącznie ze skutkiem śmiertelnym.

Ratownik, który pomija weryfikację czy dany statek powietrzny posiada balistyczny system ratunkowy stawia siebie w poważnym realnym niebezpieczeństwie.

Jednostka BRS składa się z czterech głównych elementów:

  • uchwytu aktywacji BRS
  • kabla aktywacyjnego
  • zespołu silnika rakietowego
  • pojemnika ze spadochronem

Pierwszą rzeczą, jaką mogą zobaczyć ratownicy wewnątrz statku powietrznego, jest czerwony uchwyt, który znajduje się w pobliżu siedzenia pilota. Jest to uchwyt wyzwalający zapalnik silnika rakietowego. Oba elementy łączy elastyczny kabel aktywacyjny.

Każdy uchwyt aktywacji BRS jest zabezpieczony tzw. agrafką którą pilot powinien usunąć przed startem. Pierwszym krokiem dla personelu ratowniczego jest umieszczenie pewnego rodzaju sworznia, lub pręta w otworze zabezpieczającym uchwyt. Zapewnia to pewien stopień bezpieczeństwa podczas dalszego rozbrajania systemu.

Kroki postępowania w odniesieniu do BRS:

  • Zlokalizuj BRS (o ile jest zamontowany), znajdując umiejscowienie pojemnika ze spadochronem wraz z zespołem silnika rakietowego (oznaczone miejsce na statku powietrznym)
  • Zabezpiecz teren na kierunku toru lotu rakiety przed wtargnięciem osób trzecich

W zależności od oceny sytuacji oraz posiadanych kompetencji i wyposażenia:

  • Zabezpiecz uchwyt aktywacji BRS
  • Zidentyfikuj zespół silnika rakietowego. Zwróć uwagę, gdzie znajduje się miejsce aktywacji silnika rakietowego w umocowanej obudowie.
  • Przetnij przewód aktywacyjny u podstawy zespołu silnika rakietowego za pomocą specjalistycznych nożyc tnących.
  • Wyjmij i zabezpiecz silnik rakietowy BRS.

Podane w prezentacji instrukcje dotyczą tylko produktów marki BRS. Inne marki takie jak: Pioneer, Second Chantz, Advanced Ballistic Systems, Galaxy, czy GQ Security, których systemy także instaluje się obecnie w niektórych małych statkach powietrznych, chociaż są podobne, nie są identyczne. Powyżej przytoczone informacje mogą być niepełne, do przeprowadzenia bezpiecznego rozbrojenia innych systemów.

pdfBalistyczne_Systemy_Ratownicze_BSR.pdf8.14 MB

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies