Aktualności
-
Informacja dla klientów Jednostki Terenowej w Poznaniu
Informujemy, że 16 sierpnia 2024 r. Jednostka Terenowa w Poznaniu będzie nieczynna. W sprawach pilnych prosimy o kontakt z Punktem Obsługi Klienta w Warszawie.
Jednocześnie przypominamy, że wnioski lub pisma mogą być również wysłane za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej – ePUAP, bądź wysłane drogą pocztową na adres: ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa.
Za powstałe niedogodności przepraszamy.
13.08.2024 Aktualizacja: 13.08.2024
-
Odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2024-05 dotyczące zezwolenia na operację w kategorii "szczególnej"
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2024-05 - Zwolnienie operatorów SBSP z podawania numerów seryjnych BSP we wniosku o zezwolenie na operację oraz nieuwzględnianie numerów seryjnych w wydanym zezwoleniu na operację w kategorii „szczególnej”.
Odstępstwo obowiązuje od 5 sierpnia 2024 r. do 6 kwietnia 2025 r.12.08.2024 Aktualizacja: 13.08.2024
-
Współpraca pomiędzy ULC a UTK w obszarze Just Culture
W dniu 31 lipca 2024 roku p.o. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Julian Rotter i Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra podpisali Porozumienie o współpracy w zakresie wdrażania kultury sprawiedliwego traktowania Just Culture. Jest to kolejny krok w kierunku zacieśnienia współpracy między urzędami w ramach budowania kultury bezpieczeństwa, podnoszenia świadomości oraz wymiany dobrych praktyk w tym zakresie.
Ideą polityki Just Culture jest zachęcanie pracowników do zgłaszania informacji o uchybieniach bądź nieprawidłowościach w zakresie bezpieczeństwa.
31.07.2024 Aktualizacja: 31.07.2024
-
Wskaźniki SPIs za II kwartał 2024 roku dla podmiotów lotniczych objętych obowiązkiem monitorowania poziomu bezpieczeństwa
Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został opublikowany Załącznik B do Krajowego Planu Bezpieczeństwa 2024 – 2026 (KPB 2024) – „Zestawienie wartości SPIs z podziałem miesięcznym”.
Zestawienie zawiera wartości SPIs (Safety Perfomance Indicators) wyliczone jako średnie z poszczególnych danych przekazanych przez podmioty lotnicze: ADR, ATO, OPS, AHAC i ATM. Dane SPIs są podane w formie wykresów obejmujących okres styczeń 2022 – czerwiec 2024.
Indywidualne wartości SPIs pozyskane od podmiotów lotniczych nie podlegają publikacji zgodnie z pkt. (20) preambuły Rozporządzania Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych.
Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo na stronie26.07.2024 Aktualizacja: 26.07.2024
-
Informacja dla klientów Jednostki Terenowej w Krakowie
Uprzejmie Informujemy, że w dniach 15 lipca - 16 sierpnia br. Jednostka Terenowa ULC w Krakowie będzie nieczynna.
Odbiór licencji będzie możliwy jedynie po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu. Kontakt pod numerem telefonu: (17) 854 35 86 -delegatura Rzeszów.
Jednocześnie przypominamy, że wnioski lub pisma mogą być wysyłane za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej – ePUAP (https://epuap.gov.pl/wps/myportal), bądź wysłane drogą pocztową na adres: 02-247 Warszawa; ul. Marcina Flisa 2. W sprawach pilnych prosimy o kontakt z Punktem Obsługi Klienta w Warszawie lub z Delegaturą w Rzeszowie.
Za powstałe niedogodności przepraszamy.
11.07.2024 Aktualizacja: 26.09.2024
-
Konsultacje publiczne dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
Informujemy, że na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych wraz z uzasadnieniem i Oceną Skutków Regulacji.
10.07.2024 Aktualizacja: 10.07.2024
-
Odstępstwo dotyczące etapu 2, etapu 3 oraz alternatywny sposób spełnienia wymagań do etapu 9 SORA
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgłosił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) odstępstwo ( LBSP/SPEC/O/2024-04 ) dotyczące etapu nr 2, etapu nr 3 oraz alternatywny sposób spełnienia wymagań etapu nr 9 do analizy ryzyka według metodologii SORA (zgodnie z akceptowalnymi metodami spełnienia wymagań (AMC) do rozporządzenia UE 2019/947)
Etap nr 2:
Wdrożenie metody ilościowej ma na celu ułatwienie operatorom jak i nadzorowi określenie początkowej klasy ryzyka na ziemi (iGRC). W związku z tym wyznaczenie iGRC może odbywać się przy zastosowaniu metodyki w wersji SORA 2.5, wydanie z 8.11.2022 r.
Etap nr 3:
W przypadku gdy początkowa klasa ryzyka na ziemi jest zbyt wysoka istnieje możliwość obniżenia ryzyka biorąc pod uwagę trzy potencjalne środki ograniczające ryzyko, które zostały opisane w Załączniku B do wersji SORA 2.5:- strategiczne środki ograniczające ryzyko mające na celu ograniczenie liczby osób zagrożonych uderzeniem bezzałogowego statku powietrznego (strategiczne środki ograniczające ryzyko na ziemi (M1(A));
- wykonanie operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) unikając lotów nad ludźmi (M1(B));
- środki ograniczające ryzyko mające na celu zmniejszenie skutków uderzenia bezzałogowego statku powietrznego w ziemię w sytuacji utraty kontroli nad operacją.
Zgodnie z powyższym w celu zachowania spójności, zmianie podlega punkt 3.8 w szablonie zezwolenia na operację, który dotyczy środków ograniczających ryzyko na ziemi.
Etap nr 9:
W odniesieniu do sekcji 2.5.3 lit. c w etapie 9 SORA, określono w jakich przypadkach należy zastosować wzmocnione zabezpieczenie bezzałogowego statku powietrznego przed opuszczeniem granic operacji:
1) w przypadku obecności dużego zgromadzenia osób (~20 000 osób lub więcej), w odległości 1 km od przestrzeni operacyjnej, chyba że zatwierdzono już operację nad zgromadzeniami osób; wnioskodawca wdrożył procedury sprawdzające ten fakt przed każdą operacją; lub
2) w przypadku, gdy obszary przyległe są obszarami zaludnionymi, gdzie:
a) zastosowano środek ograniczający ryzyko M1 o średniej lub wysokiej solidności, chyba że środek ograniczający ryzyko ma zastosowanie również do obszarów przyległych,
b) operacja jest prowadzona nad kontrolowanym obszarem naziemnym; lub
3) wysokość przestrzeni operacyjnej przekracza 150 m AGL, jeśli przyległa przestrzeń powietrzna to ARC-d; przed rozpoczęciem operacji wymagane jest uzyskanie zgody ATC lub właściwego organu; lub
4) z użyciem BSP o wymiarze typowym przekraczającym 3 m rozpiętości w środowisku lotniska.
Wnioski o zezwolenie na operację z uwzględnieniem odstępstw dotyczących etapu nr 2, etapu nr 3 oraz alternatywnego sposobu spełnienia wymagań etapu nr 9 do SORA (wersja 2.0) można składać do ULC w formie tradycyjnej albo w formie elektronicznej poprzez platformę ePUAP.
Odstępstwo obowiązuje od 1 lipca 2024 r. do 2 marca 2025 r. Alternatywny sposób wymagań obowiązuje bezterminowo lub do momentu transpozycji SORA 2.5 do przepisów UE przez EASA (planowany termin – do końca 2024r.).
Opisane powyżej odstępstwo i alternatywny sposób spełnienia wymagań jest opcjonalny ale ma za zadanie uprościć i ułatwić operatorom wykonywanie operacji w kategorii szczególnej. Operator może zatem składać wnioski o operację załączając do niego ocenę ryzyka operacyjnego sporządzoną również przy użyciu SORA w wersji 2.0 – na dotychczasowych zasadach.
09.07.2024 Aktualizacja: 10.07.2024
-
Bardzo dobry pierwszy kwartał 2024 roku w polskich portach lotniczych
W pierwszym kwartale 2024 roku w polskich portach lotniczych obsłużono prawie 11 mln pasażerów – o prawie 1,6 mln (16,7 proc.) więcej niż w 2023 roku i o ponad 1,6 mln (17,4 proc.) więcej niż w 2019 roku. Przewoźnicy wykonali w tym okresie prawie 85 tys. pasażerskich operacji lotniczych – o 15,7 proc. więcej niż w 2023 roku i o 0,3 proc. więcej niż w 2019 roku.
Wśród portów lotniczych liderem pozostaje Lotnisko Chopina w Warszawie, które obsłużyło w pierwszym kwartale roku prawie 4,3 mln pasażerów i osiągnęło największy wzrost ilościowy względem analogicznego okresu 2023 r. (+765 tys. pasażerów). W dalszej kolejności najwięcej pasażerów i największe wzrosty pod względem liczby obsłużonych pasażerów wykazały Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (2,2 mln pasażerów, +277,2 tys.) oraz Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (1,2 mln pasażerów, +200,5 tys.). Największe natomiast wzrosty procentowe odnotowały lotniska w Łodzi (+29,7 proc.), Zielonej Górze (+23,5 proc.) oraz Wrocławiu (22,7 proc.).
01.07.2024 Aktualizacja: 01.07.2024
-
Nowe porozumienie na rzecz certyfikacji personelu badań nieniszczących w lotnictwie
W poniedziałek 3 czerwca 2024 roku w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego zostało podpisane Porozumienie pomiędzy gen. bryg. pil. Robertem Cierniakiem Szefem Władzy Lotniczej, Adamem Ogrodnikiem wiceprezesem Urzędu Dozoru Technicznego oraz Julianem Rotterem p.o. prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o współdziałaniu w zakresie kwalifikacji i certyfikacji personelu badań nieniszczących w lotnictwie.
03.06.2024 Aktualizacja: 03.06.2024
-
Podsumowanie IX spotkania Grupy Roboczej ds. Integracji Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem
W dniach 23-24 maja 2024 r. w Warszawie odbyło się IX spotkanie Grupy Roboczej ds. Integracji Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS). Jego Gospodarzem był Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, który udostępnił uczestnikom sale na terenie Instytutu Techniki Cieplnej przy ul. Nowowiejskiej 21/25.
29.05.2024 Aktualizacja: 29.05.2024
Strona 3 z 117