Ewidencję cywilnych statków powietrznych, zwaną dalej ewidencją, prowadzi Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Realizacja zadań związanych z prowadzeniem ewidencji wynika z rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. z 2019 poz. 1497).
Załogowy statek powietrzny o MTOM>300kg, który na mocy przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (D. U. poz. 1939) podlega wpisowi do ewidencji statków powietrznych prowadzonej przez Prezesa Urzędu, aby mógł zostać wpisany do tej ewidencji w kategorii K4, musi być objęty wydanym zatwierdzeniem typu, który jest wpisany na listę typów zatwierdzonych, którą prowadzi Prezes Urzędu.
W przypadku importowanych statków powietrznych posiadających wydane w państwie projektu zatwierdzenie typu, właściwym podmiotem do uznania takiego zatwierdzenia jest Prezes Urzędu, który prowadzi taki proces uznania na wniosek posiadacza zatwierdzenia złożony do Prezesa Urzędu.
Procedura oraz formularz wniosku o uznanie certyfikatu typu.
W związku z tym, w przypadku statku powietrznego, który nie jest objęty certyfikatem typu wydanym albo uznanym przez Prezesa Urzędu i który nie jest wpisany na LTZ, podmiot wnioskujący o rezerwację znaków albo o wpis statku powietrznego do ewidencji jest obowiązany wystąpić do producenta (bezpośrednio albo poprzez dystrybutora statku powietrznego) o uzyskanie przez niego zatwierdzenia typu albo jego uznania w przypadku statku powietrznego pochodzącego z importu, dla którego takie zatwierdzenie zostało wydane.
Rezerwacja znaków i wpis statku powietrznego do ewidencji będzie możliwa po wpisaniu typu statku powietrznego na LTZ.
Informacja dotycząca wpisu motolotni o MTOM powyżej 300 kg na listę typów zatwierdzonych, który jest wymagany w celu wpisania motolotni do ewidencji statków powietrznych w kategorii K4 znajduje się w zakładce Często zadawane pytania.
Dodatkowe wyjaśnienia i uwagi
Przepisy dotyczące zachowania ważności wpisów do ewidencji statków powietrznych kategorii K4, K5, K6A, K6H i K6R, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (D.U. z 2022 r., poz. 1939 i 2012) dotyczą wpisów dokonanych przed wejściem w życie przepisów rozporządzenia (29.09.2022 r.), co oznacza, że dotyczą również wpisów dokonanych przed 30.05.2018 r. (data wejścia w życie przepisów zmieniających tzw. rozporządzenie wyłączające dotyczące statków powietrznych klasy urządzenie latające (D. U. z 2019 r., poz. 1497)).
Oznacza to, że dla już wpisanych do ewidencji urządzeń latających aktualizacja wpisów dokonanych przed 30.05.2018 r. dotyczy zgodności z klasyfikacją statków powietrznych z 2013 r. (D. U. z 2018 r., poz. 1568), gdzie np. nie było ograniczenia dla kategorii K4, że musi to być statek powietrzny objęty certyfikatem typu i wpisem na listę typów zatwierdzonych.
W związku z tym brak jest podstaw do domagania się spełnienia dla wpisanych do ewidencji urządzeń latających spełnienia obecnych wymagań dla kategorii K4, ale w związku z ograniczeniami wynikającymi ze zmienionych przepisów dla kategorii K4, do czasu objęcia urządzenia latającego certyfikatem typu / wpisem na listę typów zatwierdzonych (dotyczy MTOM powyżej 300 kg) nie mogą mieć one wydanego pozwolenia na wykonywanie lotów, ale mogą być użytkowane tak jak dotychczas na podstawie wydanego dopuszczenia do wykonywania lotów.
W związku z powyższym dla takich urządzeń latających w wydawanych świadectwach ewidencji, w związku z aktualizacją danych w ewidencji, w polu adnotacje na świadectwie ewidencji będzie wpisane ograniczenie: "Do czasu wpisania typu urządzenia latającego na listę typów zatwierdzonych nie może być wydane pozwolenie na wykonywanie lotów".
Przypomina się, że 14.06.2023 r. upływa 5-letni termin na złożenie aktualizacji danych zawartych w ewidencji statków powietrznych (liczony od 30.05.2018 r.), o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze (tzw. rozporządzenie wyłączające) Dziennik Ustaw 2019 r. poz. 1497.
Niezłożenie zgłoszenia aktualizacji danych w terminie, o którym wyżej, będzie skutkować wykreśleniem urządzenia latającego z ewidencji statków powietrznych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, co spowoduje, że wpisy do ewidencji dokonane przed 30.05.2018 r. dotyczące statków powietrznych kategorii K4, K5, K6A, K6H i K6R, które zachowały ważność na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, które weszły w życie z dniem 29.09.2022 r., utracą ważność.
Ponowny wpis urządzenia latającego do ewidencji statków powietrznych prowadzonej przez Prezesa Urzędu będzie wymagał spełniania przez statek powietrzny warunków włączenia do danej kategorii (K4, K5, K6A, K6H i K6R) określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych obowiązujących od 29.09.2022 r.