Aktualności
-
Projekt EASA w sprawie wytycznych dotyczących obliczania obszaru krytycznego dla BSP - konsultacje
Informujemy, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała projekt wytycznych dotyczących obliczania obszaru krytycznego dla BSP dostęp pod tym linkiem.
Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z treścią dokumentu oraz zgłaszanie komentarzy za pośrednictwem narzędzia EASA do zgłaszania uwag do 20 listopada 2023 r.31.10.2023 Aktualizacja: 17.11.2023
-
Zmiany AMC i GM do rozporządzenia wykonawczego 2019/947
Informujemy, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała zmianę nr 3 akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań (AMC) i wytycznych (GM) do rozporządzenia wykonawczego 2019/947 decyzją ED Decision 2023/012/R.
Decyzja obowiązuje od 21 października 2023 r.Główne zmiany obejmują:
• doprecyzowanie sposobu oceny projektów systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP) eksploatowanych w kategorii „szczególnej”;
• rozszerzenie zastosowania PDRA S-01 do działalności rolniczej;
• zajęcie się procesem wydawania zezwoleń dotyczących balonów.Szczegółowe informacje na temat wprowadzonych zmian znajdują się na stronie internetowej EASA pod adresem: https://www.easa.europa.eu/en/document-library/agency-decisions/ed-decision-2023012r
30.10.2023 Aktualizacja: 30.10.2023
-
Sesja egzaminacyjna w listopadzie
Uprzejmie informujemy, że komputerowa sesja egzaminacyjna w listopadzie odbędzie się w dniach 7-17 listopada 2023 r., w godzinach 9.00-15.00. Rezerwacje zostaną uruchomione w dniu 30 października 2023 r. o godz. 9.00.
23.10.2023 Aktualizacja: 23.10.2023
-
Ruch lotniczy w pierwszej połowie 2023 roku przewyższył wyniki z 2019 roku
Dane statystyczne wskazują, że rynek lotniczy w znacznej mierze odbudował się po epidemii COVID-19. W pierwszej połowie roku w polskich portach lotniczych obsłużono 23,2 mln pasażerów, a więc o 4 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2019 roku i o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Obsłużono 172,8 tys. operacji lotniczych – o 8 proc. mniej niż w 2019 roku, ale o 19 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2022 roku.
13.10.2023 Aktualizacja: 18.10.2023
-
Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym [AGENDA]
Zapraszamy na Krajową Konferencję Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym, która odbędzie się w dniach 30 listopada – 1 grudnia 2023 roku na Uczelni Łazarskiego w Warszawie (ul. Świeradowskiej 43). Wydarzenie będzie miało charakter otwarty.
Podczas konferencji podsumujemy rok 2022/2023 w lotnictwie cywilnym. Omówimy m. in. zagadnienia związane z nadzorem nad podmiotami lotniczymi oraz aktualne zmiany w przepisach.
Osoby zainteresowane udziałem w konferencji prosimy o rejestrację na wydarzenie poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza:
REJESTRACJA NA UDZIAŁ ON-LINE w terminie do 28 listopada 2023 r.
05.10.2023 Aktualizacja: 28.11.2023
-
Sesja egzaminacyjna w październiku
Informujemy, że komputerowa sesja egzaminacyjna w październiku odbędzie się w dniach 10-20 października 2023 r. w godz. 9.00-15.00.
Rezerwacje zostaną uruchomione 2 października 2023 r. o godz. 9.00.
Do egzaminów w sesji październikowej będą mogły przystąpić:
- osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja październikowa jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział – w dniach 10-20 października.
- osoby bez rezerwacji – w dniach 10-19 października.
25.09.2023 Aktualizacja: 25.09.2023
-
Zalecenia dla użytkowników samolotu NG 5 Bristell
W związku z zaleceniami bezpieczeństwa zawartymi w raporcie Nr 2022-006 irlandzkiej komisji badania wypadków lotniczych, opublikowanym 27 maja 2022 r. dotyczącym wypadku samolotu BRM Aero, Bristell NG5 ‘Speedwing’, znak rozpoznawczy G-OJCS z 13 czerwca 2019 r. w miejscowości Belan w hrabstwie Kildare, Prezes ULC rekomenduje użytkownikom samolotu Bristell NG5 (obecna nazwa Bristell Classic) następujące działania:
- Sprawdzenie aktualności Instrukcji Użytkowania w Locie, w szczególności w zakresie wyznaczania położenia środka ciężkości;
- Sprawdzenie poprawności procedury określania położenia środka ciężkości w locie zamieszczonej w Instrukcji Użytkowania w Locie samolotu Bristell NG5;
- Zaleca się wykonywanie fazy lotu związanej z przeciągnięciem na egzemplarzach posiadających BRS-a (samolot który uległ wypadkowi nie był wyposażony w BRS-a);
- Zaleca się wykonywanie ćwiczeń polegających na wprowadzaniu samolotu w przeciągnięcie na wysokości powyżej 7000 ft;
- Zaleca się, aby ćwiczenia polegające na zamierzonym wprowadzaniu samolotu w fazę przeciągnięcia były wykonywane w ośrodku szkolenia lotniczego uprawnione do prowadzenia szkolenia na danym typie statku powietrznego.
Zalecamy również zapoznanie się z raportem:
http://www.aaiu.ie/sites/default/files/report-attachments/REPORT%202022-006.pdf
11.09.2023 Aktualizacja: 11.09.2023
-
Prognoza ruchu lotniczego w Polsce na lata 2022-2040
Prognoza ruchu lotniczego w Polsce na lata 2022-2040
96 milionów pasażerów obsłużą polskie porty lotnicze w 2040 r.
Najnowsza prognoza ruchu lotniczego wykazuje duże wzrosty również w przewozach cargo.11.09.2023 Aktualizacja: 12.09.2023
-
Spotkanie Grupy Roboczej ds. Integracji Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem - AGENDA
Przypominamy, że w dniach 12-13 września 2023 r. na terenie Politechniki Poznańskiej odbędzie się VIII spotkanie Grupy Roboczej ds. Integracji Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS).
08.09.2023 Aktualizacja: 08.09.2023
-
Informacja dla pilotów zarejestrowanych na portalu drony.ulc.gov.pl
Informujemy, że ważność kompetencji pilotów uprawniających do wykonywania operacji zgodnie z krajowymi scenariuszami (NSTS) została automatycznie przedłużona do 31 grudnia 2025 r.
Przypominamy także, że aby wykonywać operacje zgodnie z krajowymi scenariuszami należy złożyć oświadczenie NSTS. Można to zrobić najpóźniej do 31 grudnia 2023 r.Szczegółowe informacje znajdują się tutaj.
06.09.2023 Aktualizacja: 17.11.2023
Strona 10 z 117