Zgodnie z europejskimi przepisami prawa, jedną z opcji uprawniających do wykonywania lotów w kategorii „szczególnej” jest uzyskanie zezwolenia na operację. Wniosek o zezwolenie należy złożyć w przypadku, jeśli operacja nie jest objęta scenariuszem standardowym i nie należy do kategorii „otwartej”. Przed złożeniem niniejszego wniosku operator jest zobowiązany do przeprowadzenia oceny ryzyka.
W tej kwestii przewidziano dwa alternatywne podejścia:
- Ocena ryzyka planowanej operacji: przeprowadzenie oceny ryzyka planowanej operacji zgodnie z metodologią SORA (AMC1 do art. Rozporządzenia 2019/947/UE) [link] oraz przedłożenie oceny ryzyka i wszystkich środków ograniczających ryzyko oraz przestrzegania celów bezpieczeństwa operacyjnego do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Predefiniowana ocena ryzyka (PDRA): jest to uproszczona forma przeprowadzenia ryzyka dla operatorów. Jeżeli planowana operacja okaże się objęta jednym z opublikowanych PDRA, zamiast przeprowadzać pełną ocenę ryzyka, można postępować zgodnie z instrukcjami zawartymi w PDRA i odpowiednio przygotować dokumentację do wniosku o zezwolenie. Dotychczas opublikowane PDRA znajduje się w GM do artykułu 11 Rozp.2019/947UE [link]
W zezwoleniu wydanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego zostaną określone warunki wykonania operacji.
ETAP I
Wniosek o zezwolenie na operacje w kategorii szczególnej może złożyć zarejestrowany operator, który spełnia określone wymogi zgodnie z Rozporządzeniem UE 2019/947.
Wzór wniosku o zezwolenie na operacje w kategorii szczególnej TUTAJ
ETAP II
Po dostarczeniu do Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzupełnionego wniosku o zezwolenie wraz z wymaganymi załącznikami, następuje analiza dokumentu. Dokument powinien zawierać informacje administracyjne o operatorze, przeprowadzoną ocenę ryzyka operacji (w tym wykaz środków ograniczających ryzyko) oraz potwierdzenie, że każdy lot wykonywany w ramach zezwolenia będzie objęty odpowiednią ochroną ubezpieczeniową.
- W przypadku pozytywnej analizy możliwa jest kontrola SBSP
- Jeżeli kontrola wypadnie pozytywnie zostaje wydane zezwolenie na operacje w kategorii szczególnej.
- Jeżeli wynik kontroli będzie negatywny, zostanie wydana decyzja odmowna.
- W przypadku braków formalnych / błędnie wypełnionego wniosku pracownik Urzędu:
- informuje o tym wnioskodawcę telefonicznie albo za pomocą poczty elektronicznej lub;
- wystawia wezwanie
Sprawa do czasu uzupełnienia braków zostaje zawieszona.
- W przypadku negatywnej analizy wniosku, np. gdy operacja nie zostanie uznana za wystarczająco bezpieczną, pracownik informuje o tym wnioskodawcę, podając powody odmowy wydania zezwolenia na operację.
ETAP III
Po otrzymaniu zezwolenia na operacje operator ma prawo wykonywać loty na warunkach i ograniczeniach wskazanych w wydanym zezwoleniu, przestrzegając wytycznych o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947 i przepisach krajowych.
Informacje ogólne
- Zezwolenie ważne jest na czas określony w zezwoleniu.
- Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia nie podlega opłacie lotniczej.
- Proces wydania zezwolenia nie powinien trwać dłużej niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
- Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zobowiązany jest do złożenia wniosku o zaktualizowane zezwolenie na operację, jeżeli operacja lub środki ograniczające ryzyko wymienione w zezwoleniu na operację uległy znacznym zmianom.
Jeżeli zmianie uległy dane o operatorze należy je zaktualizować w pierwszej kolejności w rejestrze ULC - Link do systemu rezerwacji ULC
- Niniejszego zezwolenia na operację nie wymaga się od operatora, który posiada certyfikat LUC, oświadczenie lub w przypadku operacji w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które otrzymały zezwolenie zgodne z art.16 Rozp. UE 947.
- Kontakt w sprawie wydawania zgód: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.