12.09.2023 Aktualizacja: 08.12.2023

Konsekwencje niewłaściwego zachowania pasażerów

Pasażerowie, którzy nie wykonują poleceń załogi w zakresie bezpieczeństwa lotu, awanturują się, nadużywają alkoholu, stosują przemoc w stosunku do załogi i/lub innych pasażerów na pokładzie samolotu lub w inny sposób łamią ogólne warunki przewozu (które pasażer przyjmuje do stosowania przy zakupie biletu lotniczego), stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego, jego załogi oraz współpasażerów.

Każde zakłócanie porządku na pokładzie statku powietrznego może skutkować zawróceniem z trasy, zmianą trasy przelotu bądź lądowaniem awaryjnym na najbliższym lotnisku z powodu niebezpiecznego dla lotu zachowania pasażera.

Pasażerowie naruszający warunki przewozu to osoby, które:

  • nie stosują się do poleceń członków załogi w zakresie bezpieczeństwa lotu
  • nie przestrzegają zasad postępowania na pokładzie samolotu (w tym: palą papierosy)
  • zakłócają porządek i dyscyplinę na pokładzie samolotu

Z otrzymywanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego informacji i raportów w zakresie bezpieczeństwa lotniczego wynika, że przewoźnicy lotniczy spotykają się z rosnącą liczbą niebezpiecznych zachowań ze strony pasażerów naruszających warunki przewozu, takich jak:

  • naruszenie nietykalności fizycznej członków załogi lub współpasażerów
  • niestosowanie się do poleceń załogi w zakresie bezpieczeństwa ze względu na upojenie alkoholowe oraz spożywanie nadmiernych ilości alkoholu
  • niszczenie wnętrza kabiny statku powietrznego
  • używanie przenośnych urządzeń elektronicznych bez włączonego trybu samolotowego w trakcie startu lub lądowania samolotu
  • kierowanie gróźb karalnych w stosunku do członków załogi lub współpasażerów
  • palenie papierosów w toaletach samolotowych.

Pasażerowie naruszający warunki przewozu mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności cywilnej, karnej oraz finansowej do wysokości strat poniesionych przez przewoźnika lotniczego, dochodzącej nawet do kilkuset tysięcy złotych w przypadku konieczności lądowania samolotu na lotnisku zapasowym.

Przewoźnik lotniczy, który zmuszony jest do zmiany trasy lotu oraz lądowania samolotu na lotnisku zapasowym może ubiegać się od pasażera naruszającego warunki przewozu o zwrot kosztów za:

  • koszty dodatkowego paliwa wykorzystanego do lądowania awaryjnego
  • koszty obsługi naziemnej samolotu na lotnisku zapasowym
  • odszkodowanie dla współpasażerów za niedogodności związane z lądowaniem awaryjnym
  • dodatkowe koszty, takie jak posiłki dla współpasażerów, zakwaterowanie lub alternatywne loty pasażerów, którzy zmuszeni byli do lądowania na lotnisku innym niż docelowe.

Przed rozpoczęciem podróży lotniczej zapoznaj się z ogólnymi warunkami przewozu przewoźnika lotniczego. Ich naruszenie może skutkować poważnymi konsekwencjami karnymi oraz finansowymi.

W trosce o bezpieczeństwo i komfort podróży lotniczych - apelujemy o przestrzeganie warunków przewozu lotniczego a zwłaszcza zachowywanie spokoju i kultury osobistej, niestosowanie przemocy słownej i fizycznej w stosunku do załogi i/lub innych pasażerów na pokładzie samolotu, ograniczenie spożywania alkoholu oraz wykonywanie poleceń załogi.

Poniżej załączamy link do aktualnie promowanego przez Europejską Agencję Lotnictwa Cywilnego (EASA) klipu na temat pasażerów w różny sposób naruszających na pokładach statków powietrznych warunki przewozu. 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies