Podstawa prawna: Artykuł 5 ROZPORZĄDZENIA DELEGOWANEGO KOMISJI (UE) 2020/723
Uznawane licencje:
- samolotowe
- śmigłowcowe
Okres ważności uznania licencji:
- 1 rok
Wymagane dokumenty:
- wniosek nr 30/LPL1,
- kopia uznawanej licencji,
- kopia orzeczenia lotniczo-lekarskiego Part-MED, 1 klasy,
- kopia książki pilota (strona z danymi osobowymi i z podsumowanym nalotem),
- dokument potwierdzający wykazanie się znajomością odpowiednich zagadnień z zakresu wymogów operacyjnych oraz załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011,
- certyfikat potwierdzający biegłość językową zgodnie z pkt FCL.055 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011,
- dowód wniesienia opłaty za egzamin praktyczny na przedłużenie uprawnień na klasę lub typ,
- dowód wniesienia opłaty za wydanie uznania licencji
- w przypadku:
- samolotów, spełnić wymagania dotyczące doświadczenia określone w tabeli 1
- śmigłowców, spełnić wymagania dotyczące doświadczenia określone w tabeli 2
Tabela 1
Wymagane doświadczenie w przypadku samolotów
Posiadana licencja |
Liczba godzin ogólnego czasu lotu |
Przywileje |
|
1. |
2. |
3. |
|
ATPL(A) |
> 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy na samolotach z załogą wieloosobową |
Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową – jako pilot dowódca |
a) |
ATPL(A) lub CPL(A)/IR (*1) |
> 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy lub drugiego pilota na samolotach z załogą wieloosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi |
Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot |
b) |
MPL |
> 1 500 godzin w charakterze drugiego pilota na samolotach z załogą wieloosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi |
Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot |
ba) |
CPL(A)/IR |
> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym od uzyskania uprawnień IR |
Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową – jako pilot dowódca |
c) |
CPL(A)/IR |
> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy lub drugiego pilota na samolotach z załogą jednoosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi |
Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową – jako drugi pilot zgodnie z wymogami operacyjnymi |
d) |
ATPL(A), CPL(A)/IR, CPL(A) |
> 700 godzin na samolotach, w tym 200 godzin w charakterze, którego dotyczyć ma akceptacja, a także 50 godzin w tym charakterze w ciągu ostatnich 12 miesięcy |
Korzystanie z przywilejów na samolotach w operacjach innych niż zarobkowy transport lotniczy |
e) |
CPL(A) |
> 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym, w tym 500 godzin w operacjach na wodnosamolotach |
Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową – jako pilot dowódca |
f) |
(*1) Posiadacz licencji CPL(A)/IR na samoloty z załogą wieloosobową przed jej akceptacją musi wykazać się wiedzą na poziomie ATPL(A) ICAO.
Tabela 2
Wymagane doświadczenie w przypadku śmigłowców
Posiadana licencja |
Liczba godzin ogólnego czasu lotu |
Przywileje |
|
1. |
2. |
3. |
|
ATPL(H) z ważnymi uprawnieniami IR |
> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy na śmigłowcach z załogą wieloosobową |
Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako pilot dowódca w lotach VFR i IFR |
a) |
ATPL(H) bez uprawnień IR |
> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy na śmigłowcach z załogą wieloosobową |
Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako pilot dowódca w lotach VFR |
b) |
ATPL(H) z ważnymi uprawnieniami IR |
> 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową |
Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot w lotach VFR i IFR |
c) |
ATPL(H) bez uprawnień IR |
> 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową |
Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot w lotach VFR |
d) |
CPL(H)/IR (*2) |
> 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową |
Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot |
e) |
CPL(H)/IR |
> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym od uzyskania uprawnień IR |
Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą jednoosobową – jako pilot dowódca |
f) |
ATPL(H) z przywilejami IR lub bez, CPL(H)/IR, CPL(H) |
> 700 godzin na śmigłowcach innych niż certyfikowane zgodnie z przepisami CS-27/29 lub równoważnymi, w tym 200 godzin w charakterze, którego dotyczyć ma akceptacja, a także 50 godzin w tym charakterze w ciągu ostatnich 12 miesięcy |
Korzystanie z przywilejów na śmigłowcach w operacjach innych niż zarobkowy transport lotniczy |
g) |
(*2) Posiadacz licencji CPL(H)/IR na śmigłowce z załogą wieloosobową przed jej uznaniem musi wykazać się wiedzą na poziomie ATPL(H) ICAO.
Opłaty:
- Opłata za wydanie uznania licencji CPL(A)/(H) – 1571 zł
- Opłata za wydanie uznania licencji ATPL(A)/(H) – 2355 zł
Numer konta: 31 1010 1010 0022 9322 3100 0000
English version
ICAO licence validation issued by a third country for commercial air transport or other commercial activities
Legal basis: Article 5 of COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2020/723
Licence:
- aeroplane
- helicopter
Validity period:
- 1 year
Required documents:
- application No. 30/LPL1,
- copy of licence,
- copy of medical certificate Part-MED, Class 1
- true copy of logbook (page with personal data and with actual flight time),
- document confirming demonstrate knowledge of relevant aspects of the operational requirements and annex I (Part-FCL) of Regulation (EU) 1178/2011,
- certificate of language proficiency in accordance with points FCL.055 of annex I (Part-FCL) of Regulation (EU) 1178/2011,
- confirmation of the payment for practical exam revalidation for class or type,
- confirmation of the payment for the issue,
- in case of:
- aeroplane: meet requirements regarding the experience of table 1
- helicopter: meet requirements regarding the experience of table 2
Table 1
Experience requirements for aeroplanes
Licence held |
Total flying hours experience |
Privileges |
|
(1) |
(2) |
(3) |
|
ATPL(A) |
> 1 500 hours as PIC on multi-pilot aeroplanes |
Commercial air transport in multi-pilot aeroplanes as PIC |
(a) |
ATPL(A) or CPL(A)/IR (*1) |
> 1 500 hours as PIC or co-pilot on multi-pilot aeroplanes according to operational requirements |
Commercial air transport in multi-pilot aeroplanes as co-pilot |
(b) |
MPL |
> 1 500 hours as co-pilot on multi-pilot aeroplanes according to operational requirements |
Commercial air transport in multi-pilot aeroplanes as co-pilot |
(ba) |
CPL(A)/IR |
> 1 000 hours as PIC in commercial air transport since gaining an IR |
Commercial air transport in single-pilot aeroplanes as PIC |
(c) |
CPL(A)/IR |
> 1 000 hours as PIC or as co-pilot in single-pilot aeroplanes according to operational requirements |
Commercial air transport in single-pilot aeroplanes as co-pilot according to operational requirements |
(d) |
ATPL(A), CPL(A)/IR, CPL(A) |
> 700 hours in aeroplanes, including 200 hours in the activity role for which acceptance is sought, and 50 hours in that role in the last 12 months |
Exercise of privileges in aeroplanes in operations other than commercial air transport |
(e) |
CPL(A) |
> 1 500 hours as PIC in commercial air transport including 500 hours on seaplane operations |
Commercial air transport in single-pilot aeroplanes as PIC |
(f) |
Table 2
Experience requirements for helicopters
Licence held |
Total flying hours experience |
Privileges |
|
(1) |
(2) |
(3) |
|
ATPL(H) valid IR |
> 1 000 hours as PIC on multi-pilot helicopters |
Commercial air transport in multi-pilot helicopters as PIC in VFR and IFR operations |
(a) |
ATPL(H) no IR privileges |
> 1 000 hours as PIC on multi-pilot helicopters |
Commercial air transport in multi-pilot helicopters as PIC in VFR operations |
(b) |
ATPL(H) valid IR |
> 1 000 hours as pilot on multi-pilot helicopters |
Commercial air transport in multi-pilot helicopters as co-pilot in VFR and IFR operations |
(c) |
ATPL(H) no IR privileges |
> 1 000 hours as pilot on multi-pilot helicopters |
Commercial air transport in multi-pilot helicopters as co-pilot in VFR operations |
(d) |
CPL(H)/IR (*2) |
> 1 000 hours as pilot on multi-pilot helicopters |
Commercial air transport in multi-pilot helicopters as co-pilot |
(e) |
CPL(H)/IR |
> 1 000 hours as PIC in commercial air transport since gaining an IR |
Commercial air transport in single-pilot helicopters as PIC |
(f) |
ATPL(H) with or without IR privileges, CPL(H)/IR, CPL(H) |
> 700 hours in helicopters other than those certificated under CS-27/29 or equivalent, including 200 hours in the activity role for which acceptance is sought, and 50 hours in that role in the last 12 months |
Exercise of privileges in helicopters in operations other than commercial air transport |
(g) |
(*1) CPL(A)/IR holders on multi-pilot aeroplanes shall have demonstrated ICAO ATPL(A) level knowledge before acceptance.
(*2) CPL(H)/IR holders on multi-pilot helicopters shall have demonstrated ICAO ATPL(H) level knowledge before acceptance.
Fees:
- Fee for CPL(A)/(H) license validation issue - PLN 1571
- Fee for ATPL(A)/(H) license validation issue - PLN 2355
Account number: 31 1010 1010 0022 9322 3100 0000
From abroad:
IBAN: PL31 1010 1010 0022 9322 3100 000
SWIFT CODE: NBPLPLPW