21.03.2025 Aktualizacja: 21.03.2025

Uznanie licencji ICAO wydanej przez państwo trzecie w celu zarobkowego transportu lotniczego lub innej działalności komercyjnej

Podstawa prawna: Artykuł 5 ROZPORZĄDZENIA DELEGOWANEGO KOMISJI (UE) 2020/723

 

Uznawane licencje:

  • samolotowe
  • śmigłowcowe

Okres ważności uznania licencji:

  • 1 rok

Wymagane dokumenty:

  • wniosek nr 30/LPL1,
  • kopia uznawanej licencji,
  • kopia orzeczenia lotniczo-lekarskiego Part-MED, 1 klasy,
  • kopia książki pilota (strona z danymi osobowymi i z podsumowanym nalotem),
  • dokument potwierdzający wykazanie się znajomością odpowiednich zagadnień z zakresu wymogów operacyjnych oraz załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011,
  • certyfikat potwierdzający biegłość językową zgodnie z pkt FCL.055 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011,
  • dowód wniesienia opłaty za egzamin praktyczny na przedłużenie uprawnień na klasę lub typ,
  • dowód wniesienia opłaty za wydanie uznania licencji
  • w przypadku:

- samolotów, spełnić wymagania dotyczące doświadczenia określone w tabeli 1

- śmigłowców, spełnić wymagania dotyczące doświadczenia określone w tabeli 2

 

Tabela 1

Wymagane doświadczenie w przypadku samolotów

 Posiadana   licencja

Liczba godzin ogólnego czasu lotu

Przywileje

 

 1.

2.

3.

 

 ATPL(A)

> 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy na samolotach z załogą wieloosobową

Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową – jako pilot dowódca

a)

 ATPL(A) lub   CPL(A)/IR (*1)

> 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy lub drugiego pilota na samolotach z załogą wieloosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi

Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot

b)

 MPL

> 1 500 godzin w charakterze drugiego pilota na samolotach z załogą wieloosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi

Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot

ba)

 CPL(A)/IR

> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym od uzyskania uprawnień IR

Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową – jako pilot dowódca

c)

 CPL(A)/IR

> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy lub drugiego pilota na samolotach z załogą jednoosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi

Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową – jako drugi pilot zgodnie z wymogami operacyjnymi

d)

 ATPL(A),   CPL(A)/IR, CPL(A)

> 700 godzin na samolotach, w tym 200 godzin w charakterze, którego dotyczyć ma akceptacja, a także 50 godzin w tym charakterze w ciągu ostatnich 12 miesięcy

Korzystanie z przywilejów na samolotach w operacjach innych niż zarobkowy transport lotniczy

e)

 CPL(A)

> 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym, w tym 500 godzin w operacjach na wodnosamolotach

Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową – jako pilot dowódca

f)

(*1)  Posiadacz licencji CPL(A)/IR na samoloty z załogą wieloosobową przed jej akceptacją musi wykazać się wiedzą na poziomie ATPL(A) ICAO.

Tabela 2

Wymagane doświadczenie w przypadku śmigłowców

 Posiadana licencja

Liczba godzin ogólnego czasu lotu

Przywileje

 

 1.

2.

3.

 

 ATPL(H) z ważnymi   uprawnieniami IR

> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy na śmigłowcach z załogą wieloosobową

Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako pilot dowódca w lotach VFR i IFR

a)

 ATPL(H) bez uprawnień   IR

> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy na śmigłowcach z załogą wieloosobową

Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako pilot dowódca w lotach VFR

b)

 ATPL(H) z ważnymi   uprawnieniami IR

> 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową

Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot w lotach VFR i IFR

c)

 ATPL(H) bez uprawnień   IR

> 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową

Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot w lotach VFR

d)

 CPL(H)/IR (*2)

> 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową

Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową – jako drugi pilot

e)

 CPL(H)/IR

> 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym od uzyskania uprawnień IR

Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą jednoosobową – jako pilot dowódca

f)

 ATPL(H) z przywilejami   IR lub bez, CPL(H)/IR,   CPL(H)

> 700 godzin na śmigłowcach innych niż certyfikowane zgodnie z przepisami CS-27/29 lub równoważnymi, w tym 200 godzin w charakterze, którego dotyczyć ma akceptacja, a także 50 godzin w tym charakterze w ciągu ostatnich 12 miesięcy

Korzystanie z przywilejów na śmigłowcach w operacjach innych niż zarobkowy transport lotniczy

g)

(*2)  Posiadacz licencji CPL(H)/IR na śmigłowce z załogą wieloosobową przed jej uznaniem musi wykazać się wiedzą na poziomie ATPL(H) ICAO.

Opłaty:

  • Opłata za wydanie uznania licencji CPL(A)/(H) – 1571 zł
  • Opłata za wydanie uznania licencji ATPL(A)/(H) – 2355 zł

Numer konta: 31 1010 1010 0022 9322 3100 0000

 

English version

 

ICAO licence validation issued by a third country for commercial air transport or other commercial activities

 

Legal basis: Article 5 of COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2020/723

Licence:

  • aeroplane
  • helicopter

Validity period:

  • 1 year

Required documents:

  • application No. 30/LPL1,
  • copy of licence,
  • copy of medical certificate Part-MED, Class 1
  • true copy of logbook (page with personal data and with actual flight time),
  • document confirming demonstrate knowledge of relevant aspects of the operational requirements and annex I (Part-FCL) of Regulation (EU) 1178/2011,
  • certificate of language proficiency in accordance with points FCL.055 of annex I (Part-FCL) of Regulation (EU) 1178/2011,
  • confirmation of the payment for practical exam revalidation for class or type,
  • confirmation of the payment for the issue,
  • in case of:
  • aeroplane: meet requirements regarding the experience of table 1
  • helicopter: meet requirements regarding the experience of table 2

Table 1

Experience requirements for aeroplanes

 Licence held

Total flying hours experience

Privileges

 

 (1)

(2)

(3)

 

 ATPL(A)

> 1 500 hours as PIC on multi-pilot aeroplanes

Commercial air transport in multi-pilot aeroplanes as PIC

(a)

ATPL(A) or CPL(A)/IR (*1)

> 1 500 hours as PIC or co-pilot on multi-pilot aeroplanes according to operational requirements

Commercial air transport in multi-pilot aeroplanes as co-pilot

(b)

MPL

> 1 500 hours as co-pilot on multi-pilot aeroplanes according to operational requirements

Commercial air transport in multi-pilot aeroplanes as co-pilot

(ba)

CPL(A)/IR

> 1 000 hours as PIC in commercial air transport since gaining an IR

Commercial air transport in single-pilot aeroplanes as PIC

(c)

CPL(A)/IR

> 1 000 hours as PIC or as co-pilot in single-pilot aeroplanes according to operational requirements

Commercial air transport in single-pilot aeroplanes as co-pilot according to operational requirements

(d)

ATPL(A), CPL(A)/IR, CPL(A)

> 700 hours in aeroplanes, including 200 hours in the activity role for which acceptance is sought, and 50 hours in that role in the last 12 months

Exercise of privileges in aeroplanes in operations other than commercial air transport

(e)

CPL(A)

> 1 500 hours as PIC in commercial air transport including 500 hours on seaplane operations

Commercial air transport in single-pilot aeroplanes as PIC

(f)

Table 2

Experience requirements for helicopters

Licence held

Total flying hours experience

Privileges

 

(1)

(2)

(3)

 

ATPL(H) valid IR

> 1 000 hours as PIC on multi-pilot helicopters

Commercial air transport in multi-pilot helicopters as PIC in VFR and IFR operations

(a)

ATPL(H) no IR privileges

> 1 000 hours as PIC on multi-pilot helicopters

Commercial air transport in multi-pilot helicopters as PIC in VFR operations

(b)

ATPL(H) valid IR

> 1 000 hours as pilot on multi-pilot helicopters

Commercial air transport in multi-pilot helicopters as co-pilot in VFR and IFR operations

(c)

ATPL(H) no IR privileges

> 1 000 hours as pilot on multi-pilot helicopters

Commercial air transport in multi-pilot helicopters as co-pilot in VFR operations

(d)

CPL(H)/IR (*2)

> 1 000 hours as pilot on multi-pilot helicopters

Commercial air transport in multi-pilot helicopters as co-pilot

(e)

CPL(H)/IR

> 1 000 hours as PIC in commercial air transport since gaining an IR

Commercial air transport in single-pilot helicopters as PIC

(f)

ATPL(H) with or without IR privileges, CPL(H)/IR, CPL(H)

> 700 hours in helicopters other than those certificated under CS-27/29 or equivalent, including 200 hours in the activity role for which acceptance is sought, and 50 hours in that role in the last 12 months

Exercise of privileges in helicopters in operations other than commercial air transport

(g)

(*1)  CPL(A)/IR holders on multi-pilot aeroplanes shall have demonstrated ICAO ATPL(A) level knowledge before acceptance.

(*2)  CPL(H)/IR holders on multi-pilot helicopters shall have demonstrated ICAO ATPL(H) level knowledge before acceptance.

Fees:

  • Fee for CPL(A)/(H) license validation issue - PLN 1571
  • Fee for ATPL(A)/(H) license validation issue - PLN 2355

Account number: 31 1010 1010 0022 9322 3100 0000

From abroad:

IBAN: PL31 1010 1010 0022 9322 3100 000

SWIFT CODE: NBPLPLPW

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies