Ewidencję cywilnych statków powietrznych, zwaną dalej ewidencją, prowadzi Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Realizacja zadań związanych z prowadzeniem ewidencji wynika z rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. z 2019 poz. 1497).
Wpisowi do ewidencji podlegają statki powietrzne w klasie „urządzenie latające”. Warunki spełnienia włączenia urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii oraz podkategorii określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 25 oraz z 2025 r. poz. 92).
Szczegółowe informacje dotyczące wpisu do ewidencji urządzeń latających w poszczególnych kategoriach oraz podkategoriach zamieszczone są pod adresem:
https://ulc.gov.pl/pl/urzadzenia-latajace/559-ewidencja/6165-procedury-wpisu-zmiany-danych-oraz-wykreslenia-urzadzenia-latajacego